1

Topic: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

In januari 1988 vinden de speurders bij Bouhouche thuis in de diepvriezer een pot ingevroren bolognaisesaus met daarin verborgen het wapen waarmee Mendez mogelijk is vermoord.
 Dat pistool moest dienen om Bouhouche uit de gevangenis te bevrijden.

Volgens wapendeskundige Dery was het ook gebruikt bij aanslagen van de Bende, een tegenexpertise sprak dit echter tegen. Bouhouche verklaarde dat zijn kompaan Beijer hem een loer had gedraaid. Het wapen was hoogstwaarschijnlijk door Mendez gestolen bij FN Herstal.

Ik vat hieronder wat informatie over dit wapen samen:

De cel Mendez stelde een PV op omtrent de ontdekking van een pistool in een schotel deegwaren "à la bolognaise" in de koelkast van mevrouw Bouhouche-Quittner: men gaat uit van de veronderstelling dat dit wapen - een van de 8 gestolen GP's - bij FN werd ontvreemd door Mendez.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie | Bijlage 1 en 2

Wat bij het vorenstaande overigens niet uit het oog mag 
worden verloren, is dat er niet alleen grote problemen zijn
 geweest met het ballistisch onderzoek inzake "de Ruger 
van Cocu" maar ook met het ballistisch onderzoek betreffende het wapen in de zaak Mendez dat werd aangetroffen 
in de koelkast van de vrouw van Bouhouche, gedompeld in
 een pot met bolognaisesaus. Een college van deskundigen,
 waaronder opnieuw Dery, kwam, volgens procureur-gene
raal Demanet, eerst hals over kop tot het besluit dat er 
bijna zeker een verband bestond tussen dit pistool en een 
huls die was aangetroffen in het bos van La Houssière, en 
suggereerde aldus dat er nu materieel bewijs was gevonden voor de samenhang tussen de bende van Nijvel en
 de zaak Mendez. Bij nader onderzoek kwamen twee van de 
deskundigen echter op hun conclusie terug, terwijl Dery
 toen slechts een genuanceerder standpunt innam. (*) Goffinon, adjudant bij de BOB te Brussel, deelde de eerste parlementaire onderzoekscommissie bovendien het volgende mee:

"Volgens hem zou men heel wat verder staan mochten de dossiers over extreem rechts grondig zijn behandeld. Getuige beklemtoont dat toen hij erop had aangedrongen het bij Bouhouche aangetroffen 'pistool in de bolognaisesaus' opnieuw aan een expertise te laten onderwerpen, de magistraten van Charleroi en Nijvel hem hadden geantwoord dat een ballistische expertise erg veel kostte. Nadat de heer Goffinon de dienst had verlaten, dus verscheidene maanden later, is het wapen naar een expertisebureau (CARME) gestuurd."

Bron: Tweede Bendecommissie | Bijlage 1 en 2

(*) Doraene: "Overigens heeft meneer Dery, die zijn reputatie tegen had en ondertussen overleden is, tot zijn laatste snik volgehouden dat er een band was tussen dat bolognaise-wapen en bepaalde bendefeiten. De expert stond er alleen mee, maar hij is het blijven zeggen."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Onderzoeksrechter Lacroix voor de Tweede Bendecommissie:

Een tijdje voor het [Borinage] proces, was er bij de gerechtelijke politie van Nijvel een aanwijzing binnengelopen volgens dewelke er een pistool zou zijn gevonden in de bolognaisesaus in de diepvries bij Bouhouche. In werkelijkheid is het Beijer die deze inlichting heeft gegeven. We werden ervan op de hoogte gebracht dat dit wapen voor expertise aan Nijvel was toevertrouwd.

In een eerste stadium heeft expert Dery de link gelegd tussen dit wapen en twee 9 mm kogels die waren teruggevonden, één in de Santana, als ik het me goed herinner, en de andere in het bos van La Houssière. De opdracht werd toen toevertrouwd aan een College van deskundigen samengesteld uit de heer Celens van de Koninklijke militaire school en Kolonel Demanet.

Uiteindelijk bestond er geen zekerheid meer over dat dit wapen was gebruikt bij de feiten van de Bende van Nijvel. De referentiemunitie die bij de vergelijking werd gebruikt, kon in elk geval niet met dat wapen worden afgeschoten. In het begin was het eerste resultaat dat werd behaald bij het hof van assisen eerder gematigd. Aan de andere kant werden de heer Schlicker en de heer Goffinon (Nvdr: hoofd BOB in het onderzoek-Mendez) op dat moment als getuige verhoord. Zij verklaren dat er een link moet zijn tussen Bouhouche, Beijer en de feiten van de Bende van Nijvel. Verrassing alom. Deze elementen, de twee getuigenissen en het verslag aangaande het pistool à la bolognaiee, hebben als resultaat dat de zitting naar een latere datum wordt verdaagd.

