Re: Halle: 3 Maart

'De heer Walter Verstappen', trouwe klanten van de Colruyt in Halle zeiden "loontje komt om zijn boontje". Walter is nog in de winkel in Veeweyde komen kijken, die pas open was, de dag voor de overval in halle. Hij was iemand met excessief groot ego, stond daar echt als een romeins veldheer met kop omhoog de winkel te overschouwen.

Hij had geen respect voor het personeel. Heeft hij zijn middenvinger opgestoken aan eenbendelid? Nee, een arrogante respectloze driftkikker met ferm opgeblazen ego en gehaat door de meesten van het personeel, maar gecoverd door boezemvriend groepschef Jules Knockaert die daarna zich teruggetrokken heeft en een bar aan de kust heeft gestart.

Ooit heb ik een interview gezien van Jean-François Godbille waar hij de nadruk legde op de overval in Halle.De details weet ik niet meer exact, maar het was iets met familie van een van de slachtoffers of een aanwezige tijdens de overval in de Colruyt van Halle. Een ander gegeven waar ik me al een hele tijd vragen over stel is waarom was Jules Knockaert gewapend? En waarom is de gerant met een nekschot afgemaakt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

43

Is 3 maart 1983 een donderdag? Waarom een donderdag? Waarom staat de brandkast hier op een ongewone plaats?

Een kleine correctie over het relaas van de overval in Halle. Gerant Walter Verstappen was er niet met 2 bedienden zoals geschreven, een van de aanwezigen was Jules Knockaert, was groepschef, dus directe chef van Walter Verstappen. Het waren dikke vrienden. Beiden waren de dag voordien ook samen in de Colruyt Anderlecht Veeweyde die net open ging. Jules Knockaert is daarna ook uit de firma weggegaan.

Moderatie: Vanwege respect voor de slachtoffers heb ik deze reactie aangepast. Er stond ook foute informatie in.

45

the end wrote:

Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over

Volgens mij rijmt dat niet met:

Walter Verstappen had een gebroken arm, een gebroken rechterhand en een schedelbreuk voordat hij werd afgemaakt.

Bron: Beetgenomen, Hilde Geens

Voor dat de heer Verstappen afgemaakt werd heeft een dader hem geslagen, 1 van de daders had een knuppel bij.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

47

Blijkbaar, als we Hilde Geens mogen geloven. Op de site staat dat een bediende (normaal is dat dus niet de beheerder) heftig met een knuppel op het hoofd geslagen werd. Geens schrijft ook over de hand van Knockaert die verbrijzeld werd. Hopelijk heeft ze een aantal gegevens niet door de soepmixer gehaald. Ik Lees ook in Beetgenomen dat er een rijkswachtkolonel aanwezig was tijdens de overval in Halle. Later was dat ook zo (gewoontegetrouw? cool) in Overijse.

48

Op de website van de politie staat:

Diefstal Golf Rabbit Plancenoit:

Beschrijving van het voertuig: Het betreft een VW Golf Rabbit van donkergrijze metaalkleur (antraciet). Vierdeurs met koffer. Open dak. Getinte ruiten. Voorzien van de nummerplaat DTX 079. De wagen is nieuw. (De foto op de politie-site laat een zilvergrijze Golf Rabbit zien.)

Overval Halle:

1. De drie daders vluchten met hun voertuig, een donkerkleurige VW Golf, in de richting van Brussel. Tijdens hun ontsnapping schieten ze meerdere malen op werknemers van de firma Colruyt, vanuit het voorste raam aan de passagierskant van het voertuig.

2. Gebruikt voertuig: Een donkerkleurige VW Golf, geen andere kenmerken.

In het boek van Geens staat:

Ze vluchtten weg in een Golf in de richting van Brussel. Een van hen stak zijn hoofd door het schuifdak en vuurde naar de bedienden die naar buiten waren gevlucht

Die Golf zou dus best het in Plancenoit gestolen voertuig kunnen zijn maar je kop door het schuifdak steken en vanuit het voorste raam aan de passagierskant vuren lijkt me toch een iets te sterk staaltje van het gezegde: oefening baart kunst.

Vandaag een gesprek gehad met Jules Knockaert, volgende dingen dienen recht gezet te worden:

• Hij was niet gewapend tijdens overval;

• Geen nek- maar hoofdschot bij Verstappen;

• Verstappen werd geëxecuteerd bij kluis op einde gang en niet in kamer waar Jules en andere werknemer zich bevond;

• De kleinere dader riep in het Frans: par terre, par terre, l'argent, l'argent!

Wanneer Jules een klap op het hoofd van de breed geschouderde dader kreeg, wankelde hij richting bureau waarop telefoon stond. De dader dacht dat hij deze wilde beetnemen en sloeg nogmaals op z'n hand. Ze hadden allebei bivakmutsen op met één gaat voor beide ogen. De grote atletisch gebouwde dader had blauwe ogen met bruin geschminkte oogranden.

Ben wrote:

Blijkbaar was de zaakvoerder een regelmatig bezoeker van het bordeel De Zwarte Kat in Halle.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

Kwamen daar nog relevante figuren over de vloer? Iemand met het temperament als Lekeu zou daar zeker zijn gading hebben kunnen vinden. Al moest je er wel goed de katinnen van de als katinnen vermomde katers weten te onderscheiden. Een ex-maat heeft zich daar immers eens een kat in een zak laten verkopen. En kwaad dat hij was.

De grote Manitou ziet alles