Topic: Boek: Fort Chabrol

Fort Chabrol

Sterven voor de bende

Al die jaren heeft het gerecht op spoken gejaagd in plaats van op Spooks. (Engels voor een crimineel die het vuile werk opknapt voor inlichtingen-en politiediensten.)

Het gerecht werkte meer dan dertig jaar rond de perceptie van ‘de bende van Nijvel’. Meer dan dertig jaar verloren ze hun tijd. Meer dan dertig jaar werd er niets gevonden. Niet één nieuw feit. Meer dan dertig jaar verspreidden ook de media deze perceptie. Zonder enig resultaat. Ze joegen op spoken. Letterlijk.

"Vercammen dacht aan iemand. Aan iemand die mee beslist had over: Gebruiken we beenhouwersmunitie of niet? Schieten we op argeloze moeders met kinderen of niet? Leggen we valse sporen aan naar onze wapenleveranciers of niet? Naar onze autoleveranciers? Naar onze financiers? Naar onze koeriers? Naar onze opdrachtgevers? Schieten we verraders af of niet? Zo iemand had Vercammen op het oog."

Citaat hoofdpersonage Vercammen

Info:

  • Cover: Hard cover

  • Thema: Politieke thriller

  • Pag.: 800

  • Formaat: 148 x 210 mm

  • Taal: NL

  • ISBN: 9789464668759

» www.markdewit.be

Re: Boek: Fort Chabrol

Beste, kan u misschien wat info geven over uw boek (Speurwerk? Documenten? Fictie?) en over uzelf.

3

Re: Boek: Fort Chabrol

Heel goed boek. Het gaat over de jaren 70 en 80 met verwijzingen naar de bende van Nijvel. Leest heel vlot.

4

Re: Boek: Fort Chabrol

Wat een boek! Klasse, krijgt van mij 5 sterren. Leest als een trein. Bomvol leuke en minder leuke details. En niemand die het kan aanvechten of verbieden, het is immers fictie. Ondanks de 800 bladzijden ga ik het drie keren lezen. Later meer want wil het eerst helemaal uitlezen.Zit aan bladzijde 489. Een eerbetoon aan o.a. Willy Acke, niet alleen qua inhoud trouwens. Heel wat bladzijden van het boek zijn gedrukt op een achtergrond van een blad uit een atoma schriftje. Mooie uitgave ook ... zelfs aan het leeslintje werd gedacht. Zou mij niet verbazen dat dit ooit een collectors item zou worden. Voor de goede orde, ik heb geen band met de auteur.

Re: Boek: Fort Chabrol

Boek besteld, hardcopy maar de bestelling via de site liep erg vlot. Ben benieuwd.

6

Re: Boek: Fort Chabrol

Boek aangekomen! Hou jullie op de hoogte...

Re: Boek: Fort Chabrol

En Fenix, hoe was het boek? Iets bijgeleerd? Blijft het een aanrader?

8

Re: Boek: Fort Chabrol

Sorry he. Ik ben echt een kluns op mijn telefoon. In "vakantiemodus" de lader van mijn pc vergeten. Ben bezig aan de tweede lezing met kleurenstift in mijn handen.

Jullie zullen dus nog eventjes geduld moeten hebben. Ondertussen geniet ik van het boek zoals van een puzzel. Zoals gezegd heb ik het de eerste keer gelezen als een sneltrein omdat ik het zo boeiend vond dat ik het niet kon wegleggen. Misschien kan er hier iemand eens een foto posten van het openliggende boek soms geschreven op een Willy Acke achtergrond. Mark Dewit schrijft fictie om dichter bij de feiten te kunnen komen. Op de achterflap staat dat het een boek is voor lezers die zich niet willen verliezen in namen, data, cijfers en feiten. En toch zal je in dit boek meer details vinden dan waar ook. Alleen insiders weten dat die details kloppen. Met insiders bedoel ik mensen zoals wij, waaronder ook slachtoffers.

Ondanks die details krijg je een algemeen beeld van de wortels van het terrorisme uit de jaren 80 in Belgie. Ik voel aan alles dat dit een boek is na 35 jaar "bende" en honderden of duizenden gesprekken. In het dankwoord staat Marie Jeanne vermeld. Ondertussen weten wij met zijn allen dat het gerecht bij haar moest binnen vallen om aan een volledig dossier te geraken. Marie Jeanne was trouwens ook af en toe letterlijk de compagnon de route van Hilde Geens op haar zoektocht naar de Bende. Een bende die louter alleen perceptie is en ontstond in het hoofd van twee franstalige journalisten.

9

Re: Boek: Fort Chabrol

» Forum

Het boek begint zeer sterk met de proloog Aalst en een voetbalmatch van Het Korps voor het goede doel. Het hoofdpersonage werd er op het laatste moment naar toe gestuurd door zijn kolonel. Daar aangekomen begint hij een gesprek met zijn ondergeschikte over de bewaking Delhaize Aalst in het kader van Titi. Ik ben begonnen met een link die verwijst naar dit feit , post coconut.

Na het lezen van de eerste bladzijden begin ik plots het belang van deze voetbalmatch in te zien. Eerst en vooral, wie waren daar aanwezig? Ik vermoed dat het antwoord daarop alleen kan komen van mensen die ooit aanwezig waren op dit gebeuren.Iemand ? Stond er in een of andere plaatselijke krant een artikel over dit gebeuren ? Was daar de plaatselijke radio te horen ? Was daar bijvoorbeeld de grote baas van de rijkswacht aanwezig? De Bob Brussel? Een minister? Op het forum werd deze voetbalmatch slechts kort vermeld.

In ieder geval, indien de personages vermeld in het boek daar aanwezig waren dan behoorde deze wedstrijd voor het goede doel tot Het Plan. En dan is Aalst nog genialer bedacht dan ik oorspronkelijk dacht. Ik herinner mij wel dat een bepaalde minister ongeveer onmiddellijk na de aanslag ter plaatse was, het zou dus best kunnen dat hij aanwezig was op die match . Het zou dan kunnen verklaren waarom hij zo vlug ter plaatse was.

10

Re: Boek: Fort Chabrol

Op de dag van de aanslag op de Delhaize van Aalst, 9 november 1985, was er een voetbalmatch tussen het rijkswachtkorps van Aalst en een ploeg van de stad Aalst. De match was georganiseerd voor het goede doel, namelijk een actie voor de slachtoffers van een aardbeving in Mexico. De match begon om 18 uur en eindigde rond 19.30. uur. De aanslag op de Delhaize vond plaats om 19.47 uur.

Bron » Nieuws

Er is nergens iets te vinden over "hooggeplaatsten" of ministers die aanwezig zouden geweest zijn. Het was eerder een lokaal initiatief.

Was het niet Jean Gol, toenmalig minister van justitie, die snel aanwezig was?