21

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Heeft Bouhouche ooit beweerd dat die pot bolognaise (niet) van hem was? En je moet het maar weten wanneer mevr. (of mr.) Bouhouche net spaghetti-saus gemaakt heeft zodat je tijdig dat wapen daarin kunt verbergen. Was dat een glazen pot? Ik vermoed van niet want dat steek je niet in de diepvries? Genoeg gekruid? Allicht wel, na het onderdompelen van dat wapen in die saus .... bizar verhaal, hoor, ik kan er echt niet bij.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Ben wrote:
fenix wrote:

Indien dit werkelijk zou gebeurd zijn is er maar één mogelijke verdachte die ik dit zie doen en dat is natuurlijk Staatsveiligheid.

Iedereen kan dit doen. Gewoon het wapen in een pot spaghettisaus steken, inbreken in het huis van Bouhouche, zorgen dat je geen sporen achterlaat en de pot in de diepvries steken, liefst een beetje uit het zicht, zodat het niet direct opvalt en dan in het milieu beginnen fluisteren dat er in de diepvries van Bouhouche iets spectaculair zit. Daarvoor hoef je echt niet voor de staatsveiligheid te werken.

Voor iemand die veelal in de meest eenvoudige uitleg ook de meest plausibele ziet, vind ik het een verbazingwekkende mogelijke conclusie. Bouhouche was altijd al hoofdverdachte van de moord op Mendez, men vindt bij hem thuis, weliswaar goed verstopt, het moordwapen. Bouhouche die zijn moordwapen gewoon niet goed genoeg heeft verstopt en hier finaal tegen de lamp loopt?

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

P-51 wrote:

Heeft Bouhouche ooit beweerd dat die pot bolognaise (niet) van hem was? En je moet het maar weten wanneer mevr. (of mr.) Bouhouche net spaghetti-saus gemaakt heeft zodat je tijdig dat wapen daarin kunt verbergen. Was dat een glazen pot? Ik vermoed van niet want dat steek je niet in de diepvries? Genoeg gekruid? Allicht wel, na het onderdompelen van dat wapen in die saus .... bizar verhaal, hoor, ik kan er echt niet bij.

Zoals Ben hierboven vermeldt, heel simpel: je maakt zélf spaghettisaus, zorgt dat je toegang krijgt tot de woning, plaatst de pot met het wapen én de saus zo ver mogelijk achteraan in de diepvries en klaar is Kees. Vervolgens ballonnetje oplaten en voor je het weet heeft de eigenaar van de diepvries 'prijs'.

Het lijkt mij eerder verbazingwekkend dat iemand als Bouhouche dergelijk bewijsmateriaal bij zich thuis, en dan nog op die manier, zou bewaren. Hij is anders nooit op dergelijke 'fouten' betrapt. Bovendien had hij hoogstwaarschijnlijk heel wat andere mogelijkheden om van het wapen af te raken.

24

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Spectator Of Life wrote:

Bouhouche was altijd al hoofdverdachte van de moord op Mendez, men vindt bij hem thuis, weliswaar goed verstopt, het moordwapen. Bouhouche die zijn moordwapen gewoon niet goed genoeg heeft verstopt en hier finaal tegen de lamp loopt?

Ik heb deze theorie al op pagina 1 van dit topic uit de doeken gedaan. Bouhouche verklaarde over dit wapen:

"Mais quel coup m'a fourré Beijer!"

Anne Bouhouche had het wapen zogezegd gekregen van Beijer om Bouhouche te helpen ontsnappen. Zij liet ook aan de speurders weten dat er bij hen thuis een wapen verstopt was. Het pistool, zo zei ze, zat in een pot in de diepvriezer.

Maar die verklaring maakt mijn theorie over een inbraak al overbodig vermits Beijer het wapen simpelweg gegeven heeft aan Anne Bouhouche.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Inderdaad Ben, maar dat is ook zoiets wat ik vrij bizar vind. Zoals hierboven vermeld, als Beijer Bouhouche er had willen inluizen, waarom in godsnaam dan het wapen via zijn vrouw in de diepvries laten plaatsen? Zijn vrouw die, bij ondervraging, direct zou kunnen zeggen 'ik kreeg het wapens via Beijer' (wat ze dus blijkbaar ook gezegd heeft) en wat er voor zorgt dat hij betrokken partij wordt.

