1

Topic: Edmond Masson

Edmond Masson (bijgenaamd 'Momon, de ontsnappingskoning'), geboren in Charleville op 5 februari 1955. Hij is zeer moeilijk te lokaliseren en op dit ogenblik zelfs onvindbaar. Zijn laatste gekende woonplaats was gelegen in de Manchester-wijk van Charleville. De vroegere kampioen bodybuilding zat minstens dertig jaar van zijn leven achter de tralies. Volgens zijn broer Roger was hij gedurende tientallen jaren schizofreniepatiënt. Hij is linkshandig.

Emond Masson en België:

  • Fragment van een proces-verbaal van de rijkswacht van Bièvre uit 1993: 'Thierry Sliman is een vriend van de genaamde Masson, Edmond ontsnapt uit Frankrijk op 19 oktober 1992.' De betrokkene werd gesignaleerd onder het nummer CBS 309003/92; hij werd als volgt omschreven: 'Mason zou zich kunnen verplaatsen in een voertuig Renault type 25 van een niet gekende kleur. Het voertuig is voorzien van de nummerplaat 1756RD08. Hij verplaatst zich met dit voertuig in de Brusselse regio. Hij wordt beschouwd als gevaarlijk en is mogelijk gewapend.'

  • Op 8 juni 1993 schreef Vers l'Avenir: 'Een Franse voortvluchtige gangster gearresteerd in Mariembourg.'

  • Op 22 oktober 1992 werd een internationaal Frans aanhoudingsmandaat uitgevaardigd voor diefstal, verkrachting, zedenfeiten en ontsnapping, nadat Masson de tralies van zijn cel had doorgezaagd, een hek had geforceerd, een dak had beklommen en een muur was afgedaald, daarbij gebruikmakend van acht beddenlakens. Volgens het aanhoudingsmandaat hield hij zich waarschijnlijk op in België, met name in Brussel.

  • Op de huidige Facebook-pagina van Edmond Masson kan iedereen zien dat hij vanuit Frankrijk twee dingen in België volgt: de politiezone Waver en de politie van de Brabantse Ardennen. (Waarom?)

  • In maart 2007 belandde hij weer achter de tralies in Charleville omdat hij een wapen getrokken had en schoten in de lucht had afgevuurd. Er vielen daarbij geen slachtoffers. Een plaatselijke krant bracht verslag uit over het incident en voegde eraan toe: 'Hier kent iedereen Momon, de koning van de ontsnappingen, de man die ten minste dertig jaar in de cel zat en die ooit ontsnapte uit de gevangenis van Charleville. In zijn woning werden vaak huiszoekingen gedaan. Op een dag vonden de speurders bij hem thuis goudstukken die verstopt waren in de poten van een tafel.'

Op 8 december 1987 vond de gerechtelijke politie van Reims bij een huiszoeking in een garagebox, gelegen in Mohon en eigendom van Momon, een masker van een oude man. (...) In de garagebox stockeerde hij voorwerpen die afkomstig waren van de door hem gepleegde diefstallen. De speurders waren toen al meer dan een jaar op zoek naar dat specifieke masker. Het proces-verbaal van de inbeslagname draagt het nummer 87/445 van de gerechtelijke politie van Reims.

Bron: De bendes achter de Bende | Jean-Pierre Adam

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Edmond Masson

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/20220810.jpg

Er is ook een topic over Masson hier » tueriesdubrabant.1fr1.net

Re: Edmond Masson

Edmond Masson was geen reus. Alleen maar een zware jongen. Een killer? Hoeveel mensen heeft hij vermoord?

Re: Edmond Masson

Le jeiune Edmond Masson » copainsdavant.linternaute.com/

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

5

Re: Edmond Masson

Auteur met wijnvlek in de hals

Op de Delhaize van Beersel op 7 oktober 1983 omstreeks 19u30 wordt één van de drie auteurs als volgt beschreven: vrij lang, met een indrukwekkende bouw (moest bodybuilding beoefenen), met een lange jas aan. Had een wijnvlek in zijn nek.

Onder de verschillende verdachten van de "Piste Française" is er één die heel goed zou kunnen matchen:

  1. Hij had een indrukwekkende bouw (zie foto hieronder)

  2. Hij deed aan bodybuilding, hij deed zelfs op hoog niveau mee

  3. Zelfs als hij niet 1,90 m lang was, trok de vechtschoenen aan en trok hem een lange jas aan ... Hij zal worden omschreven als een reus.

