1

Topic: Borsbeek: 2 Oktober 1986

Samenvatting

  • Wat: Een overval op een postkantoor

  • Waar: Louis Janssensstraat 19 in Borsbeek » Google Maps

  • Wie: Drie gangsters van de Bende van het Waasland

  • Hoe: Eén man wacht in de auto, één man houdt buiten de wacht en een derde gooit zich door de ruit van de loketten. Hij bedreigt de personeelsleden met een riot gun. Een toevallig passerende politiepatrouille werd onmiddellijk onder vuur genomen door de man met de riot gun. Daarbij raakte een politieman gewond.

  • Buit: 1,7 miljoen frank

Miljoenenbuit bij overvallen

Bij een overval op een postkantoor in Borsbeek gisteren schoot een gangster een politieagent met een riot gun in het been. Drie overvallers gingen er met 1,7 miljoen frank van door. In Grivegnée bij Luik deed zich een gelijkaardige hold-up voor. Daar maakten twee gemaskerde en gewapende mannen 5 miljoen frank buit en verdwenen spoorloos.

De Borsbeekse overvallers konden spijts een grootscheepse actie evenmin gevat worden.

Gisteren voormiddag pleegden drie jonge gangsters een brutale overval op het postkantoortje in de Louis Janssensstraat 19 te Borsbeek. Omstreeks 9u30 wierp één van de overvallers zich door de ruit van het kantoor dat uitgaf achter de loketten. Hij liep daarbij snijwonden op en liet een bloedspoor achter. De man bedreigde de bediende met een riot gun en eiste geld. Eén van zijn spitsbroeders had buiten de wacht opgetrokken terwijl de derde in een gereedstaande wagen wachtte.

Toen de gangster het kantoor verliet, werd hij opgemerkt door een politiepatrouille die zich op nog geen honderd meter van het gebeuren bevond. Bij het zien van de twee politie-agenten opende de overvaller onmiddellijk het vuur. De Borsbeekse agent Paul Hellemans kreeg een kogel in het been. De collega van Hellemans vuurde op de wegrijdende auto en verbrijzelde de achterruit. Mogelijk werd één van de daders geraakt.

1,7 miljoen

Een deel van de buit lieten de gangsters in het postkantoor en op straat achter. Naar verluidt zouden de daders 1,7 miljoen frank meegenomen hebben.

Politie en rijkswacht zetten onmiddellijk een grootscheepse klopjacht in. De auto waarmee de overvallers zich verplaatsten, een groene Lada, werd even na de feiten teruggevonden in de Gebroeders Van Der Auwerabaan te Borsbeek in een maïsveld. Van de daders was geen spoor. Vermoed werd dat ze zich in het veld schuil hielden.

De politie van Antwerpen, Borsbeek en omliggende gemeenten omsingelden met meer dan 50 combi’s en een indrukwekkende ordemacht het maïsveld. Ook de rijkswacht stuurde nog versterking.

Om het veld vanuit de lucht te kunnen overzien werd een beroep gedaan op de helikopter van de rijkswacht. Het duurde echter meer dan een uur eer die ter plaatse was. Mist verhinderde het opstijgen. Verwonderlijk, omdat de dienstdoende agenten geregeld in Deurne opgestegen vliegtuigen zagen overkomen. Eenmaal het veld omsingeld, wachtte politie en rijkswacht op de komst van speurhonden uit Leuven. De Antwerpse speurhond was inmiddels al ter plaatse.

Omstreeks het middaguur trokken twee agenten met kogelvrije vesten, riot gun en de honden het maïsveld in, zonder resultaat echter. Wel kon door de honden aangetoond worden dat de daders te voet door het veld waren gelopen. Ze zagen echter de kans te ontsnappen. Om 12u30 trokken de manschappen zich terug. De Borsbeekse politie bleef verder patrouilleren.

Tijdens de speractie pakte de politie wel enkele verdachten op die achteraf niets met de zaak te maken bleken te hebben. Het ging om enkele gastarbeiders die illegaal in naburige serres aan het werken waren. Opgeschrikt door de indrukwekkende politiemacht verscholen ze zich in de buurt van het maïsveld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 3 Oktober 1986

In verband met de overval te Borsbeek doet onderzoeksrechter De Smedt volgende oproep: Op 2 oktober 1986 omstreeks 9u30 werd te Borsbeek een postkantoor overvallen waarbij een politieman en een postbeambte gewond werden. Van de drie daders werden er eveneens één of verscheidene gewond. Vermoedelijk vertoont één van hen erge snijwonden aan de handen en werd dezelfde of een andere dader door een politiekogel getroffen.

Gevraagd wordt dat eenieder die eventueel in contact komt met personen die dergelijke verwondingen vertonen, contact zouden opnemen met onderzoeksrechter De Smedt. (…)

Onveilig

De overval te Borsbeek deed trouwens vragen rijzen in verband met de beveiliging van postkantoren. Destijds heeft een technische commissie studiewerk verricht om de postkantoren doeltreffend te beschermen. De meeste banken hadden toen hun voorzorgen reeds genomen en dat had voor gevolg dat de post meer en meer in trek geraakte bij de gangsters.

In Borsbeek bleek een duidelijke en gevaarlijke vergetelheid. De loketten zijn weliswaar afgeschermd, maar een venster dat op de ruimte achter de winkel uitgaf, bleek helemaal niet beveiligd.

