101

Ik zou graag een topic "Buit" zien.
Volgens mij is er in alle gevallen een verschil tussen de officieel aangegeven buit en de effectieve buit. Volgens mij waren de daders meestal uit op het 'niet officiële' gedeelte van de buit.
Als men morgen hier bij mij inbreekt en een illegale UZI en een legale laptop steelt zal ik enkel die laptop aangeven natuurlijk.
Volgens wat ik lees zou er bij deze juwelier wel eens gewoon wat meegenomen kunnen zijn om de ware buit te verbergen.
En dan vraag ik me af ; werd álle geld van de delhaizes in dezelfde kluis bewaard ? Werden álle inkomsten meegegeven met het waardentransport ? Zwart geld was toen veel moeilijker traceerbaar dan nu. Geen enkele delhaize ging toegeven dat er ook nog zwart geld weg was. Misschien waren de overvallen toch veel lucratiever dan officieel geweten.

102

De Basis wrote:

Ik zou graag een topic "Buit" zien.
Volgens mij is er in alle gevallen een verschil tussen de officieel aangegeven buit en de effectieve buit. Volgens mij waren de daders meestal uit op het 'niet officiële' gedeelte van de buit.
Als men morgen hier bij mij inbreekt en een illegale UZI en een legale laptop steelt zal ik enkel die laptop aangeven natuurlijk.
Volgens wat ik lees zou er bij deze juwelier wel eens gewoon wat meegenomen kunnen zijn om de ware buit te verbergen.
En dan vraag ik me af ; werd álle geld van de delhaizes in dezelfde kluis bewaard ? Werden álle inkomsten meegegeven met het waardentransport ? Zwart geld was toen veel moeilijker traceerbaar dan nu. Geen enkele delhaize ging toegeven dat er ook nog zwart geld weg was. Misschien waren de overvallen toch veel lucratiever dan officieel geweten.

Typisch voorbeeld van "hoe licht ik mijn verzekeringsmaatschappij" op ... ooit al afgevraagd waarom de premies - in welke tak dan ook - stijgen ? Wel, het antwoord staat hierboven. Al heb ik geen weet van de 'claims' achteraf - misschien wel interessant om dat na te gaan.

Ik denk dat het niet om het geld te doen was - doorgewinterde criminelen vinden altijd wel een oplossing voor een meestal tijdelijk gebrek aan financiële middelen - en het aantal slachtoffers doet de balans eerder in een andere richting overhellen : een gerichte aanslag om het ware doel te verhullen.

103

P-51. Ik begrijp volledig wat je wil zeggen maar hier heb ik het omgekeerde gevoel.
Stel, iemand weet en kan bewijzen dat delhaize 10% 'in het zwart' draait. Die eist daar een deel van. Delhaize weigert. Die personen zeggen dat ze het dan wel zelf zullen komen halen en doen dat dan ook een paar keer...

104

De Basis wrote:

P-51. Ik begrijp volledig wat je wil zeggen maar hier heb ik het omgekeerde gevoel.
Stel, iemand weet en kan bewijzen dat delhaize 10% 'in het zwart' draait. Die eist daar een deel van. Delhaize weigert. Die personen zeggen dat ze het dan wel zelf zullen komen halen en doen dat dan ook een paar keer...

Een echte crimineel zou dan kunnen denken : dan haal ik het elders wel:-( Zie ook de de overvallen van de bende Haemers : geldtransporten overvallen was toen echt piece of cake - je moest er gewoon het lef voor hebben (en ervaring). En vooral : er was meer poen te vergaren.

Dus : 16 doden tijdens 3 overvallen : hier waren andere belangen in het spel. Die "zwarte" kas zou kunnen, een vorm van afpersing ook ... maar waarom dan zo'n bloedvergieten ?