Kan je ook nog de bedenking maken of zijn vrouw zich geen vragen stelde over het bewaren van net dat éne wapen, zogezegd om Bouhouche te bevrijden, in háár diepvries. Onder zich hadden Bouhouche en Beijer waarschijnlijk tientallen wapens ter beschikking, en evenveel 'bewaarplaatsen'. Tenzij Anne van plan was zélf haar man te gaan bevrijden. big_smile

Ik vind het alleszins een heel bizar verhaal. Zowel het vinden van dat wapen op die plaats als de getuigenis van Anne erover.

Een andere verklaring die ik wel plausibel acht is dat ze wist van een bepaalde onderlinge relatie tussen Bouhouche en Beijer, en bepaalde feiten, en dat zij op die manier Beijer er wilde inluizen en haar man vrijpleiten ...

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Dat pistool was onderdeel van een ontsnappingsplan waar Anne Quittner, Amory en een paar anderen bij betrokken waren. Beijer bezorgde het aan Quittner. De verbergwijze is een klassieker voor wapens en drugs, ook op luchthavens in de tijd dat de scanners niet goed waren en er nog geen RX gemaakt kon worden. Wapen of blok dope in een pot met zelfgemaakte diepgevroren saus die een omaatje naar haar in het buitenland studerend kleinkind gaat brengen en het zou al een bijzonder hardvochtige politieman of douanier zijn die die handel laat ontdooien.

Mààr: Quittner werd gearresteerd en onder enorme druk geplaatst, ze zag haar kinderen al verdwijnen in een instelling en heeft gekozen voor zichzelf en alles opgebiecht. Ik vermoed: niet slecht voor Bouhouche want anders zou dat ontsnappingsplan wel verijdeld geweest zijn en stond Bouhouche daar met een wapen in zijn pollen dat hem linkte aan bendefeiten. Wat ging hij dan doen? Zijn vrouw verlinken?

Initieel werd het pistool dus gelinkt aan een bendefeit maar de tegenexpertise betwistte dat. Dery was de eerste expert en is altijd blijven zeggen dat hij zeker was.

Daarna werd Bouhouche zijn 'Giannakis' pistool gelinkt aan de moord op Mendez. Maar opnieuw: tegenexpertise die tot een andere conclusie kwam, met een paar enigmatische zinspelingen erin over 'het is niet dit wapen in de staat waarin wij het ontvingen waarmee de feiten werden gepleegd'. De loop was bewerkt van binnen en de slagpin vermoedelijk verwisseld. Maar een slagpin heeft geen nummer ...

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Naar mijn gevoel toont dit verhaal vooral aan dat Bouhouche, Beijer (en entourage) wisten waar de Bende wapens zich bevonden of in omloop waren, en bijgevolg in staat waren (wanneer het heet werd onder de voeten van een individu) om er één op tafel te leggen. Wat wel eens wordt vergeten is dat Bouhouche en/of Beijer voor een aantal loden jaren feiten zijn veroordeeld (of later bekend door één van hen), indien de daders onbekend waren gebleven zouden de feiten misschien in de loop der jaren toegevoegd zijn aan mysterieuze Bende feiten (Vernaillen - Zwarts - de diamantair). Nu krijg je als het ware een aantal feiten/daders cadeau. Het is bijzonder moeilijk voor te stellen dat B&B niet midden in dat hele loden jaren verhaal zaten.

Trouwens, het waren geen robots en ze konden wel degelijk fouten maken. Ook al waren ze slim, ze zijn ongetwijfeld een aantal keer ter nauwer nood ontsnapt aan betrapt worden, denk maar aan het bewuste verhaal van Goffinon en de garagebox.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Spectator Of Life wrote:

Trouwens, het waren geen robots en ze konden wel degelijk fouten maken. Ook al waren ze slim, ze zijn ongetwijfeld een aantal keer ter nauwer nood ontsnapt aan betrapt worden, denk maar aan het bewuste verhaal van Goffinon en de garagebox.

