Farcy en De Staerke bestond uit meerdere broers / familieleden.Beide families hebben zuiders uitzicht en doordringende ogen. En ze kenden elkaar goed, en deden zaakjes met de arm der wet.

Ben wrote:

Als, en ik zeg als, Van Camp een doelwit was, dan kan het volgens mij zo gegaan zijn:
Een opdrachtgever zoekt een stel criminelen die de taak kunnen uitvoeren. Hij zegt: overval het restaurant, vermoord de uitbater en alles wat jullie kunnen pakken, is voor jullie. Hij maakt ze warm door te zeggen dat de uitbater een Porsche heeft. Maar vanwege het amateurisme van de overval slagen de daders er niet in om de Porsche te bemachtigen.

Ik neem aan dat de Porsche gewoon buiten geparkeerd stond, terwijl de bende op zoek was naar een auto om te stelen en daarbij wellicht al langs verschillende (eet)gelegenheden was gereden. Toen ze de Porsche zagen staan wilden ze die hebben, wat uiteindelijk niet doorging.

Wat ik me echter vooral afvraag in deze zaak, is of de vreemde taal die gesproken werd tijdens de woordenwisseling wellicht zigeunertaal was, aangezien er verder nergens sprake is van een buitenlandse taal of een buitenlands accent in het Frans dat zij normaal spraken, wat bij een buitenlander meestal goed te horen is. Het besprokene lijkt om een woede-uitbarsting te zijn gegaan, waarbij de vreemde woorden die gebruikt werden dus waarschijnlijk om een verwensing ging, iets wat er gemakkelijk uit floept door de emotie, maar wel een groot gevaar opleverde voor hen. Vandaar wellicht dat men Van Camp toch maar liever doodschoot, voor de zekerheid.

1 + 1 = 2