1

Topic: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Nieuwe podcast met forumbeheerder Ben over De Bende van Nijvel natuurlijk » www.ivoox.com

"Aandacht luisteraars! Ben je geïnteresseerd in de Bende van Nijvel en alles wat daarbij komt kijken? Dan is deze week's aflevering van de Brabantse Radio en Kleurentelevisie Podcast iets voor jou! Onze gast Ben, de initiatiefnemer van de website bendevannijvel.com, neemt ons mee op reis door de gebeurtenissen van deze beruchte bende en de nog steeds actieve onderzoeken naar wie hierachter zit. In deze aflevering bespreken we de verschillende pistes en theorieën die er zijn over de Bende van Nijvel en hoe Ben zijn website heeft opgebouwd als een centrale hub voor informatie en onderzoek over deze zaak. Ben zal ook dieper ingaan op zijn persoonlijke ervaringen en inzichten tijdens het onderzoeken van de Bende van Nijvel. Maak je klaar voor een fascinerende reis door de geschiedenis van de Bende van Nijvel, en mis deze aflevering niet! (...)"

2

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

» /b-r-t.be

Ze zijn helemaal gek geworden! Nu verkopen ze Tshirts met daarop een Delhaize en een paar mensen op het moment dat ze doodgeschoten worden. Echt helemaal gek. Wat is de volgende stap? Dat ze Hipa en Benhetbeu uitnodigen op een receptie en ze zo een tshirt schenken? Daar zou de musical Bende van Nijvel nog klein bier tegen zijn.

En wat gaat de volgende kunstenaar doen? Het herdenkingsmonument in Aalst insmeren met bloed?

3

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

fenix wrote:

Nu verkopen ze Tshirts met daarop een Delhaize en een paar mensen op het moment dat ze doodgeschoten worden. Echt helemaal gek.

Heb je de tekening al eens rustig bekeken?

BAX wrote:

Nieuwe podcast met forumbeheerder Ben over De Bende van Nijvel natuurlijk » www.ivoox.com

Je bent me voor. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

fenix wrote:

En wat gaat de volgende kunstenaar doen? Het herdenkingsmonument in Aalst insmeren met bloed?

Kritisch zijn blijft belangrijk. De intentie is van belang. laat ons ervan uitgaan dat het niet commercieel bedoelt is. Maar hier komen we een beetje bij de essentie aan. Er is een oprechtheid. die kan kwetsen. en dat provoceert. Maar de andere weg: we provoceren, we kwetsen, dus het is oprechtheid, authenticiteit, dus het is kunst, die richting is fake.

Wetenschappers bezien feiten tot ze doodgeanaliseerd zijn. De onttovering van de wereld. Alles ontleden tot er geen betovering niet meer is.

Kunstenaars richten zich juist tot betovering. Een prachtig muziekstuk. Geen noten, geen ontleding, maar betovering. Een prachtig schilderij, geen klodden verf, geen materie, maar wel extasie.

En dus fenix, misschien moeten we de oplossing bij De bende Van Nijvel wel bij kunstenaars zoeken. En niet bij wetenschappers, met eindeloze feiten. Of gedragspsychologen, met schema's over zelfzuchtige genen en ander determinsime.

5

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

En ja Ben, ik heb dat kunstwerk rustig en aandachtig bekeken, ik heb trouwens geen enkel probleem met dat kunstwerk. Maar ik heb wel een probleem met dat specifieke kunstwerk op t-shirts. Nu ga jij mij toch niet proberen te vertellen dat jij zou rondlopen met een shirt waarop een dodelijke slachtpartij afgebeeld werd? (Terwijl je nota bene de slachtoffers kent.) Voor ik mijn commentaar neerschreef had ik trouwens een aantal berichten gekregen van  geshockeerde  slachtoffers.

Maar ondertussen zijn de Tshirts van de site gehaald, ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die het nog niet rustig bekeken had. Soit, het gaat hier niet over mij.

6

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Och ja, we doen allemaal wel eens dingen waar we niet trots op zijn of we maken allemaal wel eens fouten. Of ik die t-shirts zou kopen of aandoen, is niet relevant. Ik begrijp de betekenis van de tekening en ik kan - als je de betekenis begrijpt - ook wel begrijpen waarom je dit op een t-shirt zet. Je verspreidt daarmee een bepaalde boodschap en aanklacht. Is dat smakeloos? Is dat onbeschoft? Of is dat een kunstzinnige manier om te protesteren? Daar kan je heel lang over discussiëren maar dat is ook niet de bedoeling van dit forum of mijn aanwezigheid in die podcast. Dus ik zou het liever over de inhoud hebben dan over een t-shirt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Zeer interessante podcast voor mensen die nog niet zo mee zijn met het Bende verhaal. Een andere insteek dan enkel alleen het aflopen van de verschillende feiten en verdachten zoals zo vaak gedaan wordt. Heb hem alvast volledig en geboeid beluisterd.

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Proficiat met uw optreden in deze podcast, Ben. Nu heb ik ook uw aangename stem eens kunnen ervaren. Wat de foto betreft: ik veronderstel dat u de baardige man zonder muts bent bij de overhandiging van het kunstwerk.

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Inderdaad boeiende podcast, fijn om Ben een keer zijn eigen houding ten aanzien van de hele Bendegeschiedenis en bijhorend forumproject te horen verkondigen.

Het was ook een goed gesprek vond ik, waarbij er alert werd gereageerd op typische misverstanden en denkfouten, zonder de algemene draad kwijt te raken. En een steekje naar niet nader genoemde auteurs die denken dat ze de hele zaak opgelost hebben kan er bij mij ook altijd wel in.

10

Re: Podcast: Brabantse Radio en kleurenTelevisie - De Bende van Nijvel

Mooie podcast, maar mocht ik een vraag kunnen stellen hebben, het zou het volgende zijn: "beste Ben, heb je als forumbeheerder, vreemde mails binnengekregen, anonieme tips, bijzondere tips, opvallend accurate mededelingen,..., en wat doe je daar dan mee"?