Ik ben er niet zeker van dat dat louter geluk was, met die garagebox van Goffinon. De daders van 'de Bende' hebben van een aantal zaken kunnen profiteren en het moet gezegd, ze hebben ook een paar keer gewoonweg zéér veel dom geluk gehad. Zaken waar het muntje werd opgegooid en het evengoed had kunnen landen met de kant boven die betekende dat één van hen lag te creperen op de grond, i.p.v. een slachtoffer.

Maar 't is niet zo gelopen.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Volgens Beijer zijn eigen boek kreeg hij van Bouhouche de sleutels van een box die Bouhouche voor persoonlijke doeleinden gebruikte. Daar mocht hij kiezen wat hij wilde. Hij koos twee GP's, bezorgde ze aan René Chang die ze demonteerde en onderdelen van het ene wapen begint te vervangen door onderdelen van het andere wapen. Nadien bezorgt hij het nieuw samengesteld wapen aan Quittner, die het in een doos bolognaisesaus steekt (in afwachting van de dag waarop het ontsnappingsplan zal uitgevoerd worden). Dat zal ze inderdaad niet zelf bedacht hebben, maar zal een ideetje van haar man geweest zijn. Het is niet duidelijk wanneer dit zich afspeelt, maar in zijn boek vermeldt Beijer deze anekdote samen met het stelen van de VW Passat door Weykamp/Lammers die ook bij de ontsnappingspoging moet gebruikt worden. Die auto werd in december 1986 gestolen.

(Bouhouche zegt in een interview, te lezen in het boek De Bende-tapes, dan weer dat de VW Passat en het wapen in de saus elk voor een andere ontsnappingspoging dienden.)

Om welke box gaat het hier precies? Geen idee. In de versie van Quittner kwam het wapen van Beijer, en haalde hij het uit box Martine of Louise. Die zouden uiteindelijk in november 1987 ontdekt worden. De VW Passat zou teruggevonden worden in Parking des Marchés, in een box van Beijer.

Beijer ontkent in zijn boek dat hij de speurders op het spoor van het wapen bracht. (Maar in het verslag van de Bendecommissie staat dit wel zo te lezen.) Volgens Beijer was het Quittner die spontaan tot bekentenissen overging. Wel geeft hij toe dat hij het hele ontsnappingsplan een dom idee vond. Hij bedacht naar eigen zeggen het ene vertragingsmanoeuvre na het andere, de gekste dingen om het plan uit te stellen, zoals doen alsof hij zijn been had gebroken (hij liet hiervoor een gipsverband zetten door een dokter). Het kwam hem dus goed uit dat het wapen gevonden werd. En hij was ook heel toevallig in het buitenland toen het wapen gevonden werd en de bom barstte. Is het dan raar om te denken dat hij zelf de speurders tipte? Misschien in ruil voor wat medewerking van de speurders in de dossiers die in die periode specifiek tegen hem liepen?

Dat het wapen nadien een poos als een Bende-wapen geïdentificeerd werd en nadien weer niet meer, was volgens mij niet de bedoeling en niet iets dat Beijer op voorhand had kunnen voorspellen.

30

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Enige mogelijke en vaststaande conclusie uit dit alles: 'De onenigheid tussen experts hangt vooral af van hoe je expert definieert'. Ben eens gaan opzoeken wie die experts zijn of hoe ze in dienst genomen worden en vond een zeer merkwaardige zin:

Gerechtsdeskundige Mechanische Ballistiek (m/v/x)
Contract onbepaalde duur – NIV SW1
operationele Directie Criminalistiek, dienst Ballistiek
Activiteitengroep II: Wetenschappelijke dienstverlenging

Jobinhoud
Plaats van tewerkstelling
Profiel: Technische vaardigheden en persoonlijke competenties
Verloning en andere voordelen
Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden
Verloop van de selectie
Hoe solliciteren? uiterste datum 24/02/2023
Contact

De eerste geslaagde voor deze functie kan onmiddellijk in dienst treden. Er wordt een reserve, geldig voor 2 jaar opgebouwd met de lauréaten. Deze reserve kan aangewend worden tijdens deze periode in functie van andere projecten/vacatures.

Wil dit zeggen dat men wanhopig op zoek is naar deze profielen? En dat in het verleden een expert iemand was die zichzelf expert noemde?