121

Re: Beersel: 7 Oktober

Freddy Vermaelen was weer iemand die in het "mileu" zat - bar Butterfly - Waterloo - Pinon - Prostitutie

122

Re: Beersel: 7 Oktober

Graag wil ik over Beersel nog eens deze post van Merovinger aanhalen over de 'myserieuze getuige', er zit veel in en ik zie er eingelijk weinig reacties op:

Merovinger wrote:

Dood van zaakvoerder in Beersel: zo absurd … "We dachten dat deze Delhaize nooit zou worden overvallen."

Zaterdagvoormiddag. The show must go on, ook in een supermarkt waar pas de vorige avond de zaakvoerder werd neergeschoten. Als de eerste klanten zaterdagochtend wat aarzelend zijn binnengekomen, wordt een minuut stilte te zijner nagedachtenis gevraagd. Iemand kleeft een zwart rouwbandje onderaan de foto van filiaalhouder Vermaelen op het stafbord naast de deur. Veel klanten blijven even staan vóór ze winkel verlaten, kijken stil naar het glimlachend gelaat van de man die stierf bij het uitoefenen van zijn beroep.

We vinden twee ooggetuigen van de overval Freddy S. en Guy D. Zij verwittigden vrijdagavond de politie, willen daarom niet met hun foto in de krant. En we mogen ook hun familienaam niet noemen. "Die bandieten zouden zich wel eens op ons wreken."

Paniek

Ze voelen zich het meest ontdaan, zeggen ze, door de brutaliteit waarmee de zaakvoerder werd vermoord. "Guy en ik waren even voor 8u met onze aankopen op weg naar onze auto op de parking toen we enkele meters verder, drie mannen met een carnavalmasker en een hoed op, naar de ingang zagen lopen. We vroegen ons af wat er gaande was, zagen toen dat één van die kerels de jobstudent die de boodschappenkarretjes aan ’t schikken was, bij de kraag greep, met een bijl bedreigde en naar binnen sleepte. We stonden maar enkele meters van het gebouw. Daarbinnen was het klaarlicht dus we zagen alles als in een film ..."

"De zaakvoerder verscheen, keek naar de drie mannen, maakte een gebaar alsof hij wou zeggen: schiet niet ... Het volgende ogenblik hoorden we een schot en de zaakvoerder zakte ineen. Ik liep zo hard ik kon naar het café aan de overkant en belde de politie op. Door het venster kon ik goed zien wat er verder gebeurde: het leegroven van de kassa’s terwijl rondom iedereen op de grond lag of neerhurkte. Veel klanten waren in paniek weggevlucht. Van de parking waren ze na dat schot weggestoven als vliegen. Langs de nooduitgangen van het warenhuis kwamen ook veel mensen naar buiten gestormd."

"Ik wou de politie natuurlijk snel uitleg geven maar dat ging niet: ik moest eerst een heleboel vragen beantwoorden. Het was om gek van te worden. Er ging zoveel tijd verloren. Ik stond vastgekluisterd aan de telefoon, zag de gangsters buitenkomen en naar hun auto lopen. Het was een zwarte Golf GTI ... Ja, dat weet ik absoluut zeker, ik werk bij d’Ieteren, dus zeg mij niet hoe een GTI eruitziet. De gangsters haalden de achterzetels uit de auto, gooiden die achter de struiken op de parking en reden weg. (**) Ik kon eindelijk weg van de telefoon, zag ze in de richting van Brussel rijden, ben ze nog met mijn auto achterna gevlogen, maar ze waren natuurlijk te ver weg."

Vijf minuten

Wat zich precies in het warenhuis zelf afspeelde, werd zaterdagochtend in Brussel door onderzoeksrechter Bellemans uiteengezet. Kollega Luppens noteerde daar dat, volgens ooggetuigen de jobstudent door de gangsters gedwongen werd om geknield naast de kassa te gaan zitten. Zaakvoerder Vermaelen die vrijwel onmiddellijk kwam kijken, werd door de gangster die een jachtgeweer droeg, vanop korte afstand neergeschoten met een lading hagel. Hij werd in de mond en de onderkin getroffen en was bijna op slag dood. Twee kasbedienden A. T. en C. B. (beiden 20 jaar) werden eveneens geraakt. Ook de 58-jarige V. D. werd gewond.

Terwijl één gangster de omstaanders onder schot hield, gingen de andere twee naar een kantoortje, waar ze de telefoonapparatuur stuksloegen met dezelfde bijl waarmee ze de jobstudent hadden bedreigd. Ze vroegen een bediende de brandkast te openen. Daarna werden de kasbedienden beneden verplicht het geld uit hun kassa te nemen. De gangsters verzamelden hun buit – in totaal 1.100.000 fr. – en verdwenen snel naar hun auto. Alles samen duurde de overval nauwelijks vijf minuten. De drie gekwetsten werden naar het ziekenhuis gevoerd. Hun verwondingen bleken niet erg te zijn, zodat twee onder hen reeds dezelfde avond, en de derde de volgende ochtend, naar huis mochten.
...
[Bron: Het Nieuwsblad | 10 oktober 1983

(**) Zie het verhaal van de achterbank van de Golf van Van Camp op de website en op het forum.

Het belang hiervan: dit is de krant van maandag ochtend 10oktober 1983, vlak na de overval op de vrijdagavond ervoor dus. In het verhaal op deze site (link hierboven, tekst is uit Hilde Geens' boek) wordt ook gesproken over deze getuige. Daar staat hoe deze zich 4 dagen na de moord , dus op dinsdag 11 oktober, melde bij de instanties. Tussen de regels door wordt zijn getuigenis in twijfel getrokken, en eigenlijk de getuige zelf ook. Zowel hij als de bank zijn uit de lucht komen vallen. Onzin!