Bron: Tweede Bendecommissie | Bijlage 6 en 7

Een FN GP 9mm:

https://www.gors.be/image/cache/catalog/GUNs/FEG%209mm%20Browning%20GP%20Clone_1-1000x1000.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

De moeite van het vermelden waard: bij CARME gebeurde een SEM (Scanning Electron Microscope) onderzoek van de binnenkant van de loop van het wapen. De deskundigen concludeerden dat de loop zowel chemisch als mechanisch was bewerkt om de 'signatuur' te wijzigen.

Die onderzoekstechniek kon indertijd slechts op enkele plekken ter wereld toegepast worden, ik dacht dat CARME het enige toestel had in Europa.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Ben, my bad, vergissing, verwijder bovenstaande post maar als je wil. Ik haal 2 pistolen van Bouhouche door elkaar die beiden bij CARME zijn gepasseerd. Ik weet niet of er van het bolognèsepistool een SEM werd gemaakt en wat daar de bevindingen van zijn.

4

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Op zich interessant dat je dat bemerkt en deelt want er zijn inderdaad twee wapens die interessant zijn: het bolognaise-wapen (gevonden in januari 1988) en het Giannakis-wapen (gevonden in januari 1986):

(...) Een paar dagen na de moord op Mendez, op 10 januari 1986, hadden de collega’s tijdens een tweede huiszoeking bij Bouhouche zijn persoonlijke wapen gevonden en meegenomen, een wapen dat hij ook als BOB’er had gebruikt, bijvoorbeeld bij de affaire-Giannakis. Hij kon dat pistool niet laten verdwijnen, want hij wist dat justitie wist dat hij het had. Laten verdwijnen was verdacht. Hij is er dus met de vijl tegenaan gegaan. Op 24 januari wordt hij gearresteerd en de deskundigen zeggen: “Dat is het wapen waarmee Mendez werd vermoord.” Maar Bouhouche betwistte dat en bij een tweede expertise ontstond er twijfel.

Toen Hennart me naar hem stuurde, hadden we net de resultaten binnen van een nieuw deskundigenonderzoek door het Institut Carme (het Centre d’applications et de recherches en microscopie électronique) in Bordeaux. (*) Volgens dat verslag was het wapen zowel chemisch als mechanisch bewerkt. Dat werd vastgesteld met op dat moment de enige microscoop in Europa die vergrotingen gaf tot 150.000 keer. De expert, Loïc Le Ribault, was formeel.

Bouhouche had zich altijd verdedigd met het argument: “Als ik mijn wapen had gebruikt voor een moord, zou ik het na de moord bewerkt hebben.” De expertise van Carme sloeg Bouhouche zijn belangrijkste verweermiddel uit handen. Hiermee was wetenschappelijk bewezen dat de moordenaar van Mendez het wapen van de hoofdverdachte had gebruikt en daarna bewerkt. Hennart had mij opdracht gegeven om Bouhouche het verslag voor te lezen.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

(*) Dit betekent dus dat er twee wapens van Bouhouche naar CARME zijn gestuurd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Uit een artikel van 1997:

(...) Doraenes’ indruk dat Bouhouche en Beijer meer wisten van de bendemoorden dateert van ’88 toen het beruchte ‘pistool in de bolognaisesaus’ aan de orde was. Dat pistool moest dienen om Bouhouche uit de gevangenis te bevrijden. Volgens wapendeskundige Dery was het ook gebruikt bij aanslagen van de Bende. Bouhouche verklaarde dat zijn kompaan Beijer hem een loer had gedraaid.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Wat als zowel Dery als Bouhouche gelijk hebben in dit verhaal? Dat het wapen wel degelijk door de Bende van Nijvel werd gebruikt en dat Beijer het bij Bouhouche heeft geplant om hem in de val te lokken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Hiermee was wetenschappelijk bewezen dat de moordenaar van Mendez het wapen van de hoofdverdachte had gebruikt en daarna bewerkt. Hennart had mij opdracht gegeven om Bouhouche het verslag voor te lezen.

Dit citaat uit 'Beetgenomen' van Hilde Geens (ik dacht dat het uit de mond van Doraene kwam) is op zich wat kort door de bocht: wat CARME wetenschappelijk vaststelde is dat het 'Giannakis-wapen' recent chemisch en mechanisch bewerkt werd. Uit niets blijkt dat ook geconcludeerd werd dat het vóór deze bewerking werd gebruikt om Mendez te doden. Ik vermoed dat er toch onvoldoende zekerheid moet geweest zijn, anders was Bouhouche wel veroordeeld geweest voor de moord op Mendez. In elk geval: als hij Mendez vermoord zou hebben dan lijkt met me toch in een opwelling te zijn gebeurd want je moet de koning der idioten zijn om zoiets te plannen en dan een wapen te gebruiken waarvan heel de wereld weet dat je het hebt. Wat me ook frappeert: Mendez z'n portier stond open maar hij is blijven zitten in z'n wagen. Dat is iets wat geen enkele practical shooter ooit zou doen als hij zelfs maar vermoedde dat een discussie zou kunnen escaleren, zeker met iemand die zo gevaarlijk was als Bouhouche. Regel 1 in dat geval is altijd maken dat je uit het voertuig bent en kan bewegen.

