Re: Halle: 3 Maart

Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over. Het projectiel, een kogel van kaliber 38, doorboorde de keel van het slachtoffer.

Het valt me op dat er in het Bende van Nijvel-dossier soms op de keel gemikt word, ook in neven dossiers komt dit voor. een rare tik van één van de daders? In het boek van David staat dat een van de slachtoofers in Aalst haar keel was schoten. Was dit bewust? en duid dit op een zelfde dader?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

the end wrote:

Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over.

Was een nekschot. Als je er zeker wil van zijn dat hij dood is, word dit al is toegepast.

Onzeker voor iemand die een 38 kogel gebruikt. De overlevingskansen met een nekschot zijn veel sterker en bewijst een filmverhaalkijker. Iemand die zeker wil zijn schiet in de kop in de hersenen, als het de kop moet zijn, ter hoogte van de slaap.

Ben ik mee eens. Heel wat mensen hebben een nekschot overleeft. Als de slagader of luchtpijp of ruggengraat niet geraakt worden, dan is het niet dodelijk.

Servo per Amikeco

35 (edited by the end 06-03-2013 17:33)

Van Camp is onder andere ook met een nekschot afgemaakt, beiden waren niet opslag dood en hebben een doodstrijd gehad. Het is wreed en onprofessioneel. Het valt op dat er een verschillende patroon inzit op de wijze hoe men de slachtoffers afmaakt, soms word in het hoofd geschoten oog, of nek. Ik vind de gelijkenissen tussen Halle en van Camp treffend en zelfs Aalst. Ook was de dader in Halle groot en had blauwe ogen.

Een nekschot is voor verraders en diende ook als executiemethode. Een .38 in de nek overleven = lotto spelen. Men kan elke kogel overleven maar daar komt ook geluk bij te pas. Ken één persoon met 5 kogels in het lichaam en die er vandaag geen last meer van heeft (leeft nog), en het verhaal van de verdwaalde .22 die in Brasschaat een kind doodde. Lawrence koller overleefde een kogel in de slaap, en hij zal ook niet de enige zijn. Een kogel in je been kan ook dodelijk zijn, ... Het komt erop neer dat je geluk moet hebben.

37 (edited by the end 06-03-2013 19:29)

Ja Geronimo met één schot ben je niet zeker en kan het slachtoofer geluk hebben.

In 82 (VDE en Angelou bijvoorlbeeld) was de dader professioneler bij andere feiten word er soms ook geknoeid door 1 van de daders zie Anderlues. misschien kunnen we eruit afleiden dat Halle en van Camp door hulpjes gedaan zijn en dat minimum 1 van die hulpjes ook in Anderlues en misschien ook in aalst aanwezig was.

Wat ook, de echte keuze van en professional valt niet alleen over het kaliber, maar welke kop men kiest. Lood, volmantel, spits, ... geven elk een andere wonde of uitkomst bij het indringen en verlaten van de massa. Zo uit het hoofd weet ik wel nog enkele, maar dit moet ik ergens terug opzoeken. In ieder geval, cal & grain + kop = verwachtbare schade verzekeren.

39 (edited by Boemerang 09-03-2013 23:35)

the end wrote:

Van Camp is onder andere ook met een nekschot afgemaakt, beiden waren niet opslag dood en hebben een doodstrijd gehad. Het is wreed en onprofessioneel. Het valt op dat er een verschillende patroon inzit op de wijze hoe men de slachtoffers afmaakt, soms word in het hoofd geschoten oog, of nek. Ik vind de gelijkenissen tussen Halle en van Camp treffend en zelfs Aalst. Ook was de dader in Halle groot en had blauwe ogen.

Walter Verstappen werd afgevoerd naar het Leopoldspark-ziekenhuis in Etterbeek. Daar zou hij volgens mijn informatie 2 dagen later, op 5 maart 1983 zijn overleden op 33-jarige leeftijd. In hoeverre de informatie klopt over een schot door de nek/hals is moeilijk te bepalen. Dit soort informatie uit de pers blijft altijd twijfelachtig, de website van CBW zegt dat het slachtoffer werd gevonden met een kogel in het hoofd. Zo ligt ook het verhaal over een nekschot bij Van Camp iets anders.

