1,081

Re: Aalst: Proloog

Er valt me iets op in de boodschap van de beller. Wat als de boodschap niet gaat over het aangevraagde nummer of de "bende van Hofstade", maar om de tijdsaanduiding in die boodschap?

(...) "Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat. Ik mag er toch op rekenen?"

De beller zegt in zijn vraag twee keer "kwart over zeven". Dat is 19u15 en als je 19 optelt met 15, krijg je 34. Het toeval wil dat de overval in Aalst start om 19u34.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,082

Re: Aalst: Proloog

Ja, maar die tijd vraag is niet uitgezonden op de radio denk ik.

1,083

Re: Aalst: Proloog

In dat geval waren het niet enkel de daders die konden tellen. Ik laat in het midden wie de andere partijen waren. Eerlijk gezegd: toch wel een beetje vergezocht.

1,084

Re: Aalst: Proloog

Dit vind ik ontzettend knap Ben! Dat niemand daar ooit aan gedacht!

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Ja, maar die tijd vraag is niet uitgezonden op de radio denk ik

Scherp gezien, zo een kerel draait dan eerder gewoon het plaatje om 19.15 dan te zeggen dames en heren (in de jaren '80 kon dat nog) nu is het 19.15, we gaan nu deze plaat draaien.

Ik blijf erbij, we weten dat die radio boodschap bestaat maar dat telefoontje, daarover is geen zekerheid. Ik vind het absurd dat iemand zou bellen in naam de Bende Van Nijvel en dat een deejay in volle Bende tijd zoiets voorleest op de radio. Alsof je ergens in 2015 de radio zou opzetten en horen een plaatje vanwege Al Qaida. Zeer bizar.

1,086

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Er valt me iets op in de boodschap van de beller. Wat als de boodschap niet gaat over het aangevraagde nummer of de "bende van Hofstade", maar om de tijdsaanduiding in die boodschap?

(...) "Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat. Ik mag er toch op rekenen?"

De beller zegt in zijn vraag twee keer "kwart over zeven". Dat is 19u15 en als je 19 optelt met 15, krijg je 34. Het toeval wil dat de overval in Aalst start om 19u34.

Dit lijkt me de tekst van het verzoek zoals dat doorgegeven werd aan de DJ, NIET wat er werd gehoord op de radio. Anders heeft het geen zin.

De DJ zou zeker niet gesproken hebben over kwart over zeven of iets dergelijks maar het in het beste geval gewoon gedraaid hebben om 19:15. Ergo: de 'verborgen boodschap' gaat verloren.

Voor mij is dit gewoon toeval, het had niets te maken met de timing van de aanval. Trouwens, indien het draaien van een plaatje voor een bepaald uur een soort van 'final go' moest voorstellen dan is het een extreem riskante manier voor wat een 'kritieke go/no go' moest zijn. Het minste dat verkeerd ging en heel hun plan (dat, als we de gangbare theorie hier mogen geloven, 2 wagens en minstens 5 deelnemers impliceert) valt in duigen.

Ik ben sceptisch over heel dat plaatjesverhaal. Volgens de DJ was het in perfect Nederlands. Geen van de gekende verdachten sprak Nederlands op zo'n niveau, geen enkele. Het 'verzoekje' werd ook niet door veel personen gehoord.

Re: Aalst: Proloog

Xenophon: onze forum collega ctrix was getuige van het telefoontje. Een hoofdverdachte voor Aalst (althans volgens mijn opinie), die eveneens graag telefoontjes pleegt, was wel perfect Nederlandstalig. Ik nodig je uit om (mijn) post 1049 in dit topic eens te lezen.

1,088

Re: Aalst: Proloog

OK, als ctrix het verzoekje gehoord heeft dan accepteer ik dat. Maar: Johnny (als dat de verdachte is) spreekt geen algemeen Nederlands, daar ben ik zeker van.

1,089

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

De DJ zou zeker niet gesproken hebben over kwart over zeven of iets dergelijks maar het in het beste geval gewoon gedraaid hebben om 19:15. Ergo: de 'verborgen boodschap' gaat verloren.

Goei punt. Ik weet niet wat de DJ exact heeft gezegd voordat hij het plaatje heeft gedraaid. Volgens zijn verklaring heeft hij wel de bestelde boodschap gezegd:

"Ik vond die plaat niet, en ik draaide dan maar Johnny Be Good, met de bestelde boodschap."

Heeft hij dat van het uur erbij gezegd? Geen idee, maar als het nummer en de boodschap om kwart over zeven werd gespeeld, dan is mijn theorie nog steeds geldig; dan hoefden de gangsters enkel op hun horloge te kijken op het moment dat het nummer werd gespeeld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,090

Re: Aalst: Proloog

De precieze woorden herinner ik me uiteraard niet meer, noch het precieze uur, maar wel dat hij zei dat het van de bende van Nijvel voor de bende van Hofstade was, en dat ze 'Te voet naar Scherpenheuvel' gevraagd hadden maar hij het niet vond in de studio.