Wat betreft het bolognaise-pistool weten we niet wat hij exact bedoelde met de opmerking 'quel coup fourré m'a livré Beijer' nadat hij hoorde over de eerste expertise die een link legde naar Bendefeiten. Maar één zaak staat vast: hij twijfelde er blijkbaar niet aan dat het mogelijk was dat Beijer toegang had tot wapens die door 'de Bende' werden gebruikt. Dat op zich is al veelzeggend.

Daarna kwam er zoals we weten opnieuw een 'battle of the experts' met gekend resultaat. Veronderstellend dat het ondanks alles tóch een bendewapen was, dan moet het 9mm nr 1 of 2 zijn die gebruikt werden beginnend bij 'Dekaise' en quasi overal tijdens de eerste golf maar waar geen spoor meer werd van gevonden voor de feiten van de tweede golf (uitgezonderd een huls van 9 mm nr 2 in de wagen die gevonden werd in het bos van Houssière op 11 november 1985).

Alleen: welke baat zou Beijer daarbij hebben? Het was een extreem riskante strategie. Als de tweede expertise met onomstotelijke bevestiging was gekomen, zou Bouhouche dan niet dadelijk over de brug gekomen zijn? Zijn echtgenote kon zeggen dat ze het pistool had gekregen van Beijer en in dit scenario was Beijer per definitie op de hoogte van het feit dat het om een bendewapen ging, ergo, betrokken bij de feiten, minstens als medeplichtige. De kans is vrij groot dat zijn bootje mee zou gezonken zijn met die van Bouhouche lijkt me.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Zou Dani gedacht hebben dat Bob hem erin heeft geluisd? En Bob heeft het overleefd. Niet te geloven.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Wapen Bouhouche niet van de Bende

Het is nu definitief. Het wapen dat in de diepvriezer van Anne Bouhouche in Jette werd gevonden is niet het wapen waarmee de Bende van Nijvel enkele bloedige overvallen pleegde.

In het verslag staat ook duidelijk dat de eerste resultaten van de expertise, die de opschorting van het assisenproces in Bergen hebben veroorzaakt, op een vergissing berustten.

Intussen heeft de procureur-generaal van Bergen vrijdag een brief gericht aan minister van Justitie Gol. Daarin staat o.m. dat de deskundigen Celens, Demanet en Dery, die op 17 januari door de onderzoeksrechter van Charleroi opgeroepen werden om uit te maken of de 9 mm-huls die werd aangetroffen in het bos van Houssière kon zijn afgevuurd door het pistool dat is aangetroffen bij mw. Bouhouche, hun verslag op 27 januari (woensdag dus) hebben ingediend.

"De deskundigen menen dat zij, rekening houdend met alle gegevens van de gestelde identificatieproblemen, de conclusie niet konden aanhouden waar zij op 17 januari omstreeks 20.30 u. waren toe gekomen en die zij telefonisch hadden meegedeeld aan de gerechtelijke autoriteiten. Volgens deze conclusie werd algemeen aangenomen dat met het pistool dat bij mw. Bouhouche werd aangetroffen de huls was afgevuurd die in het bos van Houssière werd gevonden", zo staat in de brief, die als volgt besluit: "De deskundigen hebben echter op basis van het expertiseverslag gemeend te moeten vaststellen dat het desbetreffende wapen, ten minste in de staat waarin het is teruggevonden, de huls die in het bos van Houssière is gevonden, niet heeft afgevuurd."

Bron: Gazet van Antwerpen | 30 januari 1988

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

De deskundigen hebben echter op basis van het expertiseverslag gemeend te moeten vaststellen dat het desbetreffende wapen, ten minste in de staat waarin het is teruggevonden, de huls die in het bos van Houssière is gevonden, niet heeft afgevuurd.

(...) ten minste in de staat waarin het is teruggevonden

Ik veronderstel dat dat er niet toevallig zal hebben gestaan. Voor een huls betekent dat kenmerken van slagpin, kamer en extractor. Slagpin kan verwisseld worden door een wapensmid, kamer en extractor mechanisch bewerken is ook niet onoverkomelijk.

