Re: Ohain: 2 Oktober

Merovinger wrote:

Dit betekent woordenwisseling. De vertaling op de site van de CWB klopt dus niet.

Laat me raden, die website mocht natuurlijk niet te veel kosten. Hopelijk wordt de factuur binnen een jaar betaald. wink

Re: Ohain: 2 Oktober

Enkele vaststellingen ivm Ohain:

  • De overvallers vragen de sleutels van twee wagens op het moment dat ze het restaurant binnenkwamen;

  • Eén van die wagen is een porsche 924.

Bedenkingen:

  1. Waarom bewust een Porsche stelen die zo weinig beenruimte heeft, zijn de overvallers van plan om vanaf nu slechts met twee overvallen te plegen? Of met meerdere wagens op hetzelfde moment een overval plegen?

  2. Twee wagens stelen - genoeg stockage mogelijkheden dus! Ik heb alvast geen garage waar twee wagens geparkeerd kunnen worden.

  3. 5 dagen later gebruiken ze de gestolen wagen al voor een bloedige overval. Veel oefening zal de chauffeur niet gehad hebben om de limieten van de wagen te kennen bij mogelijke achtervolgingen want de wagen werd in die periode ook nog eens herspoten. Uitleg? De chauffeur wist reeds wat een Golf GTI aankon. Maar de Golf GTI werd nooit bewust gestolen, ze kwamen eigelijk om de Porsche (en de alfa) te stelen en omdat ze de sleutel kregen van de golf GTI, namen ze die maar mee.

Re: Ohain: 2 Oktober

Uit de andere overvallen (de latere dan) weten we dat ze graag de Golf GTI gebruiken, de auto's zijn zelf aangepast om de achterklep van binnen uit te kunnen openen en sluiten.

Misschien is de liefde voor de GTI geboren bij Van Camp? Maar we kunnen dus zeker ook na de latere overvallen bedenken dat ze een bevriende garagist hadden, of een ruimte waar ze er zelf aan konden knosselen, nu niet zo uitzonderlijk, we zijn begin jaren 80 genoeg boerderijen, of schuren, die je kan gebruiken. Er zijn ook nog veel garagisten, gewoon zonder echt een merkendealer te zijn. Grote auto dealerships is iets van deze tijd. Tot halfweg de jaren 90 hadden er veel gewoon een garage met een put en een brug in hun hof staan. 

Maar waarom risico nemen met een gestolen auto in uw garage, als je die evengoed ergens in de stad kunt achterlaten en parkeren, en ophalen als je hem hebt? Nu doe je dat best niet meer, veel te veel surveilance, camera's, ... maar in 82 - 83  een auto ergens parkeren in bvb Brussel en die daar een week laten staan.

Re: Ohain: 2 Oktober

Herr Flick wrote:

Maar waarom risico nemen met een gestolen auto in uw garage, als je die evengoed ergens in de stad kunt achterlaten en parkeren, en ophalen als je hem hebt? Nu doe je dat best niet meer, veel te veel surveilance, camera's, ... maar in 82 - 83  een auto ergens parkeren in bvb Brussel en die daar een week laten staan.

Je hebt gelijk, ik meen eerder al eens gelezen te hebben dat de rode Golf nadat ie gestolen was, gewoon ergens in een straat geparkeerd is geweest (toen ie nog niet herschilderd was). Klopt dit verhaal?

55

Re: Ohain: 2 Oktober

dolorean wrote:

Klopt dit verhaal?

Klik

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ohain: 2 Oktober

Hun voorkeur voor de GTI is mogelijk zeer bewust geweest. De GTI was op dat moment één van de meest betrouwbare, krachtige en tegelijk onopvallende auto's in het straatbeeld. Zijn goede wegligging en stevige motor en de beschikbare ruimte en het low profile, de ideale vluchtwagen.

Servo per Amikeco

Re: Ohain: 2 Oktober

Maar in eerste instantie gingen ze voor die Porsche en die Alfa, niet voor die GTI. En ze gebruiken 5 dagen later bij een overval een autotype waarin ze eigenlijk niet geïnteresseerd in waren. Echt professioneel oogt dat niet. Da's mijn opinie.

58

Re: Ohain: 2 Oktober

Inderdaad, ze kwamen voor de Porsche en ze vertrokken met een Golf die ze blijkbaar nadien met plezier hebben gebruikt bij hun volgende feiten. Zijn de getuigen verkeerd en was het de gangsters wel om de Golf te doen of speelde de auto eigenlijk geen rol en was er een ander motief voor deze overval/moord?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ohain: 2 Oktober

De Porsche van Van Camp was eerder al eens gestolen geweest door Murat Kapllan als ik het mij goed herinner. Zou Murat Kapllan iets (geld, drugs) verborgen gehad hebben in de Porsche en wou hij deze recupereren?

Ik heb zo mijn twijfels over het feit dat het stelen van de Porsche of een andere auto het doel van de overval zou geweest zijn. Ik denk eerder dat ze om één of andere reden Van Camp kwamen afmaken. Indien ze echt de auto hadden willen stelen dan hadden ze dit ook op een minder riskante manier kunnen doen. Auto openbreken en contact maken met de bedrading (maar dat konden ze blijkbaar niet want hun auto's stalen ze ofwel door carjacking ofwel met de sleutels in het contactslot), of Van Camp carjacken op het moment dat hij in zijn auto wou stappen.

60 (edited by dolorean 29-08-2012 19:12)

Re: Ohain: 2 Oktober

Als ze de moord wilden maskeren met de diefstal van een wagen, dan is dat goed gelukt. Ze moesten dus sowieso met een gestolen wagen weg rijden, of het nu een Porsche, een Alfa, een knalrode Golf, ... was nadat Van Camp geëxecuteerd was op de parking van het restaurant. Het is alvast een plausibel verhaal. De overval met de wagen kon dus een schijnbeweging geweest zijn. Ze laten de onderzoekers geloven dat ze een auto zochten om 5 dagen later een overval mee uit te voeren.