Re: Anderlues: 1 December

ddd wrote:

Hoezo, volgens de Cel Waals Brabant (cfr Ben, post 29) zou één van de meisjes naar beneden zijn gekomen om daarna terug naar boven te vluchten nadat ze twee daders tegen mekaar had horen praten en er één had gezien...

Op het ogenblik van publicatie van het krantenartikel van 3 december 1983 (dus info van 2 december), waren de meisjes gezien hun shocktoestand nog maar beperkt ondervraagd geweest. Het kan zijn dat de meisjes nadien meer details hebben kunnen geven, zoals dat er ééntje toch even aan de trap is gaan kijken, tijdens hun uitgebreide ondervraging.

Merovinger wrote:

Moord juweliers werk gangsterbende Waals-Brabant – Auto van Ohain gebruikt te Beersel en nu uitgebrand

Na de aanhouding van enkele leden [de journalist bedoelt hier de Borains] dacht men dat de beruchte gangsterbende van Waals-Brabant ontmanteld was, maar eens te meer heeft ze – of wat ervan overblijft – zwaar toegeslagen. Het is immers zo goed als zeker dat de gruwelijke schietpartij, waarvan juwelier Jean Szymusik (43) uit de nr. 80 van de rue de la Station te Anderlues en zijn echtgenote Marie Slomka (38) donderdagavond bij hen thuis het slachtoffer werden, op hun actief mag geschreven worden.

De doders van het echtpaar verplaatsten zich immers met de Volkswagen Golf GTI van mej. Van Camp, dochter van de uitbater van het restaurant Au 3 canards te Ohain, die op 2 oktober jl. op zijn parking werd neergekogeld door de bende.

Er bestaat nu geen twijfel meer: het was ook met deze Golf dat de doders van Waals-Brabant op 7 oktober jl. een hold-up pleegden in de supermarkt Delhaize te Beersel waarbij de gerant werd gedood en twee kassiersters kogelwonden opliepen.

Het is dus duidelijk dat slechts een deel van de bende achter slot en grendel zit. Menig speurder besluit daaruit dat de bende aanvankelijk 7 of 8 leden omvatte. De nog voortvluchtigen, denken zij, moeten noodgedwongen aan geld zien te geraken. En omdat de overval te Anderlues vrijwel geen buit opleverde, vrezen zij thans eerstdaags nog een nieuwe bloedige overval mag verwacht worden.

Bron: Het Laatste Nieuws | 3 december 1983

Het vervolg van het artikel:

De schietpartij bij het juweliersechtpaar te Anderlues tart inzake gruwel weer eens de verbeelding. Tien voor zeven, kort voor sluitingstijd, drongen twee zwaar gewapende kerels de zaak binnen, enkele seconden later gevolgd door een derde. Maar die ging weer naar buiten, blijkbaar om daar de wacht op te trekken.

De twee dochters Sylvie (16) en Carine (12) zaten boven hun huiswerk te maken. Plots hoorden zij beneden vuurschoten. Instinctmatig, uit vrees, sloten zij zich op. Eén van hen ging zich zelfs onder het bed verschuilen. Al wat ze in die ogenblikken van verwarring hoorden, was het geroep van een onbekende: “Schiet! Schiet!” Daarop weerklonk een salvo van ten minste 10 schoten.

Pas toen alles doodstil was geworden, waagden de meisjes zich naar beneden. Daar wachtte hen een weerzinwekkend schouwspel. Géén spoor van gevecht, géén chaos, maar hun moeder en vader lagen doorzeefd met kogels op de grond. Beide waren, toen ze al op de grond lagen, afgemaakt met een kogel door het hoofd.

Getraumatiseerd rende één van de meisjes naar de buren om hulp te vragen. Zo kwam zonder verwijl een grote politiemacht op de been om de daders op te sporen, maar zonder resultaat hoewel de omgeving werd uitgekamd.

Uit het onderzoek bleek, vreemd genoeg, dat vrijwel niets was gestolen. Alleen uit het uitstalraam verdwenen enkele muntstukken. Volgens de eerste vaststellingen was de juwelier, die de overvallers vermoedelijk in een opgestelde camera had zien aankomen, in het bezit van een pistool. Maar daarmee zou hij niets hebben kunnen uitrichten. De man werd neergeslagen met een wapen en dan afgemaakt. Zijn lijk lag in zijn werkplaats achteraan het huis. Dit van zijn vrouw bevond zich in de keuken achter de winkel. Beide meisjes verkeerden in schoktoestand en konden nauwelijks ondervraagd worden.

Aan de hand van de aangetroffen kogels kon het parket uitmaken dat de doders zich bediende van vier verschillende wapens: een karabijn .22, een pistool .45, een automatisch pistool 7.65 en een revolver magnum 357. De juwelier zou zijn revolver hebben willen trekken, maar kon er zich niet van bedienen. De daders gingen er overigens mee vandoor. Zij moeten zich als cowboys in een Western-film zijn tewerkgegaan want uit het onderzoek blijkt dat één van hen op een bepaald ogenblik met twee wapens tegelijk schoot.

