Re: Boek: Fort Chabrol

fenix wrote:

Sorry he. Ik ben echt een kluns op mijn telefoon. Misschien kan er hier iemand eens een foto posten van het openliggende boek soms geschreven op een Willy Acke achtergrond.

Zelfkennis is begin van alle wijsheid.
Socrates - Grieks filosoof

Aangezien U in het bezit bent van het boek kan U misschien zelf eens een foto posten van het openliggende boek. Ik ben alvast benieuwd naar die "Willy Acke achtergrond".

12

Re: Boek: Fort Chabrol

Neen Lorenzo dat kan ik niet.

Denk inderdaad dat het Gol was ja. zeer merkwaardig niet? Ik meen mij te herinneren dat we dit wisten via de vrouw van de gerant die daarover een opmerking maakte. Wat het artikel uit de morgen betreft, heb jij dat? Het was natuurlijk zeer handig dat alle rijkswachters verzameld waren op 1 punt. Het boek vermeldde eveneens dat er een aantal wagens van de politie "onklaar waren". Ook een niet te verwaarlozen detail dat geen fictie was. En dan de scherpschutters die volgens plan op het dak hadden moeten zitten. De gti's die in alle richtingen moesten wegscheuren zoals we veel later van een getuige te weten kwamen.

De enige conclusie die we kunnen trekken is dat de crime scene zeer goed voorbereid was. Alle stoorzenders weg tot en met de bewaking. Maar zoals gezegd zou ik zeer graag te weten komen wie er op die voetbalmatch aanwezig was. Of Philippe De Staerke nu al dan niet aanwezig was in Aalst is voor mij een onbelangrijk detail. Het is veel belangrijker het groter geheel te begrijpen.

13

Re: Boek: Fort Chabrol

Nee, ik heb ook geen abo op de morgen, wellicht zit hier wel iemand die dat wel heeft ?

Dit is een uittreksel uit het PV (ik denk dat dit hier op dit forum ook wel al ergens dwaalt):

  • 'Heden negen november negentienhonderd vijfentachtig te 19.47 uur. Wij ondergetekenden Cornelis René, opperwachtmeester, Arys August en De Vlieger Geert, beiden wachtmeester bij de Rijkswacht, verblijvende te 9300 Aalst, in uniform gekleed, met toezichtsdienst warenhuizen bevolen binnen de omschrijving van het district Aalst, worden radiofonisch door het Hoofd Mobiele Permanentie verwittigd van een overval op de Delhaize te Aalst, Parklaan.’

  • 'Opstellers hadden enkele minuten voor de overval de parking achteraan gecontroleerd alsook de bewaking van de voorzijde verzekerd. In de weinige minuten van onze patrouille met het dienstvoertuig in de nabij gelegen straten van de Delhaize heeft de overval zich voorgedaan.’

Re: Boek: Fort Chabrol

De Morgen: Een vergeeld proces-verbaal laat zien hoe de rijkswacht van Aalst die avond, 9 november 1985, in een perfecte chronometrie rondom de Delhaize de baan ruimde voor de komst van de Bende van Nijvel, drie minuten later.

» Nieuws

15

Re: Boek: Fort Chabrol

Het had nochtans heel simpel kunnen zijn he. We weten al jaren wie het bevel gaf de parking te verlaten. Ga eentje hoger en dan nog eentje hoger en je bent er.Alle rijkswachters weten perfect wie deze mensen zijn. Maar ze verkiezen te zwijgen, nog steeds te zwijgen en dat nog steeds is er voor mij te veel aan. In het belang van het onderzoek? Integendeel zou ik zeggen . En natuurlijk zat Acke juist. Ook dat vind ik zo prachtig aan het boek. Het stille eerbetoon aan Acke. Niet met woorden maar visueel. Prachtig en creatief.
.

16

Re: Boek: Fort Chabrol

Bedankt Thomas

Citaat uit » Forum

“Onlangs vertelde iemand ons dat zijn papa rijkswachter was in Aalst in de jaren 1980, en dat er op 9 november, de dag van de overval op de Delhaize in Aalst, een feest aan de gang was van de politie en de rijkswacht. Met een voetbalmatch in de namiddag en een maaltijd 's avonds. Zijn vader vertelde hem dat er tijdens het feestdiner die avond twee rijkswachters in uniform binnenkwamen om iedereen naar de kazerne te roepen. Dat is iets kleins, maar toch interessant. Misschien betekent het dat de overvallers in Aalst van dat feest afwisten, dat ze die avond daarom uitgekozen hebben.”

Dus eerst voetbalmatch en 's avonds was er een maaltijd. Dat strookt meer met wat vage herinneringen die ikzelf heb van dingen die ik eerder gelezen/gehoord/gezien heb: "er was een feestje van de rijkswacht aan de gang tijdens de overval".

citaat uit » Forum

Rond zevenen kreeg de Aalsterse vrije radio Mi Amigo tijdens het verzoekplatenprogramma een telefoontje: “Ik zou een plaatje willen aanvragen voor de bende van Hofstade in naam van de bende van Nijvel. De Marlets met ‘Te voet naar Scherpenheuvel’. Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven, zeker niet later. Anders is het te laat.”

"Liefst kwart over 7". Dat is een kwartier voordat de rijkswacht de parking verlaat. "Anders is het te laat". Lijkt mij toch dat iemand wist dat de parking "vrij" zou komen rond dat uur.

17

Re: Boek: Fort Chabrol

ctrix wrote:

Nee, ik heb ook geen abo op de morgen, wellicht zit hier wel iemand die dat wel heeft ?

het artikel staat al sinds november 2017 op deze site » Nieuws

En over de feiten in Aalst kan je hier verder praten » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Fort Chabrol

fenix wrote:

Ik herinner mij wel dat een bepaalde minister ongeveer onmiddellijk na de aanslag ter plaatse was, het zou dus best kunnen dat hij aanwezig was op die match . Het zou dan kunnen verklaren waarom hij zo vlug ter plaatse was.

Dat ene bericht van David heb ik steeds in mijn achterhoofd gehouden. Volgens mij zelfs kortstondig gepost door HIPA. Ik heb altijd de indruk gehad dat dit gevoelige informatie was.

Ik weet niet of de naam van de auteur een alias is van de persoon die het topic heeft opgestart; die TS is iemand die serieus met de zaak Aalst is bezig geweest dus niet zomaar een boekje dit.

Ik ga er achteraan en zal de komende tijd even dit topic links laten liggen, kwestie van spoiler alerts.

19

Re: Boek: Fort Chabrol

Goed idee Spectator. Dank je. Ben zelf ook bezig met uitzoeken van dingen.Ik was echt bezig met uitbollen maar het boek heeft mij een nieuwe boost gegeven.

Re: Boek: Fort Chabrol

Mijn exemplaar ontvangen, net op tijd om de stapel lectuur voor een korte vakantie te vervoegen. Ik zou wel een foto willen posten van de 'Acke' print (soort gequadrilleerd atomaschrift) maar ik heb 1 keer geprobeerd hier een foto te posten en dat is dus niet gelukt. Vanop mijn telefoon naar m'n laptop is geen probleem maar het is me een raadsel hoe je hier afbeeldingen geüpload krijgt.