De getuige is met naam bekend, was met een maat wiens naam ook bekend is en heeft al in het weekend na de overval zijn uitgebreide verhaal gedaan aan de journalist van het Nieuwsblad. Ik gok zelfs op de zaterdag, de dag na de overval. Dat zal zijn geweest dat de pers op zoek was naar het verhaal. Niks uit de lucht gevallen dus. Of Hilde Geens zit ernaast of (ook) hier is sprake van een grote blunder van de instanties waarbij ze deze cruciale getruige hebben gemist totdat deze zich zelf weer meldt 4 dagen na de overval. Hij was nota bene de persoon die de overval heeft ingebeld.

Ben, het lijkt mij dat het suggestieve verhaal op de site hierover dus wel wat aangepast mag worden. Er is veel geschreven over de achterbank en of deze er later is neergelegd door de daders. Ik zou ons maar houden aan de uitleg van Freddy S. Te bizar dat de achterbank nog gewoon in die struiken lag toen de krant het interview afnam en toen het resultaat die 10e oktober bij tienduizenden op de deurmat viel en pas 2/3 dagen daarna is gezocht en gevonden door de politie.

Verder, deze overval lijkt veel meer aan te sluiten en te passen in de reeks van 3 Supermarktovervallen van begin 1983 dan als 'voorbode' van de 2e golf in 1985 zoals in de tekst op de site wordt gesuggereerd. Vermomming, methode en gebruikt geweld komen overeen. Het enige dodelijke slachttoffer Vermaelen viel omdat hij een dader probeerde weg te duwen/tegen te houden. Er zit mogelijk ook in lijn in het patroon:

  • Genval: wagen Culot beschoten omdat deze bij het wegrijden (bewust of per ongeluk) de uitvalsroute blokkeert.

  • Ukkel: 1 dader blijft in wagen achter om uitvalsroute te bewaken

  • Halle: mogelijk hetzelfde, ik zie ook hier verslagen van 2 daders in de supermarkt zelf

  • Beersel: wagen ver op de parkeerplaats parkeren, zodat we ongehinderd weg kunnen en toch met 3 man kunnen beroven (ik heb geen gegevens van de plek van parkeren van Ukkel en Halle).

123

Re: Beersel: 7 Oktober

Dit wat je in je bovenstaande post aanhaalt staat voor een stuk in de achterbank topic die je waarschijnlijk wel gelezen zult hebben. iets die ontbreekt in dit topic en waar nog maar laatst mijn oog opviel is de robotfoto G9. Die robotfoto doet me denken aan een bepaalde rijkswachter, die zichzelf nogal verdacht maakte de weken voordien.

Nog als aanvulling, die dader met vlek op de nek en die rijkswachter kennen elkaar!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

124

Re: Beersel: 7 Oktober

the end wrote:

Die robotfoto doet me denken aan een bepaalde rijkswachter, die zichzelf nogal verdacht maakte de weken voordien.

Lekeu is al eerder als kandidaat hiervoor genoemd in het topic van deze robotfoto.

125

Re: Beersel: 7 Oktober

the end wrote:

Nog als aanvulling, die dader met vlek op de nek en die rijkswachter kennen elkaar!

En waar kunnen we de dader met de vlek vinden, misschien in zuid Frankrijk?

126

Re: Beersel: 7 Oktober

Ik bedoel in die periode.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

127

Re: Beersel: 7 Oktober

the end wrote:

Ik bedoel in die periode.

Je bedoelt dat Lekeu en de nek-vlek elkaar in 1983 kenden? Maar waar is de man met de vlek nu?

128

Re: Beersel: 7 Oktober

the end wrote:
Ben wrote:

Een simulatie van de vlek zoals ze getoond werd in de uitzending van gisteren:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/wijnvl11.png

Het officiële opsporingsbericht van de politie:

Tijdens de overval in Beersel werd bij één van de overvallers een geboortevlek of een wijnvlek opgemerkt in de nek. Het was een langgerekte ovalen vlek van 3 tot 5 cm lang. De dader was groot en zo’n 1m85 à 1m90 lang.

Laat jullie niet vangen; wat als het iets anders is dan een wijn of geboortevlek? Dit komt me heel bekend voor, zelf heb ik ook nog rondgelopen met dit soort wonden op ongeveer die plaats. Het is enkel ongeveer tot die periode dat dit zich voordeed, dus weinigen zullen eraan denken. De eerste week van oktober '83 is heel interessant om dit te snappen!

Erbij, dit gaat over een lange magere dader met kort zwart haar in de periode na Nijvel en Temse waar de G5 en de nr. 10 ook actief zijn.

Heeft dit te maken met een uitbraak van de mazelen?

129

Re: Beersel: 7 Oktober

edd wrote:

Je bedoelt dat Lekeu en de nek-vlek elkaar in 1983 kenden? Maar waar is de man met de vlek nu?

Ergens in vagevuur verblijft waar Lekeu zich ook ergens bevindt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 7 Oktober

Lekeu kan zéker in aanmerking komen voor de vierde man, welke van op een afstand het schouwtoneel ten gade sloeg. Waarom was Lekeu aanwezig op de parking? Indien hij incognito wou blijven is dit mooi mislukt, er is een robotfoto verspreid.

Los van het feit dat het Lekeu was of niet, is dit een voorbode dat er steeds back up aanwezig was op de parking? Misschien mogelijks ook in het warenhuis zoals reeds aangehaald. Of was men van start gegaan met een nieuwe groep, en niet meer bv WNP leden.