De speurders beschikken slechts over een vage persoonsbeschrijving van de gangsters. Die werd hen verstrekt door personen die er ’s avonds bij het voetbalveld van Lobbes vanop afstand getuige van waren hoe ze zich in een bos ontdeden van de Golf door hem in brand te steken alvorens met een andere wagen te vluchten.

Op die manier wilden ze blijkbaar elk verband met de doders van Waals-Brabant uitwissen, maar dat gelukte hen niet. Immers, sommige wagens zoals de Golf zijn voorzien van een geheim identificatienummer, waarvan alleen de verantwoordelijke persoon bij de invoerdersfirma weet waar het zich bevindt. Het volstond voor een rijkswachtofficier die man op te bellen om zekerheid te krijgen dat de uitgebrande Golf wel degelijk die was van mej. Van Camp, die nadien ook gebruikt werd bij de hold-up te Beersel. De bevestiging bovenop kwam van mej. Van Camp zelf, die ter plaatse werd geroepen. De passagierszetel vooraan ontbrak (*). Die werd immers op de parking te Beersel achtergelaten tijdens de vlucht van de gangsters. Alleen bleken de dievendoders de aanvankelijke rode wagen in het zwart te hebben herschilderd. Ook daarvan waren de sporen nog merkbaar.

Omdat de beruchte bende dus blijkbaar nog niet helemaal ontmanteld is en nog leden op vrije voeten lopen, staken vrijdagnamiddag drie parketten (Brussel, Nijvel en Charleroi) de koppen bijeen om nuttige gegevens uit te wisselen en bevindingen aan elkaar te toetsen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 3 december 1983

(*) De journalist maakte hier een fout. Het was de achterbank van de auto die ontbrak en niet de passagiersstoel vooraan.

Dit artikel leert ons een aantal nieuwe zaken (voor zover de informatie correct is):

  • De derde dader is eventjes naar binnen gegaan om daarna opnieuw naar buiten te gaan, vermoedelijk om de wacht te houden. Deze modus operandi doet denken aan de feiten in Maubeuge.

  • Eén van de daders heeft binnen met twee wapens tegelijk geschoten. Het is dus goed mogelijk dat bij de feiten in Nijvel diezelfde dader op dezelfde manier is tewerk gegaan en er met twee wapens tegelijk heeft geschoten. Aan de Colruyt in Nijvel werd maar liefst met zes verschillende wapens geschoten.

  • De beschrijving van de daders zijn zeer vaag en komen van getuigen die de daders in het bos gezien hebben. Al denk ik dat er ook nog een beschrijving gegeven is geweest door een buurtbewoner/getuige in de rue de la Station die de daders in de Golf heeft zien stappen en die dus de manke persoon heeft opgemerkt.

  • Volgens getuigen aan het voetbalveld zijn de daders na het in brand steken van de Golf weggereden in een andere auto. Het voetbalveld is echter niet helemaal gelegen bij de plaats waar de uitgebrande Golf werd teruggevonden. Er is zelfs een bocht in de weg tussen het voetbalveld en de plaats van de uitgebrande Golf.

Hieronder een luchtfoto van het voetbalveld en de vermoedelijke locatie van de uitgebrande Golf (rode ster):

Situatie in 1971:
https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/17//18101702011414738715947748.jpg

Situatie in 1994-2000:
https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/17//18101702011314738715947747.jpg

Re: Anderlues: 1 December

Nog een voor mij nieuw gegeven uit het artikel van 3 december 1983 is dat Jean Szymusik blijkbaar eerst neergeslagen werd met een wapen (slag op het hoofd zoals bij Dekaise?) en daarna werd doodgeschoten.

Re: Anderlues: 1 December

Hoewel er geen getuigen waren, wist de jounalist toch te vertellen dat er een derde dader was die kort de zaak was binnen gegaan maar weer snel naar de wagen terugkeerde. Hoe kan dat? Of komt ook dat van de dochter die vanop de trap een en ander zag? Dat lijkt weinig waarschijnlijik omdat ze in eerste instantie op de bovenverdieping zou zijn geweest en pas later getuigde over wat ze zag. Als ook dat verhaal klopt...

De signalement, die hier door the end worden aangehaald, zijn dan weer behoorlijk gedetailleerd. En kunnen eigenlijk alleen van de dochter komen. De getuigen bij het voetbalveld kunnen die details niet hebben opgemerkt. Ze waren te ver van de plek waar de wagen in brand werd gestoken, zoals de luchtfoto's aantonen, en het was ook nog eens donker.