Jacques Van Camp werd door één kogel 7.65 geraakt achter en onder het rechteroor, de kogel is vervolgens links van het voorhoofd naar buiten gegaan waarbij de basis van de schedel werd verbrijzeld. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis van Ottignies gebracht waar hij om 4:50 overleed zonder nog bij bewustzijn te zijn gekomen. M.a.w. Van Camp werd niet door zijn nek/hals geschoten maar door zijn hersenen.

Wat betreft Halle ontbreekt ons ook een nauwkeurige beschrijving van de kogelbaan. Voor wie zich in dit soort materie verdiept, zijn er in meer of mindere mate patronen zichtbaar bij bepaalde moorden/wapens . Dit soort info is echter niet zo veel voorhanden en men moet ook beseffen dat een onderwerp als de verwondingen van de slachtoffers een wat ernstiger en wellicht gevoeliger onderwerp is waarbij de nodige voorzichtigheid op zijn plaats is.

Wat betreft overeenkomsten tussen Van Camp en Verstappen, ander wapen, geen info (natuurlijk wél in het dossier) of de kogel op identieke het hoofd van het slachtoffer trof, geen beschrijving van de dader in Ohain die er uitsluitsel over geeft of dit dezelfde dader kan zijn als in Halle (type Reus, blond en blauwe ogen). En of het hier "hulpjes" zou betreffen, dat zou ik ook niet zeggen. Het kunnen andere daders zijn geweest maar een Bende van Nijvel-moordenaar is wat anders dan een hulpje (autodief o.i.d.).

Robert French wrote:

Wat ook, de echte keuze van en professional valt niet alleen over het kaliber, maar welke kop men kiest. Lood, volmantel, spits, ... geven elk een andere wonde of uitkomst bij het indringen en verlaten van de massa. Zo uit het hoofd weet ik wel nog enkele, maar dit moet ik ergens terug opzoeken. In ieder geval, cal & grain + kop = verwachtbare schade verzekeren.

Nieuw topic » Gebruikte munitie

40 (edited by the end 21-03-2013 12:59)

Boemerang ik ben het eens met wat je hierboven schrijft, doch ik heb het nog eens nagelezen en verschillende bronnen spreken van een nekschot zowel bij Walter verstappen als bij van Camp. Gezien de verzorging in het ziekenhuis van beiden kunnen we wel aannemen dat die info waarschijnlijk zal kloppen. De baan van de kogel is zoals je schrijft duidelijke anders in beide zaken en bij van Camp zal de ene spreken over een nekschot en de andere over de schedelbasis het is een paar centimeter verschil.

Voor Halle:

"Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over. Het projectiel, een kogel van kaliber 38, doorboorde de keel van het slachtoffer. Walter Verstappen was niet op slag dood. Hij werd levenloos naar de reanimatie-kamer van het ziekenhuis van het Leopoldspark in Etterbeek gebracht."

Bron Paul Ponsaers & Gilbert Dupont | 1988

Van Camp:

"Het negende slachtoffer van de Bende van Nijvel, Jacques Van Camp, werd met een nekschot afgemaakt."

Bron Paul Ponsaers & Gilbert Dupont | 1988 (van hier op de site)

Bij beide slachtoffers moet de dader (ongeveer) achter zijn slachtoffer gestaan hebben, en beiden zijn op een laffe sadistische manier afgemaakt op het einde van de actie door een rechtshandige persoon? Bij beide acties waren ze met 3 de daders. Het gaat me meer om het profiel van de dader(s) en dit is hypothetisch natuurlijk aan de hand van de weinige gegevens die voorhanden zijn. Bij beide misdaden volgt de operatie hetzelfde stramien is de methode van uitvoering gewelddadig en slordig in Halle bijvoorbeeld vuren ze nog vanuit de rijdende auto op het personeel van de supermarkt.

Als het dezelfde killer is in Halle en Ohain dan heeft hij wel het profiel van een psychopaat en een sadist, in Halle was het die met de blauwe ogen die een revolver had en die waarschijnlijk de heer Walter Verstappen heeft doodgeschoten. Over Ohain weten we niet veel over de daders buiten de handtekening die ze achter laten, Halle en Ohain vertonen sterke gelijkenissen, we mogen niet uitsluiten dat het om dezelfde killer gaat. Het doet me ook denken aan de dubbele moord van WNP op het koppel onder andere.