Stel dat de uitvoerders zelf het heft meer in de hand namen. Dan hadden ze na de overvallen de wapens nog in handen. De coffre-fort, en andere zaken van Aalst was in hun handen. En dus als ze in het kanaal in Ronquières een statement wilden maken, een link tussen alle overvallen, dan hadden ze ook de wapens van '85 in het water gedumpt. Die van '83 lagen er alleszinds toch in.
En dat toont aan dat deze stelling twijfelachtig is.
Het moet een nieuwe opdrachtgever geweest zijn in '85, die de wapens opeiste na de aanslagen, om chantage te vermijden. Echter opdrachtgever '85 vergat enkele zaken op te eisen, brandkast van Aalst en nog enkele zaken.
En dan komt volgens mij toch weer Beijer op het toneel. Hij wil geen dwangmatige opdrachtgever, hij wil zelf de touwtjes in handen. En om nieuwe opdrachten te vermijden, dumpt hij alles in het water in Ronquières. Een sterk statement : fuck opdrachtgever '83, fuck opdrachtgever '85. Good luck speurders met de vondst van '86 !
De zandloperstructuur :
verschillende opdrachtgevers
'detectivebureau' met Beijer in het middenste punt van de zandloper
verschillende uitvoerdersgroepen
Het verklaart ongeveer alles. Het verklaart de motieven van elk van de 3 niveau's. Het verklaart het gedrag met de gevonden wapens in Ronquières. Beijer heeft in het middelpunt de macht. De mind-games met de rijkswacht en de speurders. De manipulaties.
De vraag die nog rest : was opdrachtgever '85 de russische spionagedienst? Russen, zoals het puzzelstukje dat hijzelf aangeeft. Met de plaatsing van kernraketten was er een wapenwedloop. En dus ook een geweldswedloop.
Ticket Oostende-Brussel is ook nog niet opgelost. Hiervoor heb ik te weinig gegevens. Ook hier: geen misleiding, maar mind-game.
En met opdrachtgevers bedoel ik dan:
Belgische staatsveiligheid en daaraan gelinkte buitenlandse, zoals CIA
russisch-bulgaars-palestijns kamp met wapentrafiek en drugstrafiek
locale opdrachtjes
hier en daar een afpersing
Opdrachten die 'detectievebureau' regelde voor Belgische diensten die te ver van wetgeving lagen. Russische diensten waarbij Beijer geen keuze had om ze te weigeren. Vraag blijft of Bouhouche ook z'n soort van 'dubbelagent' was, die ook opdrachten aanvaarde van Russische diensten. Ik denk dat zo'n wapengekke psychopaat kikte op eender wat dat in z'n gewelddadig profiel paste Ik denk dat ze op de uitvoerdergroep, met enkele compleet gekken, ze die sterk in de hand hielden of net 'kompleet' vrij lieten. Om zo weinig of zo veel mogelijk doden te hebben.