Re: Stopzetting onderzoek
Iemand een idee hoeveel bijkomende onderzoeken er zullen gevraagd worden? Ik heb weet van deze » Nieuws
Is deze klacht ondertussen al wel/niet ontvankelijk verklaard?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → Stopzetting onderzoek
Iemand een idee hoeveel bijkomende onderzoeken er zullen gevraagd worden? Ik heb weet van deze » Nieuws
Is deze klacht ondertussen al wel/niet ontvankelijk verklaard?
Het was niet echt een klacht he Spectator, het was een vraag naar bijkomend onderzoek. Deze vraag werd inderdaad geweigerd, net zoals die van Ramaël. Voor zover ik ingelicht ben is er beroep aangetekend maar moet dit nog voorkomen. Ik dacht in november. Nogmaals, voor zover ik ... Zoals Ben ook in een ander topic aanhaalde, de definitieve beslissingen moeten nog vallen. De slachtoffers moeten nog terug opgeroepen worden en dat was normaal voorzien voor het einde van het jaar. Geen idee of men zich aan dit tijdsschema kan houden. Het is eigenlijk heel stil aan alle kanten. Ik vermoed dat dit wil zeggen dat men druk bezig is.
Slachtoffers kunnen altijd nog naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stappen voor een aanklacht tegen de Belgische staat. Daar zijn voldoende aanleidingen voor te vinden.
Eender wie, die van heel ver af of een poging deed om “van iets dichter”, het tot nu toe ‘onopgeloste’ dossier van de ‘Bende van Nijvel’ te volgen ... blijft zich de onophoudelijke en volkomen terechte vraag stellen: Hoe is het nu toch in godsnaam mogelijk dat dit (“de Bende van Nijvel”) niet opgelost is (geraakt)?
En daar is maar 1 antwoord voor mogelijk. Omdat ook justitie daar alle belang bij had en nog steeds bij heeft. Ja, nogmaals… omdat justitie daar zelf alle belang bij heeft!
Ah? Maar dat is dan toch uniek aan deze zaak? Nergens in Europa heeft er zich ooit een soortgelijke zaak voor gedaan. “De Bende van Nijvel” was immers een zaak van nooit opgeëiste politieke terreur of afpersing.
Nee. Nee, dat was het niet. Nee, dat was het niet want net dat zou het uniek en exclusief én inderdaad onoplosbaar gemaakt hebben. Het is nét daarom exclusief gemaakt omdat justitie het ondanks de inzet van zoveel geld, tijd en middelen niet opgelost kreeg.
Waarom? Simpel. Omdat justitie daar net daarvoor en daardoor belang bij had. Niet moeilijk dat slachtoffers dan terecht reageren dan ze zich niet langer door justitie “de les willen laten lezen”.
Justitie heeft toen - In die tijd! - met de volle goedkeuring mee gewerkt aan de misdaden van de zogenaamde ‘Bende van Nijvel’. Om de persoonlijke belangen van mensen (politie en magistraten!) die haar toen vertegenwoordigen te vrijwaren. En net dat is het schandaal dat justitie kost wat kost wil vrijwaren. Net daarom geraakt dit niet en nooit opgelost.
Hand in eigen boezem.
Tiens, niemand gaat ontkennen dat er niet minstens medewerking van Justitie geweest is. Maar ook je volgende zin is minstens onvolledig: "Om de persoonlijke belangen van mensen (politie en magistraten!) die haar toen vertegenwoordigen te vrijwaren". Het is een these zoals een andere maar ik persoonlijk vind ze te simplistisch. Ik weet dat je geen grote complotten ziet maar waar twee mensen afspreken om mekaar te beschermen is er al sprake van een complot.
Omdat onderzoeksrechter Martine Michel en federaal procureur Marianne Cappelle al jaren geleden GEEN ZIN meer hadden om een zaak met nog zoveel OPEN EINDJES te onderzoeken, mogen wij ons gelukkig prijzen dat andere personen dan zij, die wel hart voor de zaak hebben, een (deel)oplossing van deze zaak blijven nastreven.
Als oud-commissaris Jean-Pierre Adam en advocaat en oud-onderzoeksrechter Patrick Ramaël zich niet met deze zaak zouden hebben bemoeid, was die in stilte gestorven. Thans is her nog wachten op het oordeel van het Hof van Beroep te Bergen over de door Ramaël naar voren gebrachte, door de 'doofpot-onderzoeksrechter' afgewezen onderzoekswensen.
Kleine correctie, hij is niet de enige advocaat die bijkomend onderzoek gevraagd had , beide aanvragen werden trouwens afgewezen en het beroep komt nu voor in december in Mons
beide aanvragen werden trouwens afgewezen
Is het bekend of hier ook een uitgebreide en gefundeerde motivatie voor gegeven is om dit af te wijzen? En wat is die motivatie?
“Attendu que la partie requérante se trouve dans les conditions légales pour introduire sa demande mais qu’il n’y a pas lieu d’y faire droit; ces devoirs n’étant pas utiles à la manifestation de la vérité”
Vrij vertaald: “Terwijl de verzoekende partij aan de wettelijke voorwaarden voldoet om haar verzoek in te dienen, maar er eigenlijk geen reden is om deze in te willigen; haar werken zijn niet nuttig voor de manifestatie van de waarheid”
Dat is ivorentorentaal om te zeggen: “Kust mijn kloten, ga op een ander zeveren. Ik weet het beter. Stoor mij niet in mijn goedbetaalde jobke van onderzoeksmadam”.
Geconfronteerd met dit staaltje van onwil om het onderste uit de kan te halen, vloog Ramael naar Charleroi om op 5 augustus 2024 verzet aan te tekenen tegen de weigering om verder onderzoek te doen.
Ramael legde de afgelopen weken een synthesedocument neer van 13 bladzijden bij het Belgische gerecht dat leest als de laatste nieuwe Dostojevski.
Op geen enkele moment verwaardigde Madam Michel zich om op alle aangehaalde punten een antwoord te geven. Zij ging ervan uit dat het vanuit haar ivoren toren volstond om Ramael als een klein kind op zijn plaats te zetten.
Terwijl wie Ramael kent weet dat hij zelf veel langer dan Martine Michel onderzoeksrechter is geweest en gezien zijn staat van dienst wellicht ook een betere.
Door zijn actie heeft Patrick Ramael er voorlopig voor gezorgd dat Martine Michel het dossier van de Bende van Nijvel niet kan sluiten. Er moet eerst een zitting komen waarin het protest wordt behandeld van Ramael van 5 augustus 2024.
Wat betreft advocaat Vandenbussche, dit staat hier goed uitgelegd » Nieuws
Zeer korte samenvatting en motivatie van Martine Michel, het was al donker (het tegendeel kan gemakkelijk en met wetenschappelijke precisie bewezen worden.)
Dus neen, geen uitgebreide en gefundeerde motivatie, uitgelegd in de taal eigen aan 't Scheldt: "Kust mijn kloten". Ik zou het braaf uitgelegd hebben als "Laat mij met rust, ik heb er geen zin meer in", maar dat komt natuurlijk op hetzelfde neer.
Misschien horen we begin december ... er is geen budget meer voor verder onderzoek » www.tijd.be
Zó zouden de slachtoffers en/of nabestaanden het in deze zaak het ook kunnen doen, vooropgesteld dat er geen sprake is van civielrechtelijke verjaring » www.hln.be/binnenland/
Voorbeeld: het vroegtijdige - lees ook: ontijdige - vertrek van de rijkswacht vanaf de Delhaize te Aalst was een (organisatorische) fout, aangezien haar aanwezigheid (in plaats van afwezigheid) ter plaatse uitdrukkelijk was bedoeld om slachtoffers te voorkomen.
Over Patrick Ramaël en Jean-Pierre Adam: zij spenderen hun aandacht, energie en tijd aan zaken waar Martine Michel, Marianne Cappelle en Ann Fransen als terriërs bovenop hadden moeten blijven zitten. De beleving-Michel-Cappelle-Fransen is die van een zak aardappelen. Laat hen soep serveren!
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → Stopzetting onderzoek