1

Topic: Leuven: 30 September 1985

Samenvatting

  • Wat? Een mogelijke afrekening langs de E5-autosnelweg.

  • Wanneer? Maandag 30 september 1985, omstreeks 22u45.

  • Waar? E5-autosnelweg nabij Leuven (nu de E314-snelweg) » Google Maps

  • Wie? Onbekend, 6 tot 8 personen.

Een getuige zag twee auto's, een Peugeot en een BMW. In en rond de auto's telde hij 6 tot 8 personen. De man verklaarde formeel dat hij een persoon had zien neerschieten. Kort daarop werd die volgens de getuige in de koffer van één van de voertuigen gegooid. De twee auto’s reden er tenslotte over de A2-autosnelweg in de richting van Aarschot van door. Op die plaats werden bloedsporen aangetroffen. Een lijk of de daders werden nooit gevonden.

Gezien dit vlak na de feiten in Eigenbrakel en Overijse was, werd dit door de BOB van Leuven zeer ernstig genomen.

Parket van Leuven staat voor raadsel

Het parket te Leuven en de BOB van Leuven staan voor een raadsel. Zolang het tegendeel niet bewezen is, zijn er ervan overtuigd dat op de afrit van de E5-autosnelweg te Leuven onder een brug een man neergeschoten werd. Op die plaats werden overigens bloedsporen aangetroffen. De persoon in kwestie blijkt tot nog toe onvindbaar.

Maandagavond meldde een man uit Scherpenheuvel bij de rijkswachtbrigade van Aarschot dat hij omstreeks 22u45 op de afrit van de E5-autosnelweg te Leuven onder de brug van de autosnelweg twee voertuigen - een BMW en een Peugeot - opgemerkt had. In en rond de auto’s telde hij 6 tot 8 personen. De man verklaarde formeel dat hij een persoon had zien neerschieten. Kort daarop werd die volgens de getuige in de koffer van één van de voertuigen gegooid. De twee auto’s reden er tenslotte over de A2-autosnelweg in de richting van Aarschot van door.

De automobilist zette de achtervolging in. Vermoedelijk kregen de bestuurders van de achtervolgde voertuigen in de gaten dat ze geschaduwd werden. Te Aarschot verlieten ze eventjes de autosnelweg, om vervolgens de autoweg in de richting van Leuven opnieuw op te rijden. Daar hield de getuige het voor bekeken en spoedde zich naar de rijkswachtbrigade van Aarschot. Hij deed er zijn verhaal. Onmiddellijk werd alarm geslagen. Rijkswachtpatrouilles kamden alle op- en afritten van de A2- en A5-autosnelwegen af. De speurtocht leverde evenwel geen resultaat op. Ook de navraag bij verschillende ziekenhuizen of er een gewonde binnengebracht was, bleef negatief.

De chauffeur - die alles gezien had - kon nog de plaats aanduiden waar volgens hem de feiten zich voorgedaan hadden. Daar werden inderdaad enkele bloedsporen aangetroffen. Wetsdokter Vandevoorde kwam ter plaatse om enkele stalen te nemen. Laboratorisch onderzoek dient uit te maken of het bloed afkomstig is van een mens of van een dier. Op het eerste gezicht leken de vlekken al enige tijd oud te zijn.

Aangezien de getuige bij zijn verklaringen blijft, neemt het parket - tot o.a. het bloedonderzoek het tegendeel bewezen heeft of de persoon terecht is - de zaak ernstig. Het parket staaft zijn houding door het feit dat de rijkswacht van Leuven eerder op de avond een anoniem telefoontje binnenkreeg, waarin meegedeeld werd dat in de buurt van de Havenstraat te Leuven een afrekening zou plaatsvinden. Een rijkswachtpatrouille, die daar ter plaatse ging, merkte evenwel niets op. Voorlopig is het nog niet duidelijk dat er een verband tussen beide feiten bestaat.

Sommige bronnen bij het parket staan tegen beide voorvallen zeer sceptisch. Zij houden het bij fabeltjes. Mocht dat zo zijn, dan is dat zeker nu er een ware angstpsychose na de bloedige overvallen te Overijse en Eigenbrakel ontstaan is en de ordediensten in verhoogde staat van paraatheid gebracht zijn ten zeerste misplaatst.

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 Oktober 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Leuven: 30 September 1985

Ik probeer me dat voor te stellen. De E5 van toen, dat zal vermoedelijk nu de E314 zijn aangezien het naar Aarschot gaat. Het is 30 september dus zeker en vast donker rond dat uur. Automobilist rijdt laat ons zeggen aan 90/uur. Ziet hoe onder een brug (normaliter geen verlichting) een groep mannen staan bij twee wagens, waarvan hij het merk herkent. Eén wordt neergeschoten en in de koffer geduwd. Daarna zet de stoet zich op gang en rijdt naar Aarschot.

Hoe lang zou heel die operatie duren? Ik zou denken toch zeker een 15-tal seconden. Minimaal. Da's 375 meter. In het donker, onder een brug. Was de bestuurder een F16-piloot met bijna bovenmenselijk zicht? Of een dwaas die als hij ziet hoe iemand neergekogeld wordt eventjes parkeert om de rest te volgen?

Het gevonden bloed lijkt oud te zijn en menselijke oorsprong staat niet vast. De 'bevestigende' info was een anonieme tip dat er 'iets' ging gebeuren.

Vergeef me dat ik de sceptische magistraten vervoeg.

3

Re: Leuven: 30 September 1985

Voor zover ik de uitleg begrijp, reed de man niet op de autosnelweg:

(...) Maandagavond meldde een man uit Scherpenheuvel bij de rijkswachtbrigade van Aarschot dat hij omstreeks 22u45 op de afrit van de E5-autosnelweg te Leuven onder de brug van de autosnelweg twee voertuigen - een BMW en een Peugeot - opgemerkt had. In en rond de auto’s telde hij 6 tot 8 personen.

Voor de rest ben ik ook vrij sceptisch. Een vervolg-artikel - met bv. het resultaat van het bloedonderzoek - heb ik nog niet gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Leuven: 30 September 1985

Het is wat ik dacht. Niet op maar onder de autosnelweg:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/schiet10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube