41 (edited by Boemerang 09-03-2013 23:35)

Re: Halle: 3 Maart

the end wrote:

Van Camp is onder andere ook met een nekschot afgemaakt, beiden waren niet opslag dood en hebben een doodstrijd gehad. Het is wreed en onprofessioneel. Het valt op dat er een verschillende patroon inzit op de wijze hoe men de slachtoffers afmaakt, soms word in het hoofd geschoten oog, of nek. Ik vind de gelijkenissen tussen Halle en van Camp treffend en zelfs Aalst. Ook was de dader in Halle groot en had blauwe ogen.

Walter Verstappen werd afgevoerd naar het Leopoldspark-ziekenhuis in Etterbeek. Daar zou hij volgens mijn informatie 2 dagen later, op 5 maart 1983 zijn overleden op 33-jarige leeftijd. In hoeverre de informatie klopt over een schot door de nek/hals is moeilijk te bepalen. Dit soort informatie uit de pers blijft altijd twijfelachtig, de website van CBW zegt dat het slachtoffer werd gevonden met een kogel in het hoofd. Zo ligt ook het verhaal over een nekschot bij Van Camp iets anders.

Jacques Van Camp werd door één kogel 7.65 geraakt achter en onder het rechteroor, de kogel is vervolgens links van het voorhoofd naar buiten gegaan waarbij de basis van de schedel werd verbrijzeld. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis van Ottignies gebracht waar hij om 4:50 overleed zonder nog bij bewustzijn te zijn gekomen. M.a.w. Van Camp werd niet door zijn nek/hals geschoten maar door zijn hersenen.

Wat betreft Halle ontbreekt ons ook een nauwkeurige beschrijving van de kogelbaan. Voor wie zich in dit soort materie verdiept, zijn er in meer of mindere mate patronen zichtbaar bij bepaalde moorden/wapens . Dit soort info is echter niet zo veel voorhanden en men moet ook beseffen dat een onderwerp als de verwondingen van de slachtoffers een wat ernstiger en wellicht gevoeliger onderwerp is waarbij de nodige voorzichtigheid op zijn plaats is.

Wat betreft overeenkomsten tussen Van Camp en Verstappen, ander wapen, geen info (natuurlijk wél in het dossier) of de kogel op identieke het hoofd van het slachtoffer trof, geen beschrijving van de dader in Ohain die er uitsluitsel over geeft of dit dezelfde dader kan zijn als in Halle (type Reus, blond en blauwe ogen). En of het hier "hulpjes" zou betreffen, dat zou ik ook niet zeggen. Het kunnen andere daders zijn geweest maar een Bende van Nijvel-moordenaar is wat anders dan een hulpje (autodief o.i.d.).

Robert French wrote:

Wat ook, de echte keuze van en professional valt niet alleen over het kaliber, maar welke kop men kiest. Lood, volmantel, spits, ... geven elk een andere wonde of uitkomst bij het indringen en verlaten van de massa. Zo uit het hoofd weet ik wel nog enkele, maar dit moet ik ergens terug opzoeken. In ieder geval, cal & grain + kop = verwachtbare schade verzekeren.

Nieuw topic » Gebruikte munitie

42 (edited by the end 21-03-2013 12:59)

Re: Halle: 3 Maart

Boemerang ik ben het eens met wat je hierboven schrijft, doch ik heb het nog eens nagelezen en verschillende bronnen spreken van een nekschot zowel bij Walter verstappen als bij van Camp. Gezien de verzorging in het ziekenhuis van beiden kunnen we wel aannemen dat die info waarschijnlijk zal kloppen. De baan van de kogel is zoals je schrijft duidelijke anders in beide zaken en bij van Camp zal de ene spreken over een nekschot en de andere over de schedelbasis het is een paar centimeter verschil.

Voor Halle:

"Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over. Het projectiel, een kogel van kaliber 38, doorboorde de keel van het slachtoffer. Walter Verstappen was niet op slag dood. Hij werd levenloos naar de reanimatie-kamer van het ziekenhuis van het Leopoldspark in Etterbeek gebracht."

Bron Paul Ponsaers & Gilbert Dupont | 1988

Van Camp:

"Het negende slachtoffer van de Bende van Nijvel, Jacques Van Camp, werd met een nekschot afgemaakt."

Bron Paul Ponsaers & Gilbert Dupont | 1988 (van hier op de site)

Bij beide slachtoffers moet de dader (ongeveer) achter zijn slachtoffer gestaan hebben, en beiden zijn op een laffe sadistische manier afgemaakt op het einde van de actie door een rechtshandige persoon? Bij beide acties waren ze met 3 de daders. Het gaat me meer om het profiel van de dader(s) en dit is hypothetisch natuurlijk aan de hand van de weinige gegevens die voorhanden zijn. Bij beide misdaden volgt de operatie hetzelfde stramien is de methode van uitvoering gewelddadig en slordig in Halle bijvoorbeeld vuren ze nog vanuit de rijdende auto op het personeel van de supermarkt.

Als het dezelfde killer is in Halle en Ohain dan heeft hij wel het profiel van een psychopaat en een sadist, in Halle was het die met de blauwe ogen die een revolver had en die waarschijnlijk de heer Walter Verstappen heeft doodgeschoten. Over Ohain weten we niet veel over de daders buiten de handtekening die ze achter laten, Halle en Ohain vertonen sterke gelijkenissen, we mogen niet uitsluiten dat het om dezelfde killer gaat. Het doet me ook denken aan de dubbele moord van WNP op het koppel onder andere.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Halle: 3 Maart

'De heer Walter Verstappen', trouwe klanten van de Colruyt in Halle zeiden "loontje komt om zijn boontje". Walter is nog in de winkel in Veeweyde komen kijken, die pas open was, de dag voor de overval in halle. Hij was iemand met excessief groot ego, stond daar echt als een romeins veldheer met kop omhoog de winkel te overschouwen.

Hij had geen respect voor het personeel. Heeft hij zijn middenvinger opgestoken aan eenbendelid? Nee, een arrogante respectloze driftkikker met ferm opgeblazen ego en gehaat door de meesten van het personeel, maar gecoverd door boezemvriend groepschef Jules Knockaert die daarna zich teruggetrokken heeft en een bar aan de kust heeft gestart.

Re: Halle: 3 Maart

Ooit heb ik een interview gezien van Jean-François Godbille waar hij de nadruk legde op de overval in Halle.De details weet ik niet meer exact, maar het was iets met familie van een van de slachtoffers of een aanwezige tijdens de overval in de Colruyt van Halle. Een ander gegeven waar ik me al een hele tijd vragen over stel is waarom was Jules Knockaert gewapend? En waarom is de gerant met een nekschot afgemaakt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

45

Re: Halle: 3 Maart

Is 3 maart 1983 een donderdag? Waarom een donderdag? Waarom staat de brandkast hier op een ongewone plaats?

Re: Halle: 3 Maart

Een kleine correctie over het relaas van de overval in Halle. Gerant Walter Verstappen was er niet met 2 bedienden zoals geschreven, een van de aanwezigen was Jules Knockaert, was groepschef, dus directe chef van Walter Verstappen. Het waren dikke vrienden. Beiden waren de dag voordien ook samen in de Colruyt Anderlecht Veeweyde die net open ging. Jules Knockaert is daarna ook uit de firma weggegaan.

Moderatie: Vanwege respect voor de slachtoffers heb ik deze reactie aangepast. Er stond ook foute informatie in.

47

Re: Halle: 3 Maart

the end wrote:

Zonder enig spoor van emotie, richtte de doder dan zijn wapen kalm op de nek van de beheerder en haalde de trekker over

Volgens mij rijmt dat niet met:

Walter Verstappen had een gebroken arm, een gebroken rechterhand en een schedelbreuk voordat hij werd afgemaakt

Bron: Beetgenomen, Hilde Geens

Re: Halle: 3 Maart

Voor dat de heer Verstappen afgemaakt werd heeft een dader hem geslagen, 1 van de daders had een knuppel bij.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

49

Re: Halle: 3 Maart

Blijkbaar, als we Hilde Geens mogen geloven. Op de site staat dat een bediende (normaal is dat dus niet de beheerder) heftig met een knuppel op het hoofd geslagen werd. Geens schrijft ook over de hand van Knockaert die verbrijzeld werd. Hopelijk heeft ze een aantal gegevens niet door de soepmixer gehaald. Ik Lees ook in Beetgenomen dat er een rijkswachtkolonel aanwezig was tijdens de overval in Halle. Later was dat ook zo (gewoontegetrouw? cool) in Overijse.

50

Re: Halle: 3 Maart

Op de website van de politie staat:

Diefstal Golf Rabbit Plancenoit:

Beschrijving van het voertuig: Het betreft een VW GOLF Rabbit van donkergrijze metaalkleur (antraciet). Vierdeurs met koffer. Open dak. Getinte ruiten. Voorzien van de nummerplaat DTX 079. De wagen is nieuw. (De foto op de politie-site laat een zilvergrijze Golf Rabbit zien.)

Overval Halle:

  1. De drie daders vluchten met hun voertuig, een donkerkleurige VW Golf, in de richting van Brussel. Tijdens hun ontsnapping schieten ze meerdere malen op werknemers van de firma Colruyt, vanuit het voorste raam aan de passagierskant van het voertuig.

  2. Gebruikt voertuig: Een donkerkleurige VW GOLF, geen andere kenmerken.

In het boek van Geens staat:

Ze vluchtten weg in een Golf in de richting van Brussel. Een van hen stak zijn hoofd door het schuifdak en vuurde naar de bedienden die naar buiten waren gevlucht

Die Golf zou dus best het in Plancenoit gestolen voertuig kunnen zijn maar je kop door het schuifdak steken en vanuit het voorste raam aan de passagierskant vuren lijkt me toch een iets te sterk staaltje van het gezegde: oefening baart kunst.