1

Topic: Eigenbrakel: 8 Juni

De diefstal van de Saab 900 Turbo

Of het nu om de Santana gaat die gebruikt werd bij de hold-up in Waver in september 1982, om de Peugeot 504 die in januari 1983 werd gestolen, om de Golf die op 14 februari 1983 werd gestolen of om alle wagens die nadien door de Bende van Nijvel, werden gebruikt, steeds waren deze voertuigen in nieuwe staat, van donkere kleur en altijd staken de contactsleutels op het instrumentenbord.

Zo werd bijvoorbeeld in de nacht van 7 op 8 juni 1983 een Saab 900 turbo gestolen in de toonzaal van garage Michel Jadot, huisnummer 178 van de chaussée d'Ohain in Eigenbrakel. Deze wagen zou gebruikt worden bij de actie die op 10 september werd gevoerd voor de overval op het textielbedrijf Wittock-Van Landeghem in Temse en op 17 september op de Colruyt in Nijvel. Diezelfde nacht heeft de Bende zich ontdaan van de VW Golf Rabbit die op 14 februari 1983 in Plancenoit werd gestolen, door de wagen in brand te steken in het bos van Hourpes, vlakbij Anderlues. De diefstal van de Saab greep plaats tussen drie en vier uur 's morgens.

Verscheidene aanwijzingen verraden een minutieuze voorbereiding, de inbrekers hadden de omgeving grondig verkend en wisten dat de nogal geïsoleerd liggende garage niet voorzien was van enig alarmsysteem. 's Nachts was er niemand aanwezig. Het gebouw kon makkelijk binnengedrongen worden langs een dakvenster aan de achterkant, waardoor men toegang krijgt tot de werkplaats. De enige bewaking bestond uit een Duitse herdershond. Het volstond deze af te maken.

De indringers namen geen genoegen met een kogel. Bij de autopsie werden uit het hondenlijk liefst elf kogels gehaald. En toch was de dodelijk getroffen Duitse herdershond erin geslaagd zich over een tiental meter voort te slepen vooraleer hij in het midden van de garage in mekaar zeeg. Overal zijn bloedsporen maar de dichtsbij wonende buren slapen zeer vast, geen van hen is wakker geworden ...

Foto van een Saab 900 turbo :

http://static.giantbomb.com/uploads/original/9/90792/1561508-saab_900_turbo.jpg

Feiten » Eigenbrakel

Meer informatie over deze wagen kan je in dit topic vinden » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Dat Guy Bouten een indrukwekkend boek heeft geschreven, is me al duidelijk. Zo slaagt hij erin om Léon De Staerke een toch wel zeer interessante bekentenis te laten doen. Op pagina 59 en verder lezen we het volgende:

De Saab doet me denken aan twee Bende-overvallen waarbij een identieke wagen werd gebruikt. In Temse bij de diefstal van zeven kogelvrije vesten, waarbij de huisbewaarder de dood vond en kort daarna bij de Colruyt van Nijvel met drie doden, het echtpaar Fourez-Dewit en een rijkswachter; de buit bedroeg amper 22.000 frank (550 euro). Bébé De Staerke en haar man Pinta werden lange tijd verdacht in een garage van Eigenbrakel met veel interesse te hebben geïnformeerd naar de blauwe Saab die er een week later gestolen werd. De waakhond werd met meer tien kogels van het kaliber Long Rifle .22 mm afgemaakt, hetzelfde wapen waarmee de killer van de Bende altijd toesloeg.

Waren Bébé en Pinta echt betrokken bij de diefstal van de Saab? Leon rijdt rustig door de verlaten straten van Brussel, want het is een zondag midden in de grote vakantie. Hij kijkt me aan en knikt bevestigend. "Ik denk dat Pinta die hond heeft doodgeschoten."

Hij bezat dus een pistool met Remington-munitie van het kaliber Long Rifle .22.
"Mogelijk. Ik weet dat hij een wapen bezat. Maar zijn slachtoffers wurgde hij meestal met de handen."

Hij kruist de zijne even in mekaar en maakt dan een trekbeweging. "Il était très fort. C’était un homme dangereux qui me faisait peur, maar wapens waren niet zijn ding."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Ik vindt dit toch een straffe bekentenis, benieuwd of er de komende 2 jaar nog veel gaat bewegen, als we dan niets meer weten is het voor eeuwig een dood spoor, ik hoop dat men de daders en opdrachtgevers ooit ontmaskerd maar we moeten realistisch blijven: De Staerke zal dit nooit tegenover de politie verklaren en dan blijft het een zaak van woord tegen woord, maar misschien kan men wel verder bouwen op dit aanknopingspunt.

4

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Een iets betere foto van een Saab 900 turbo :

http://i17.servimg.com/u/f17/09/03/15/13/-saab-10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Renne wrote:

Schandalig, wie waren eigenlijk de beesten, een arm dier gewoon neerknallen. In mijn ogen is dit even erg als een kind (mens) dood schieten.

Inderdaad, het laagste van het laagste een onschuldig dier afknallen, en zeker nog laten lijden. Dit zegt veel over wat soort crapuul dit was.

6 (edited by club_le-happy-few 19-06-2009 23:46)

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Een vrouw in Braine zou één van de bendeleden formeel herkend hebben tijdens de overval aan zijn manier van praten en doen. Een ex-restauranthouder. Toen ze hiermee naar de politie ging, hadden ze niet genoeg bewijzen om deze persoon lang vast te zetten. Aangezien ze geen getuigenbescherming kon krijgen is er ook geen officiële aanklacht geweest. Hopelijk gaat er ooit iemand keer op zijn sterfbed praten. Desnoods rechtstreeks met de pers.

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Van Camp?

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Ik weet het niet. Had dit op een Franstalig forum ooit gelezen. Blijkbaar vindt het men niet nodig om iets te onderzoeken.

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

patrickhaemers wrote:

Van Camp?

Nee.

10 (edited by K& 16-05-2013 12:49)

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Dus was geen scanner ingebouwd? Ik hoop een bevestiging te verkrijgen van de extra kogelgaten in de koffer als gevolg van een extra schutter aan de Diable Amoureux.