Een overvaller, die zich dik kleedt en een motorhelm van het astronautentype draagt, kan zonder veel risico voor glasbraak en meteen voor een eerste paniek zorgen.

Ook in andere postkantoren in het Antwerpse blijkt dat daar gelijkaardig risico wordt gelopen. Kogelvrij glas en een draadversperring tot tegen de zoldering helpen weinig als men een “achterdeur” voor de overvallers open laat.

Bron: Gazet van Antwerpen | 4 Oktober 1986

"Ik had geen ogenblik schrik tijdens de postoverval"

De goed voorbereide overval op het Borsbeekse postkantoor op de hoek van de Louis Janssensstraat en de Jan Bosstraat zette vorige week heel Borsbeek in rep en roer. De gangsters werden toen verrast door het kordate optreden van een politiepatrouille, die zich op nauwelijks honderd meter van het postkantoor bevond. Al schietend sloegen de overvallers op de vlucht en troffen een agent.

Na de overval kwam een indrukwekkende ordemacht op de been. Omstreeks het middaguur werd alles weer rustig en stil. Alle ellende is echter nog niet geleden. Agent Paul Hellemans, die in het rechterbeen geschoten werd, ligt nog steeds in het ziekenhuis. Wij brachten hem een bezoekje.

De 47-jarige politieman heeft er de moed niet bij verloren. “Integendeel. Wanneer ik nog eens een dergelijke oproep krijg, zal ik precies hetzelfde reageren”, zegt hij vastbesloten. Het zal echter nog wel een poosje duren eer hij terug op dienst kan. “Ik ben niet ziek, maar ik mag en kan nog altijd niet doen waar ik zin in heb.” De kogel die wel tien centimeter diep in zijn rechterbeen boorde zorgde voor een flinke vleeswonde en infectie vertraagt de genezing.

Secondenwerk

“Op het ogenblik dat er alarm geslagen werd bevonden we ons in de Jos Reusenslei. Nauwelijks honderd meter van het postgebouw. Omdat onze wagen geparkeerd stond en op slot was, zette ik het, om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, op een lopen. Mijn collega zou met de combi volgen. Toen ik halverwege de Louis Janssensstraat kwam, verlieten de gangsters het postkantoor en vuurde onmiddellijk in mijn richting. Ik kon mij achter geen enkele geparkeerde auto of in een portaal verdekt opstellen en trok mijn dienstwapen om het vuur te beantwoorden. En reden tot aan de postbus waar ik dekking zich voor mijn hoofd en bovenlichaam. Hier werd ik geraakt en voelde de inslag. Pijn deed het op dat ogenblik niet. Ik ben het postkantoor nog binnengelopen op zoek naar eventuele gewonden. Mijn collega De Backer die ondertussen met de combi de straat kwam ingedraaid zette de achtervolging in. Het was een kwestie van seconden”, vertelt Paul Hellemans.

“Eigenlijk moet ik mijn echtgenote gelijk geven”, bekent de agent. “Van zolang ik bij de politie ben beweert ze: als er in Borsbeek eens iets serieus gebeurt dat ik er mijn “kees” wel zal bij laten. Hoewel ik geen ogenblik schrik heb gehad, flitste er toch even door mijn hoofd “misschien ben ik eraan …”

Vanuit het ziekenhuis wilde de agent nog zelf zijn echtgenote verwittigen, maar kon haar niet bereiken. Hij vroeg plaatselijke verdoving om de ganse operatie te kunnen volgen, maar dat werd geweigerd.

Paul Hellemans die, op de politiecommissaris na, het langst van het Borsbeekse korps deel uitmaakt, heeft nog geen minuut spijt van zijn optreden. Hij vindt het enkel jammer dat men geen gangster heeft kunnen voorleiden. Misschien toevallig, maar tijdens de vakantie reed dezelfde patrouille twee gangsters klem in Wijnegem, die een gewapende overval op een apothekerszaak aan de Jan van Rijswijcklaan op hun actief hadden.

Niet de eerste keer

Het was niet de eerste keer dat het postkantoor van Borsbeek ongewenst bezoek kreeg. Op 29 september 1959 omstreeks half twaalf stapten drie overvallers met een zwarte kap over het hoofd hetzelfde kantoor binnen. Gewapend met twee pistolen en een matrak. Op het ogenblik van de overval was er niemand op de post. Enkel de postmeester en zijn moeder, mevrouw Staes, die loketbediende was. Zij kreeg een revolver onder haar neus.

Er werd niet geschoten en het trio ging aan de haal met 87.737 fr. Een speuractie in het Antwerpse statiekwartier had succes. De daders hadden de buit nog op zak!

Paul Hellemans is er gerust in. Het zal nog wel een hele tijd duren alvorens nog eens een overval in Borsbeek wordt gepland. “Overvallers weten dat we op onze hoede zijn”.

De fietser die tijdens de overval het postkantoor voorbij reed en een kogel door haar jas kreeg maar niet gewond geraakte is ondertussen ook bekomen van de schrik. De wetsdienaar besluit: “Achteraf zijn we blij dat we er nog eens rustig over kunnen praten …”

Bron: Gazet van Antwerpen | 14 Oktober 1986

De door de gangsters achtergelaten auto. Ondanks een grote politiemacht slaagden de gangsters er toch in om te ontsnappen:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/overva14.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube