11

Re: Johan Kercher

Tiens wrote:

Verschillende van hen zitten ook hier online alles mee te lezen.

't zal wel zijn. Of beter : ze voeren mee de discussie. Het tegendeel zou pas raar zijn.

12

Re: Johan Kercher

Dat kan. Op een ander forum roerden bijvoorbeeld Beijer en Amory zich ook eerder, om er lukraak 2 te noemen.

13

Re: Johan Kercher

Ben wrote:

Nog wat meer informatie over de rol van Kercher. Het is me wel nog steeds niet duidelijk waarom hij wordt omschreven als "een van de sleutels tot begin en einde van het zogenaamde ‘dossier van de Bende van Nijvel’".

Mr. Eric Vergauwen liet dan opmerken dat zijn client, commandant François i.v.m. de verzendingen een vals verslag opmaakte dat bestemd was voor drughandelaar Kercher. Het ging om een verslag dat o.m. verwees naar het parket te Brussel. Substituut Cornelis kwam dan tussenbeide met de opmerking dat het verslag alleszins vals was, ook al was het bestemd voor een drughandelaar.

Bron: Gazet van Antwerpen | 21 januari 1982

Voortschrijdend inzicht Ben (en co).

Terloops… op het proces ‘Bouchouche-Beijer’ was hierboven vernoemde Eric Vergauwen de advocaat van Christian Amory. Samen met Alain Vergauwen, Cédric Vergauwen en Cathérine Vergauwen, hetzij vader met twee zonen en één dochter. Een primeur in de Belgische assisengeschiedenis!

14

Re: Johan Kercher

steinerprag wrote:

Beste Tiens, ik vraag me af of jouw details het onderzoek wel ten goede komen. Ik waardeer ze, begrijp me niet verkeerd. Maar ik stel me vragen. Weet toch één ding, namelijk dat je met dit ene detail nagenoeg het hele onderzoek omspant, van 1981 (aanslag Vernaillen) tot 9 november 1985. ik durf, op dit moment, pleiten voor enige voorzichtigheid. Maar nogmaals: ik waardeer je bijdragen ten zeerste.

Wat je zegt, klopt niet volledig. Officieel worden alleen de feiten vanaf 13 maart 1982 (diefstal bij de wapenhandel in Dinant) tot 6 november 1986 (ontdekking van de wonderbaarlijke vondst in Ronquières) onderzocht in het onderzoek naar de zogeheten 'Bende van Nijvel'.

En net dat is het punt, zoals zoveel andere forumleden hier en journalisten elders -terecht- reeds aankaarten: Er zijn nog feiten gebeurd die moeten gerekend worden tot 'de Bende van Nijvel' en die absoluut noodzakelijk zijn voor een 'oplossing'. Ook jij doet dat Steinerprag, vermits je spontaan reageerde met 'van 1981'.

Het is hemeltergend schrikwekkend hoe concreet sommige 'sporen' - gerelateerd aan de 'Bende van Nijvel' zijn. Het feit dat deze niet 'en plein public' gekend zijn, doet nog steeds het beste vermoeden voor het onderzoek ernaar, maar ook het slechtste omwille van het eenvoudige feit dat deze zaak desondanks nog steeds niet 'opgelost' is.

Daarom heb je eigenlijk wel gelijk steinerprag.

Het doet er immers - voorlopig - ook nog niet toe, wie deze dokter is/was. Hij had geen rechtstreeks aandeel tot de afschuwelijke misdaden van de Bende van Nijvel. Hij was aanwezig bij de dropping te Ronquières van het 'bewijsmateriaal'. Niet omwille van zijn hoedanigheid als dokter maar als die van ... duiker.

Ben wrote:

Er bestaat een getuigenverklaring van iemand die tijdens de nacht dat de Bende haar wapens in het kanaal gooide, iemand hoorde zeggen 'ça va docteur'. Het gaat dokter. Dus, er was iemand die praatte tegen een dokter die behoorde bij de Bende omdat ze net de wapens van de Bende in het water hebben gegooid.

Die getuige heeft dat goed gehoord.

Ben wrote:

Nog wat meer informatie over de rol van Kercher. Het is me wel nog steeds niet duidelijk waarom hij wordt omschreven als "een van de sleutels tot begin en einde van het zogenaamde ‘dossier van de Bende van Nijvel’".

Het parket heeft in het dossier van de 'Bende van Nijvel' reeds beroep gedaan op zeer getalenteerde 'slotenmakers' zoals hoogleraar en historicus Emmanuel Gerard, dat gegeven is minder bekend dan de bv. het onderzoek naar het onderzoek van Raf Verstraeten en Cyrille Fijnaut of de analyse van Danièle Zucker.

Dat was ook een punt van sommige forumgebruikers/journalisten/.... laat het dossier van 'de Bende van Nijvel' verjaren, zodat 'experten' zoals Emmanuel Gerard met een open blik op zoek kunnen gaan naar de 'oplossing'. Wel, het een sluit het ander niet uit. Nogmaals: 'Kercher' is - als sleutel - onmiskenbaar belangrijk. Het is opvallend hoe onopvallend dit gegeven gebleven is.

