1

Topic: Podcast: Waren de jaren 80 echt zo erg als in de reeks '1985'?

Zit jij op zondagavond ook met je smartphone in de hand te kijken naar de VRT-serie '1985'? De lange disclaimer aan het begin van elke aflevering is duidelijk: dit is fictie. Maar de makers flirten met de dunne lijn tussen feit en fictie. Hoe moeten we het verhaal van '1985' interpreteren? Wat is er juist? En vooral: bestond de Bende van Nijvel inderdaad uit ontspoorde rijkswachters?

In de jaren 80 heerste er een angstpsychose. De CCC zaaide terreur, de Bende Haemers ontvoerde een ex-premier en de Bende van Nijvel overvielen supermarkten met veel geweld. In 1985 vielen er 8 doden bij de overval op de Delhaize in Aalst. Wie de daders zijn, weten we nog steeds niet. Volgens de VRT-serie '1985' waren het rijkswachters. Maar opgelet: '1985' is fictie.

Beluister de podcast hier » www.standaard.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Podcast: Waren de jaren 80 echt zo erg als in de reeks '1985'?

Alles is verandert, verder is alles hetzelfde gebleven.

Re: Podcast: Waren de jaren 80 echt zo erg als in de reeks '1985'?

Alles werd verslechter en de toekomst zal erger worden.

Re: Podcast: Waren de jaren 80 echt zo erg als in de reeks '1985'?

Etienne1420 wrote:

Alles werd verslechter en de toekomst zal erger worden.

Dat is wel heel negatief hé man!  De goede moeten het met de slechte doen en visa versa.  Dat is naar mijn inzien nooit anders geweest.

5

Re: Podcast: Waren de jaren 80 echt zo erg als in de reeks '1985'?

Wat duidelijk naar voor kwam in de reeks "1985" was de alom aanwezigheid van de rijkswacht. Zo was het in de jaren '70 en '80 inderdaad. Wat betreft de twee "bleukes". Het duurde jaren en jaren voordat je als jonge rijkswachter betrokken werd bij 'grote zaken'. Dat was het terrein van de 'anciens'. Het officierskorps, vanaf de rang van kapitein, was een gesloten kaste en samenwerken met andere organisaties (lokale politie, GPP enz.) werd binnen die kaste aanzien als 'onprofessioneel'. Ik heb trouwens niet alle afleveringen aandachtig bekeken, herinneringen toonden me een ander verhaal.