Uiteindelijk zou er ook meer gestolen blijken dan een paar muntstukken. Hoewel schijnbaar niks van grote waarde, maar toch... hoe weten we dat? En hoe zeker zijn we van de omvang van de buit? Vermoedelijk is de buit door de speurders zo ingeschat na een reconstructie op basis van de administratie van de juwelier, maar wie zegt of die wel helemaal juist was?

Over deze overval hangt een nog grotere mistbank dan over alle warenhuisovervallen bij elkaar.

Re: Anderlues: 1 December

Ja het is bijzonder moeilijk om inzicht te krijgen in de ware feiten die zich hebben afgespeeld. Zoals ik al schreef zijn er toch nog andere getuigen. Zo is er onder meer iemand die de daders terug naar hun auto heeft zien gaan:

Aanvankelijk werd ook gezegd dat de juwelier op de overvallers zou hebben geschoten en dat hij één van hen zou hebben verwond. Dit werd nadien niet bevestigd. Eens het vuurgevecht achter de rug zouden de overvallers overhaast – met een buit van amper een paar muntstukken – zijn vertrokken met een Volkswagen GTI van zwarte kleur. Eén getuige zag hen in de wagen plaats nemen en verklaarde achteraf dat één van de vluchtende mankte als was hij gewond. (Nieuwsblad van 3 december 1983)

Naar ik vernomen heb, is/zijn er ook nog getuige(n) die één van de daders heeft/hebben zien wegrennen langs een achtertuin. Er werd ook een auto aan de achtertuinen opgemerkt. Dat zullen de speurders pas na het buurtonderzoek te weten gekomen zijn (info die de journalisten van de artikels van 2 en 3 december 1983) dus nog niet zullen geweten hebben.

En dan is er nog een 'verkeerde' detailinfo. De zaak was geen juwelierszaak maar eigenlijk een horlogewinkel. Szymusik verkocht in hoofdzaak horloges (onder meer Rodania) en koekoeksklokken. Net zoals de horlogemaker die op vraag van Michel Libert door Eric Lammers werd geschaduwd. Het aanbod aan juwelen, sieraden en ringen was er eigenlijk heel beperkt.

95

Re: Anderlues: 1 December

Nou ja, horloges. Google eens Breitling uurwerken! Geen doordeweekse prijsjes hoor.

Re: Anderlues: 1 December

Bedoelt u dat Szymusik Breitlings verkocht? En werden die gestolen?

Op de gevel van de winkel hing een reclame van Rodania. Ook geen merk wat je in een foorkraam tegenkomt, maar toch sympathieker geprijsd dan Breitling... Als er Breitlings zijn meegenomen kan je al niet meer van een kleine buit spreken.

Re: Anderlues: 1 December

Neen er werden geen Breitlings gestolen. De buit was een reeks juwelen en horloges ter waarde van +/- 140.000 BEF (ongeveer €3.470). Volgens mijn informatie zou de buit zelfs integraal teruggevonden zijn nabij de uitgebrande Golf.

Re: Anderlues: 1 December

Merovinger wrote:

Neen er werden geen Breitlings gestolen. De buit was een reeks juwelen en horloges ter waarde van +/- 140.000 BEF (ongeveer €3.470). Volgens mijn informatie zou de buit zelfs integraal teruggevonden zijn nabij de uitgebrande Golf.

Vanwaar komt de informatie dat de buit is teruggevonden bij de Golf? Dat is voor het eerst dat ik hiervan hoor...

Re: Anderlues: 1 December

Ik zou graag een topic "Buit" zien. Volgens mij is er in alle gevallen een verschil tussen de officieel aangegeven buit en de effectieve buit. Volgens mij waren de daders meestal uit op het 'niet officiële' gedeelte van de buit.

Als men morgen hier bij mij inbreekt en een illegale UZI en een legale laptop steelt zal ik enkel die laptop aangeven natuurlijk. Volgens wat ik lees zou er bij deze juwelier wel eens gewoon wat meegenomen kunnen zijn om de ware buit te verbergen.

En dan vraag ik me af; werd álle geld van de Delhaizes in dezelfde kluis bewaard? Werden álle inkomsten meegegeven met het waardentransport? Zwart geld was toen veel moeilijker traceerbaar dan nu. Geen enkele delhaize ging toegeven dat er ook nog zwart geld weg was. Misschien waren de overvallen toch veel lucratiever dan officieel geweten.

100

Re: Anderlues: 1 December

Typisch voorbeeld van "hoe licht ik mijn verzekeringsmaatschappij" op ... Ooit al afgevraagd waarom de premies - in welke tak dan ook - stijgen? Wel, het antwoord staat hierboven. Al heb ik geen weet van de 'claims' achteraf - misschien wel interessant om dat na te gaan.

Ik denk dat het niet om het geld te doen was - doorgewinterde criminelen vinden altijd wel een oplossing voor een meestal tijdelijk gebrek aan financiële middelen - en het aantal slachtoffers doet de balans eerder in een andere richting overhellen: een gerichte aanslag om het ware doel te verhullen.