Ik veronderstel dat er initieel toch wel punten van overeenkomst waren ook, anders had men dat in eerste instantie niet doorgegeven (3 deskundigen). Vermoedelijk uiteindelijk niet genoeg om een conclusie op te baseren waar zoveel van afhangt.

Heb ooit eens zo'n verslag van Dery gezien en toch ook in mijn haar gekrabd. Daar staan dan zaken in als 'met 70% zekerheid stellen dat wapen X dit projectiel heeft afgevuurd' of 'waarschijnlijk'. Tja, 70% of 'waarschijnlijk', wat wil dat zeggen? In mijn ogen niet veel als er jaren gevangenisstraf kunnen van afhangen en er zijn geen andere elementen.

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Jean-Claude Lacroix: "(...) In een eerste stadium heeft expert Dery de link gelegd tussen dit wapen en twee 9 mm kogels die waren teruggevonden, één in de Santana, als ik het me goed herinner, en de andere in het bos van La Houssière. De opdracht werd toen toevertrouwd aan een College van deskundigen samengesteld uit de heer Celens van de Koninklijke militaire school en Kolonel Demanet. Uiteindelijk bestond er geen zekerheid meer over dat dit wapen was gebruikt bij de feiten van de Bende van Nijvel. (...)"

Bron: Bendecommissie II (bijlage 6 & 7)

Als je dit naast het artikel van de Gazet van Antwerpen legt, dan lijkt het dus alsof Dery (in zijn eentje? ingefluisterd door hogerhand?) op 17 januari een eerste, voorbarige link legt tussen het bij Bouhouche teruggevonden bolognaise-wapen en de bende van Nijvel. Die link wordt niet op papier gezet en enkel telefonisch gedeeld met de gerechtelijke autoriteiten (zie artikel hierboven).

Schlicker bevestigt dat ook tijdens het proces van de Borains waar hij roept dat hij een wapenlink gevonden heeft tussen de zaak-Bouhouche/Mendez en de bende van Nijvel. Hij zegt daar letterlijk dat hij geen schriftelijk verslag heeft van de link, maar dat de link hem mondeling werd meegedeeld door de deskundigen. (Bron: Gazet van Antwerpen, 22 januari 1988)

In de dagen daarna hebben dan vermoedelijk Celens en Demanet zich over het wapen gebogen, en zij kwamen tot een heel andere conclusie. Die wel op papier werd gezet; op 27 januari dienen ze dat verslag in (zie opnieuw artikel hierboven).

In de tussentijd zijn Schlicker en Goffinon al vol met de eerste, voorbarige, mondelinge conclusie van Dery aan de haal gegaan. Op 21 januari leggen ze een bom onder het proces van de Borains, waar ze roepen dat ze een wapenlink hebben tussen zaak-Bouhouche/Mendez en de bende van Nijvel (en dat er ook wagen/nummerplaat-overeenkomsten zijn tussen de bende van Bouhouche en de bende van Nijvel). Cocu en co zien het graag gebeuren.

Jean-Pierre Doraene van de GP van Nijvel gebruikte de eerste, voorbarige conclusie over het wapen in dezelfde periode dan weer om Bouhouche aan het praten te krijgen, met succes.

Doraene: "Bovendien had deskundige Claude Dery uit een eerste expertise opgemaakt dat het wapen, het beruchte bolognaisepistool, gediend had bij een van de bendeovervallen. Ik werd op 15 januari naar de gevangenis gestuurd om dat aan Bouhouche te zeggen en hem te verhoren. Ik probeerde Bouhouche toen al twee jaar te ondervragen. Die dag is hij ingestort. Ik heb genoteerd wat hij toen zei: 'Quel coup fourré m'a joué Beijer.'"

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Doraene situeert dat dus op 15 januari, twee dagen vóór er volgens de krant een wapenlink gelegd werd. Dat kan dus niet kloppen. Ofwel vergist er hier iemand zich, ofwel is men bij Nijvel al beginnen roepen dat er een wapenlink was nog voor het wapen onderzocht was.

Er is nog wel meer dat niet lijkt te kloppen in het verhaal van Doraene in Beetgenomen, want hij beweert ook dat Bouhouche, ten gevolge van de wapenlink die ze hebben gevonden, begint te praten en onder meer de garagebox aan de Vlaamsesteenweg opgeeft, terwijl in Loden jaren van Ponsaers te lezen staat dat die box al eind 1987 gevonden werd, op aangeven van Amory. (Tenzij het hier over twee verschillende boxen gaat, maar ik vermoed persoonlijk van niet.)

En dan op 27 januari, met het finale verslag van Demanet en Celens, stort het kaartenhuisje in. Schlicker zal niet veel later voor lange tijd ziek worden en speelt de zaak-Mendez kwijt aan de Brusselse onderzoeksrechter Luc Hennart. De Borains worden uiteindelijk vrijgesproken. Bouhouche klapt weer dicht.