41

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Interessant artikel over zelfmoorden in de gevangenis » Nieuws

"(...) Tijdens de 19 maanden werking van het meldpunt, vond één zelfmoord plaats. Naast de opsluiting zelf, zijn psychiatrische aandoeningen, middelengebruik, biologische factoren, verlieservaringen, psychologische factoren en een zekere kwetsbaarheid, factoren die binnen een gevangeniscontext voor een verhoogd risico kunnen zorgen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

42

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Kan iemand de inhoud van de afscheidsbrief van Haemers hier reproduceren? Is 't in zijn eigen handschrift?

Haemers is 100% zeker dood. Zijn lichaam werd wel via een niet-gewone manier uit de gevangenis verwijderd (op een andere manier waarop men normaal lijken verwijderd). Dit laatste feit vond een cipier een beetje vreemd. Hij vertelde het tegen iemand anders en die vertelde het tegen mij. Dit kan echter ook gebeurd zijn om media-aandacht te vermijden. Maar dit brengt ons bij de volgende vraag: is er een autopsierapport?

43

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Goede vraag Charly. Alhoewel, als het een geënsceneerde zelfmoord was, zal er ook wel een geënsceneerd autopsieverslag zijn.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ja, een zéér goede vraag! Wat is de procedure in België? In Engeland, bij voorbeeld, een autopsie is altijd verplicht in dezelfde situatie (verpleging van zelfmoord).

45

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik heb dat interview nog eens gelezen LEO, en inderdaad, als vader Haemers op voorhand al wist dat zijn zoon zelfmoord wilde plegen met een elektriciteitskabel, dan zal Patrick wel zelfmoord gepleegd hebben. Langs de andere kant is het vreemd, omdat als de eerste ontsnappingspoging mislukt is (wat het geval was) er altijd nog een tweede kan volgen tijdens of na het proces.

Maar blijkbaar kon hij het niet meer aan. Hij moet geweten hebben dat ze hem in de steek lieten en het voorbij was en inderdaad, als hij weer ontsnapt was, zou men verder onderzoeken. Maar als hij zou sterven, was het ook gedaan met het onderzoek. Het is natuurlijk ook mogelijk dat het (mede-)misliep omdat zijn advocaat, die de boel leek te besturen, ook al opgepakt was. Dat was waarschijnlijk de tussenpersoon tussen de top (als die al bestond) en hij en en als die wegvalt, hapert de machine.

46

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Het zal al wel eens gebeurd zijn dat iemand zegt dat hij er een eind aan gaat maken, okay. Maar tegen je eigen vader zeggen dat je er een eind aan gaat maken en dan in detail vermeld hoe je het gaat doen roept bij mij vraagtekens op. Mij lijkt het dat er een scenario werd nagespeeld.

47

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Je moet ook niet altijd overal iets achter zoeken. Als Haemers zoiets insinueert als 'dan hang ik mij op' tegen z'n pa en ze vinden hem zo terug, dan vind ik dat een sterk argument om uit te gaan van zelfmoord. Daar zit volgens mij weinig gespeeld scenario achter. Of was Haemers ook betrokken in het complot tegen zichzelf? wink

48

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Of speelden vader en zoon Haemers mee in de grote verdwijntruc ? Gans het overlijden van Patrick Haemers is in nevelen gehuld.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Soms moet je een kat een kat noemen. Als iemand Patrick Haemers wou doden in de gevangenis, dan zou men hem laten ombrengen door iemand van het milieu en het op een afrekening houden. Of hem een natuurlijke dood laten sterven.

Maar hem zelfmoorden in zijn cel, met cipiers en gevangenen in de buurt als getuige, dat lijkt mij sterk. Dat ze hem bewust de middelen hebben gelaten en de situatie gunstig gemaakt, in de hoop dat hij het zou doen, dat is dan weer een andere zaak. Dat zijn lichaam op een andere manier is behandeld is ook normaal vanwege zijn status en de media-aandacht. Tenzij men iets onwettigs heeft gedaan dat van invloed kan zijn geweest.

Servo per Amikeco

50 (edited by K& 07-07-2012 13:59)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik denk dat veel mogelijk is in sommige gevangenissen. Bv. Philippe De Staerke zit binnen en krijgt een sociaal verlof en komt niet meer terug. Lammers zit binnen en krijgt zijn zevende penitentiair verlof net toen Lacroix begonnen was met iedereen opnieuw te ondervragen en later nog eens bij de moord op Mendez denk ik, na te zien. Idem Bouhouche en Beijer (nazien).

En zie ook Vandeuren, noch zijn familie noch zijn advocaat wisten dat hij in penitentiair verlof was, toen hij in Oostende werd vermoord. Ik heb zelfs een "leuke melding" dat sommige Bende van Nijvel-leden in de gevangenis zaten, werden vrijgelaten en nadien terug in de gevangenis waren binnengeloodst en aldaar gestorven met een beetje hulp, zoals Haemers misschien?

Als je de "histoire belge" van De Staerke ontsnapping (dezelfde avond van de overval in Nijvel) leest en een beetje kent, dan weet je je dat dit een echt  slapstick is voor het gerecht.