Re: Johan Kercher

Het dossier van de aanslag op Herman Vernaillen maakt integrerend uit van het Bendedossier.

Re: Johan Kercher

Tiens heeft het dan over kolonel Jan Haesaerts vermoed ik. Uit een artikel van Humo van dinsdag 25 november 1997 »  www.humo.be

"Men wist dus bij de Rijkswacht waar Francois allemaal mee bezig was?"

Pint: "Sommige mensen bij de Rijkswacht wisten dat heel zeker. Vroeger had de NBD een kantoor op de staf, maar ze werkten undercover in het milieu, en dat gaat nogal moeilijk als je in een Rijkswachtkazerne zit. Dus zijn ze een huis gaan huren ergens in Brussel. Kolonel Jan Haesaerts zei: 'Nu is het naar de kloten. Ze zijn uit het zicht.' Er was te weinig controle. Jan Haesaerts heeft verschillende keren tegen mij gezegd: 'Pas op, hé, niet toegeven.' Als de mannen van Francois om anonieme voertuigen, of dingen die wij hadden en zij niet, kwamen vragen, zeiden we: 'Wij spelen niet mee. Hier komen alleen maar vodden van.' En er zijn vodden van gekomen."

Geboren te Kortenberg op 9 april 1936 en overleden te Erps-Kwerps op 2 april 2018 » view.officeapps.live.com

Verder is de rol die hem eventueel toegedicht wordt mij ook nog niet duidelijk ...

Re: Johan Kercher

Tiens wrote:

Het doet er immers - voorlopig - ook nog niet toe, wie deze dokter is/was. Hij had geen rechtstreeks aandeel tot de afschuwelijke misdaden van de Bende van Nijvel. Hij was aanwezig bij de dropping te Ronquières van het 'bewijsmateriaal'. Niet omwille van zijn hoedanigheid als dokter maar als die van ... duiker.

Jij weet dus wie er bij de dropping van het bewijsmateriaal in Ronquières aanwezig was? Lijkt me straf.

18

Re: Johan Kercher

steinerprag wrote:

Het dossier van de aanslag op Herman Vernaillen maakt integrerend uit van het Bendedossier.

Da’s A. Het eindigt bij Z.

Paul Marchoul stelde een rapport op aan de Militaire Staf over het afluisterincident met Beijer en over andere zaken bij Bouhouche. Marchoul was toen plaatsvervangend commandant voor Vernaillen, want deze was bezig met het onderzoek in de zaak François… Het is op basis van dit rapport dat beide heren als straf gedetacheerd werden uit de drugsactie.

B. Waarom werd Vernaillen dan belaagd en waarom Marchoul niet? Waarom sprak Beijer - zijn mond voorbij - over een opdracht? En waarom waren ze met minstens 3 op Vernaillen te gaan belagen?  Nog ter duiding… Vernaillen zelf in het ziekenhuis andere motieven aangeduid.

Het was de mol Goffinon die de aanslag op Vernaillen in de schaduw van wraak voor de tuchtsanctie van Bouhouche en Beijer bracht.

Het was de mol Goffinon die Bouhouche zelf het onderzoek liet voeren naar de aanslag die hij mede zelf gepleegd had.

Het was de mol Goffinon die het onderzoek naar de briefwisseling in de gevangenis van het beramen van de aanslag op Vernaillen liet mislukken.

Het was de mol Goffinon die een pv vervalste van de bomaanslag op de auto van de BOB.

19

Re: Johan Kercher

"U had toch nog van alles kunnen doen? Bijvoorbeeld: uitzoeken waar in Frankrijk Johnny De Staerke in de zomer van 1985 een trainingskamp had gevolgd waarvoor hij zijn schedel had kaalgeschoren, zoals een getuige beweerde? En de dokter identificeren die er waarschijnlijk getuige van is geweest dat de Bende van Nijvel de kluis van de Delhaize van Aalst samen met wapenonderdelen in het kanaal Brussel-Charleroi in Ronquières dumpte."

Zo verschrikkelijk veel Franstalige artsen met extreem-rechtse criminele connecties lopen er toch niet rond"
Uit een getuigenis van Fons van Rie aan een journalist.

Dus, de dokter was franstalig, had bindingen met extreem rechts EN was duiker volgens Tiens. Hoeveel Mensen denken jullie dat er dan in aanmerking kwamen? Ook had de dokter geen aandeel in de afschuwelijke misdaden van de Bende van Nijvel volgens Tiens.

Patrick 111  wrote:

Jij weet dus wie er bij de dropping van het bewijsmateriaal in Ronquières aanwezig was? Lijkt me straf.

Patrick111, je onderschat Tiens, want hij weet niet alleen wie er aanwezig was, hij weet zelfs dat sommige aanwezigen niets met de wandaden van de Bende te maken hadden.

Re: Johan Kercher

Als de politie zou zeggen wat ze weten, zou alles duidelijker worden. Als de gendarmes zouden zeggen wat ze weten, zou het nog duisterder worden.