Topic: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Gerechtsjournalist Philip Heymans onderzoekt een onopgeloste verdwijningszaak uit 1982. Gabrielle was een buitenbeentje in het Sint-Vincentius-klooster van Dendermonde: vrijgevochten en populair bij de leerlingen, maar ook koppig en nieuwsgierig. Philip Heymans sprak met tientallen getuigen on en off the record. Hij duikt in archieven, onderzoekt nieuwe tips ...en krijgt de zusters zelf, het bisdom en het parket-generaal aan de praat.

Een zeer degelijke gemaakte podcast en relevant met betrekking tot andere dossiers zoals Bende van Nijvel en de moord op Peter De Vleeschauwer. Een ‘must’ voor zij die graag een nuchtere kijk op de werking van het gerecht en de nadelen van de verzuiling overal ten lande anno 1982 willen behouden, waar zoals trouwens op de meeste plaatsen destijds de CVP heer en meester was. Wat nog maar eens duidelijk maakt dat het niet in de eerste plaats “de loge” was die zijn invloed liet gelden, maar de alom tegenwoordige christelijke volkspartij die in Dendermonde zowat alle openbare functies bekleedde. En van de manipulaties van de CVP in een stad als Dendermonde is het slechts een kleine stap naar de invloed van VDB en de PSC en de Cepic. Op dit forum wordt naar mijn mening deze subtiele invloed van de CVP in deze dossiers - destijds overal ten lande aan zet -, net iets te weinig belicht! Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat ‘de politiek’ in zijn geheel deze dossiers bewust heeft beïnvloed.

2

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Bedankt voor de tip. De podcast is hier te beluisteren » www.vrt.be/vrtnws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

De zaak zuster Gabriella stond hier uitgebreid op het forum beschreven en dit ivm Gaston Mornie (de vermoedelijke dader). Ook de band met de katholieke kerk en de CVP kwam uitgebreid aan bod (zie procureur De Saeger Dendermonde). En zelfs de link met de Jonathan. Ik kan het zelf ook niet direct terugvinden. Zal in de vuilbak beland zijn zeker. Ben zal het niet relevant gevonden hebben. Ik wel. Als er nu 1 onderwerp is waar ik recht van spreken had dan was het in deze zaak. So be it.

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Bij mijn weten is de Podcast: Waar is zuster Gabrielle?, van recente datum en heeft dit niets te maken met de club Jonathan, maar alles met de “ons-kent-ons-mentaliteit” binnen de CVP, en de verzuiling en politieke benoemingen in het algemeen, met als spijtig gevolg dat dit ‘poepsimpel’ dossier nooit werd opgelost en de daders niet zijn vervolgd en evenals de verantwoordelijken van “de onbestaande Bende van Nijvel” reeds geruime tijd zijn overleden.

Het is juist deze “ons-kent-ons-mentaliteit” en de verzuiling van de Belgische politiek die ervoor heeft gezorgd dat mensen hun lippen stijf op elkaar hielden en deze dossiers nooit werden opgelost. No rocket science involved!

5

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Hoe recent? De feiten dateren van 1982. Bij uw weten niets te maken met de Jonathan? Bij mijn weten wel en ik kan het weten want haar vermoedelijke moordenaar was een ex-collega van mij. Ik heb hem ooit persoonlijk aangemaand te stoppen met zijn pedo praktijken. Maar het is juist dat de magistratuur de pedo priesters in bescherming nam. Ook de abdij nam de man in bescherming en dit ten koste van de klokkenluider (ik dus in dit geval). De manier waarop ze dit deden was smeriger dan smerig. Ik werd valselijk beschuldigd van diefstal.

Gelukkig voor mij heb ik mijn onschuld kunnen bewijzen waarna ik ontslag genomen heb uit mijn functie. En de pedo priester, zoals ik reeds vertelde de vermoedelijke moordenaar van zuster Gaby, die kreeg promotie en werd directeur. Zuster Gaby werd de nieuwe klokkenluider en moest het met haar dood bekopen. Zij bracht de pedo priester o.a. naar de Jonathan maar ging verder dan dat. Zij nam foto's en schreef nummerplaten op van de andere bezoekers. En wees maar zeker dat zuster Gaby niet zijn enige slachtoffer was.

Waarschijnlijk ben ik een fantast(e). Zal vanavond de podcast eens beluisteren.

6

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Neen, zeker geen fantast(e), klopt helemaal. Mijn meter ging tot aan haar overlijden minstens 1keer per week op bezoek bij de zusterkes. Zuster Gaby moet een schat aan info in haar notitieboekje gehad hebben.. en geen schrik om deze informatie te gebruiken (niet om te chanteren, maar om het aan het licht te brengen) zowel over de seksuele uitspattingen als over financiële wanpraktijken...