  4. De PJ van Reims vond bij hem thuis tijdens een huiszoeking in 1987 een masker van een oude man vergelijkbaar met de maskers die werden gebruikt in de Auberge des Trois Canards op 2 oktober 1983 + Overijse op 27 september 1985.

Jean-Pierre Adam probeer hem al jaren te vinden, maar elke keer als we hem een adres invullen en hij verschijnt... is de persoon in kwestie verdwenen. Het doel is om hem te ontmoeten en te zien of hij deze wijnvlek niet in zijn nek zou hebben. Kan iemand Jean-Pierre Adam helpen hem te lokaliseren of kan iemand bevestigen dat hij een wijnvlek in zijn nek heeft?

6

Re: Edmond Masson

C.P. wrote:

Zelfs als hij niet 1,90 m lang was, trok de vechtschoenen aan en trok hem een lange jas aan ... Hij zal worden omschreven als een reus.

Als hij niet minstens 1m90 is, dan is hij niet de reus van Overijse. Zie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Edmond Masson

Welke referentie of referenties liggen ten grondslag aan de door de Cel Waals-Brabant ingenomen stelling dat een van de deelnemers van de overval in Overijse, op 27 september 1985, 1,90 meter of mogelijk nog groter was?

Ik zou toch voorzichtig zijn met het innemen van dat soort stellingen, zeker als ik dit » Nieuws anno 2023 (en zeker niet anno 2017, kort na het ‘bekend worden van en/of de (90%/zo goed als zekere) ‘herkenning’ van ‘De Reus’ van de Bende van Nijvel) hoor en zie. Zo zegt deze getuige ‘dat hij tussen de wagens is gegaan en dat hij opeens voor hem stond op enkele meters’, wat mij - hoewel (ook) ik de verdere context onvoldoende ken - gelijk doet denken dat hij, zich bewust zijnd van het (levens)gevaar, zich (lopende) gedekt/gebukt/gebogen/gehurkt tussen de auto’s zou kunnen hebben opgehouden, wat maakt dat een hem tot dichtbij genaderde gewapende man, gekleed in een lange zwarte jas een letterlijke en figuurlijke imposante indruk op hem zou kunnen hebben gemaakt.

Hadden we zijn DNA of dat van een of meer van zijn bloedverwanten maar, dat zou waarschijnlijk op zijn minst tot op grote hoogte een pak gissingen en schattingen schelen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Edmond Masson

» Nieuws

Nu ik dit lees denk ik nog steeds dat die getuige zich toen, op 27 september 1985, tijdens de overval op de Delhaize-supermarkt in Overijse, niet rechtopstaand heeft durven te vertonen, in tegenstelling tot de gewapende man in de lange zwarte jas. Ondanks mijn gebrek aan alle informatie, trek ik de (justitiële) conclusie van ‘(gewapende) man (in lange zwarte jas) van 1,90 meter of mogelijk nog groter’ in twijfel.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

9

Re: Edmond Masson

Nog een paar foto's van Masson:

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/monmon12.jpg

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/monmon13.jpg

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/monmon11.jpg

Re: Edmond Masson

Ben wrote:

Als hij niet minstens 1m90 is, dan is hij niet de reus van Overijse. Zie » Forum

Ben, ik weet dat het door Eddy Vos uitgedragen wordt als evangelie maar persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met die lengtebepaling. Die koordmethode waardoor ze bv. tot een daderlengte van 205 cm komen, sta me toe daar serieuze vragen bij te hebben. De methode is op zich valabel maar een zeer kleine afwijking vanuit het perspectief van het slachtoffer kan op een afstand van meters tot serieuze verschillen lijken. Een dader met een lengte van meer dan 2 meter in 1985, die was allang gesnapt.

Een test tijdens de politieopleiding is o.a. dat men kandidaten de lengte van een aantal acterende ‘verdachten’ laat schatten die ze even zien.

Dat levert enorme verschillen op en die waarnemingen gebeuren in een veilige omgeving en door personen die geacht worden beter dan gemiddelde observatoren te zijn. Getuigenverklaringen zijn steeds onzeker (niet door kwade wil) en gaan meestal alle kanten op.