101

Re: Anderlues: 1 December

P-51, ik begrijp volledig wat je wil zeggen maar hier heb ik het omgekeerde gevoel. Stel, iemand weet en kan bewijzen dat Delhaize 10% 'in het zwart' draait. Die eist daar een deel van. Delhaize weigert. Die personen zeggen dat ze het dan wel zelf zullen komen halen en doen dat dan ook een paar keer...

102

Re: Anderlues: 1 December

Een echte crimineel zou dan kunnen denken: dan haal ik het elders wel. sad Zie ook de de overvallen van de bende Haemers: geldtransporten overvallen was toen echt piece of cake - je moest er gewoon het lef voor hebben (en ervaring). En vooral: er was meer poen te vergaren.

Dus: 16 doden tijdens 3 overvallen: hier waren andere belangen in het spel. Die "zwarte" kas zou kunnen, een vorm van afpersing ook ... maar waarom dan zo'n bloedvergieten?

Re: Anderlues: 1 December

CleverTrevor wrote:
Merovinger wrote:

Volgens mijn informatie zou de buit zelfs integraal teruggevonden zijn nabij de uitgebrande Golf.

Vanwaar komt de informatie dat de buit is teruggevonden bij de Golf? Dat is voor het eerst dat ik hiervan hoor...

Van één (betrouwbare) bron. Ik heb echter geen verdere bevestiging, vandaar de voorwaardelijke wijs in mijn zin: "... zou de buit ..."

104

Re: Anderlues: 1 December

In de portefeuille van Jean Szymusik vond de Rijkswacht na de moord 100.000 frank. Ook het geld uit de kassa hadden de daders niet meegenomen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Anderlues: 1 December

Het ging in Anderlues puur om het vermoorden van het koppel. De vraag is waarom.

Merovinger wrote:

En dan is er nog een 'verkeerde' detailinfo. De zaak was geen juwelierszaak maar eigenlijk een horlogewinkel. Szymusik verkocht in hoofdzaak horloges (onder meer Rodania) en koekoeksklokken. Net zoals de horlogemaker die op vraag van Michel Libert door Eric Lammers werd geschaduwd. Het aanbod aan juwelen, sieraden en ringen was er eigenlijk heel beperkt.

Voor wie nog twijfelde, in de Faroek-reportage is duidelijk te zien dat het om een horlogewinkel met koekoeksklokken ging. Er waren niet veel juwelen te vinden.

106

Re: Anderlues: 1 December

Merovinger wrote:
CleverTrevor wrote:

Vanwaar komt de informatie dat de buit is teruggevonden bij de Golf? Dat is voor het eerst dat ik hiervan hoor...

Van één (betrouwbare) bron. Ik heb echter geen verdere bevestiging, vandaar de voorwaardelijke wijs in mijn zin: "... zou de buit ..."

Er werd dus geen buit teruggevonden bij de Golf. Sterker: er was geen buit!

Re: Anderlues: 1 December

Zeno, er was wel een buit nl.: Een reeks juwelen en horloges ter waarde van +/- 140.000 BEF (ongeveer €3.470). De revolver “Arminius”, kaliber 38 Sp met een loop van 2 1/2”, eigendom van Szymusik Jean.

108

Re: Anderlues: 1 December

Ok slecht uitgedrukt; doelde op de inhoud van de kassa (waar het bij de warenhuisovervallen over ging).

Re: Anderlues: 1 December

Deze dubbele moord doet me om één of andere reden denken aan de Pastoralemoorden.

110

Re: Anderlues: 1 December

Ik denk dat deze actie moet gezien worden als de afsluiter van de campagne uit '83. Om twee mensen te vermoorden worden maar liefst 5 wapens gebruikt. Een deel (?) van de wapens werd gebruikt bij andere acties. Is dat geen visitekaartje achterlaten? De auto wordt achtergelaten en in brand gestoken op een typische bendeplek.

Men heeft dacht ik geen stevig motief, maar wat ik wel lees is dat de Borinagebende op dat moment aangehouden was. Wat ook interessant is vind ik is de getuigenis van de jongere broer van de juwelier. Hij wordt enkele tijd na de feiten achtervolgd en aangemaand om te stoppen met vragen te stellen. Dat vind ik vreemd, waarom was dat nodig als het stel toevallige slachtoffers zijn? Was er dan toch een link met een bijkomend, misschien zijdelings motief van afrekening, wraak?

De grote tijdsspanne tussen de gebeurtenissen kan je denk ik zin geven als je ze als meer losstaand beschouwd. Een terreur die 'dormant' is, maar indien nodig weer van zich kan laten horen, en nog heviger is dan de vorige incarnatie.