Voor hij directeur geworden is hier in Dendermonde (1979) was hij weggestuurd op een katholieke school in Vilvoorde vanwege zedenfeiten. Weet je daar toevallig iets meer over Fenix? Interesseert me zeer! Hier in Dendermonde leeft dit mysterie nog steeds ontzettend hard.

7

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Ik weet over zijn Vilvoordse periode ongeveer alles. Ik kan u ook zeggen dat twee ingeschakelde collegae uit Vilvoorde (die nadat iedereen de zaak in de doofpot had gestopt het recht in eigen handen namen) zelfmoord gepleegd hebben, evenals een leerling.

In de podcast werd niet gesproken over de politieke interesse van Mornie. Ook niet over Dossogne. En indien ik mij niet vergis ook niet over Peter de Vries. En zij die geïnterviewd werden logen dat ze zwart zagen. Wat wil je precies weten?

8

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Enig idee van welk jaar hij daar begonnen was? Was daar toevallig in Vilvoorde een internaat aan de school verbonden? En zo ja, heb je toevallig weet hoe zijn slachtoffers daar noemden? (Ik denk dan aan een Patrick of een Bruno.) Toen ik die pikante foto's in lingerie zag en het verhaal hoorde dat Mornie ergens halfnaakt door de gang kroop enzo heb ik me altijd al afgevraagd of zuster Gaby op de 'Roze Balletten' zou kunnen gestoten zijn? (Niet dat er verder ook maar iets richting bende van Nijvel wijst ofzo eh.)

9

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Gabrielle wist te veel van het netwerk. Zoals er nog vele andere waren die vermoord werden. Spontaan deden enkel slachtoffers hun verhaal tegen mij. Onafhankelijk van elkaar spraken ze allemaal bijna dezelfde ervaringen uit. In het begin kon ik de verhalen niet plaatsen of geloven, dit kon niet waar zijn! Ik lachte met sektes of Satanisme en rituelen! Het netwerk was zeer slim in elkaar gestoken, men werd op proef gesteld, doorlicht en onderzocht voor je maar een glimp zag van het pedo theater.

Eens je erin zat kon je niet meer terug en was je hun slachtoffer. Dit was niet alleen in België, het strekte zich ver uit. Vele kinderen verdwenen na opleiding … zoals vuilnis of werden verkocht voor orgaanhandel. Eigenlijk als je dit voor het eerst hoort denk je dat de verteller gek is. Net daarom en de illegale zaakjes die deze loges uitvoerden zal het bende dossier nooit uitkomen. Men roert niet in eigen stront!

10

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Helemaal mee eens Hippa. En tot op vandaag weten we nog niet alles, heb ik vorige week nog ervaren. Toevallig, heel toevallig, zat mijn buurman op dezelfde school als waar ik werkte en Mornie een collega was. Hij was er leerling. Hij vertelde mij nog dingen waarvan ik achterover viel omdat ik ze niet wist. In de podcast werden wij beschuldigd als "mensen met een zeker verstand, universitaire die hadden moeten weten wat ze hadden moeten doen".

Ik neem ze dan ook erg kwalijk dat ze de moeite niet gedaan hebben om een aantal leerkrachten van toen te gaan spreken. Want dan had ik kunnen uitleggen wat wij wel gedaan hebben en welke gevolgen dat had. Want blijkbaar was dat in Vilvoorde met dezelfde gevolgen als in Dendermonde. "Hij werd echter dankzij het Dendermondse parket en het bisdom nooit door de politie ondervraagd zelfs al was iedereen die de zaak volgde er van overtuigd dat hij de moordenaar was. De toenmalige bisschop Leonce-Albert Van Peteghem wist van de zaak en had de foto’s gezien. Mornie stierf in 2011."

Voila, hij werd zelfs nooit ondervraagd. En daar stonden we dan. Zoals ik hierboven reeds schreef waren we zodanig gefrustreerd dat we een keer het recht in eigen handen namen. (Ik kan me dus helemaal voorstellen hoe gefrustreerd speurders zich in het bendeverhaal gevoeld hebben.)

Neen Alainke, er was geen internaat verbonden aan de Vilvoordse school. Maar dat was geen groot probleem voor Mornie omdat hij zich 's nachts kon gaan uitleven bij de jonge novissen. En dan was er nog de Jonathan natuurlijk of soortgelijke clubs. Of de baron van een kasteel in de buurt van Vilvoorde ... Ik vermoed dat Mornie Vilvoorde verlaten heeft in 1979.

Waarom wil je voornamen van jongens? Ik kan je de voornaam geven van de jongen die zelfmoord pleegde. Dat was Jos.

Ter info, tijdens de oorlog werden er wapens verborgen in het altaar. Misschien hadden ze daar moeten gaan zoeken naar bendewapens. Zou mij niet verbazen.