1

Topic: Podcast: De Volksjury

Sinds enkele weken is er ook een podcast te beluisteren van "de volks jury" over de bende. Het betreft in totaal 4 aflevering van een uur elk.

Re: Podcast: De Volksjury

Ik ben heel gemotiveerd beginnen luisteren naar De Volksjury podcast, maar ik kan dit echt niet aanhoren. Helemaal in het begin wordt beloofd dat de flessen cava pas aan het eind ontkurkt zullen worden, maar beide personen die aan het woord zijn, vallen over mekaar heen met gegiechel en gelach en die totaal ongepaste, uitgelaten toon wordt aangehouden, ook als de meest gruwelijke moorden worden beschreven. Ik vind de toon van de podcast zeer ongepast, want niet te rijmen met het onderwerp, en dus met en het lijden van zoveel mensen, die direct of indirect slachtoffer zijn van de Bende van Nijvel.

Re: Podcast: De Volksjury

Daar ben ik het helemaal mee eens.
En het lijkt er ook op, dat ze zich totaal niet hebben ingelezen.

En ik persoonlijk vind het ook zeer onprettig om naar te luisteren.
Daarom heb ik na enige tijd luisteren ook besloten om er verder niet meer naar te luisteren.
Wat op zich jammer is, want het had zoveel meer kunnen zijn, naar mijn mening.

4

Re: Podcast: De Volksjury

Helemaal mee eens, ik heb het vrij snel opgegeven. Ik kreeg een vreemd gevoel....dergelijk dossier mag met meer ernst en vooral meer respect behandeld worden.

5

Re: Podcast: De Volksjury

Eerste comment, maar ik wil toch graag 'De Volksjury' verdedigen.
Ik ben 22, absoluut te jong om veel over De Bende mee gekregen te hebben. Ik wist natuurlijk wel over de overvallen op de Delhaizes en vaag iets over Temse (ik ben uit de streek) maar that's it.
Dankzij de podcast van 'De Volksjury' ben ik wel helemaal mee in het verhaal en ben ik in het zwarte gat, wat dit forum eigenlijk wel is, beland.
Ik denk ook oprecht dat die podcast meer bedoeld is voor leeks, die net als ik een vaag verhaal kennen, dan voor Bende-kenners zoals er hier op het forum veel zijn.
En oprecht, ik ben blij dat ze het zo luchtig gehouden hebben, ik heb de afgelopen weken genoeg nachtmerries gehad en ik denk dat het nog veel erger had kunnen zijn als ze gewoon droog de feiten hadden gegeven.

Re: Podcast: De Volksjury

Met respect voor ieders mening en ja, ik ben vandaag ook niet meer de persoon die ik als pakweg 22-jarige was, maar ik merk dat ik niet alleen sta met mijn reactie. Ik lees elders (i.e. de podcast-app pagina van Apple) een gelijkaardige opmerking over een gebrek aan respect voor de slachtoffers.
Omdat in dit soort situaties “niets doen” eigenlijk niet moedig en lui is, ben ik van plan om in eigen naam een klacht te sturen naar de klachtenkamer van de VRT. Daarbij zal ik verwijzen naar dit draadje.
Ik hoop dat er daar geen bezwaar tegen is bij jullie - en anders lees ik het wel.
Het enige wat ik wil is signaleren dat de luchtige toon van de podcast meerdere luisteraars niet bevalt, vanwege de ernst van de feiten van de Bende van Nijvel.

7

Re: Podcast: De Volksjury

kurt_hansen wrote:

Met respect voor ieders mening en ja, ik ben vandaag ook niet meer de persoon die ik als pakweg 22-jarige was, maar ik merk dat ik niet alleen sta met mijn reactie. Ik lees elders (i.e. de podcast-app pagina van Apple) een gelijkaardige opmerking over een gebrek aan respect voor de slachtoffers.
Omdat in dit soort situaties “niets doen” eigenlijk niet moedig en lui is, ben ik van plan om in eigen naam een klacht te sturen naar de klachtenkamer van de VRT. Daarbij zal ik verwijzen naar dit draadje.
Ik hoop dat er daar geen bezwaar tegen is bij jullie - en anders lees ik het wel.
Het enige wat ik wil is signaleren dat de luchtige toon van de podcast meerdere luisteraars niet bevalt, vanwege de ernst van de feiten van de Bende van Nijvel.

Wat heeft de VRT hier mee te maken?

Overigens zijn dit slechts enkele van de afleveringen van de Volksjury. Ze hebben ook andere misdrijven behandeld in voorgaande afleveringen op exact dezelfde wijze. En dit betreffen ook gruwelijke misdrijven.

Ik kan me indenken dat sommige mensen zich er aan storen, maar het voordeel is wel dat het De Bende onder de aandacht brengt en toegankelijk maakt voor een jonger publiek.

Re: Podcast: De Volksjury

Inderdaad: deze podcast valt niet onder de VRT. Geen idee waarom ik dat dacht. Bedankt voor de correctie.

9

Re: Podcast: De Volksjury

Het is inderdaad zo dat ze andere, even gruwelijke misdrijven ook zo behandelen.
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dit niet voor iedereen is, en zeker hier op het forum niet. Jullie zijn allemaal zo serieus bezig met de Bende (ik vermoed zelf serieuzer dan de onderzoekers), maar ik denk dat het als instap voor een jonger publiek wel goed is.
My two cents, en nu ga ik verder rondneuzen op het forum. Er lijkt heel veel te leren in dit dossier.

Re: Podcast: De Volksjury

Het is de eerste keer dat ik naar de volksjury luisterde. Ik ben akkoord dat de toon soms wat 'licht' lijkt maar ze halen toch genoeg aan hoe schockerend ze de feiten zelf wel vinden? Er is ook een heel groot verschil met feiten die zich recentelijk afspelen of 35-40 jaar geleden. Als de feiten inderdaad gepleegd zijn door WNP/Gadio of Rijkswacht met als doel 'het land te destabiliseren' of 'meer macht voor de Rijkswacht' of 'rechtser beleid uit te lokken' of enig andere complottheorie, dan is dat gewoon hilarisch dom van die betreffende partijen om te denken dat ze dat gingen bereiken met wat simpele overvallen op Delhaizes. Dan mag er al eens gelachen worden met de imbeciliteit van de daden, hoe gruwelijk ze ook waren