Re: Aalst: Proloog

Xenophon: Het hangt ervan af of je de DJ weg zet als getuige of verdachte. Er is de afkomst van het radiostation, de opmerkelijke ligging, de latere drugstoestanden bij de eigenaar en - inderdaad - het zeer bizarre gedrag van de man.

Bedenk dat het mogelijk is dat de rechtstreekse en respectievelijke opdrachtgevers van bende feiten aan de logistieke dienst en de de organisatie die de logistieke dienst in stand hield, twee verschillende entiteiten kunnen zijn.

1,122

Re: Aalst: Proloog

Je moet er wel rekening mee houden dat Aalst totaal 'uit de richting' was voor de bende. Als je ervan uitgaat dat de DJ opdracht had een boodschap te brengen, dan zeg je eigenlijk dat hij voor een 'one shot' gerecruteerd werd. Daarenboven heeft hij jarenlang niet gesproken, als hij werkte voor of in dienst van de bende, waarom dan überhaupt iets zeggen? Of als hij een dwaalspoor moest leggen, waarom niet de dag na de aanslag bellen?

Ik twijfel niet aan ctrix, maar zijn er nu echt geen andere mensen die iets gemeld hebben over dat bericht? Als ik dat hoorde op de radio, en een half uur later vielen er 8 doden, ik ging stante pede naar de politie en de dagen erna zou ik het vermoedelijk wel vermelden tijdens gesprekken.

Ik geef toe, ik krijg er kop noch staart aan. Telkens je een invalshoek die plausibel lijkt analyseert lijken er op het laatste moment ongerijmdheden op te duiken die onverklaarbaar zijn.

1,123

Re: Aalst: Proloog

De parking was goed verlicht. Het "gat" richting Osbroek was wel pikdonker natuurlijk.

1,124

Re: Aalst: Proloog

Bedankt, dat wist ik niet. Ik ben er pas jaren later eens geweest voor iets totaal anders en heb bij die gelegenheid rondgekeken maar er waren al veel zaken veranderd.

1,125

Re: Aalst: Proloog

Spectator Of Life wrote:

Het hangt ervan af of je de DJ weg zet als getuige of verdachte. Er is de afkomst van het radio station, de opmerkelijke ligging, de latere drugstoestanden bij de eigenaar en - inderdaad - het zeer bizarre gedrag van de man.

Bedenk dat het mogelijk is dat de rechtstreekse en respectievelijke opdrachtgevers van bende feiten aan de logistieke dienst en de de organisatie die de logistieke dienst in stand hield, twee verschillende entiteiten kunnen zijn.

Wat bedoel je met "de opmerkelijke ligging"?

Re: Aalst: Proloog

Xenophon; Volgens mij was Aalst zeker een one shot. Volledig losstaand van andere feiten. Maar dat geldt voor wel meer feiten. Temse bijvoorbeeld, ook uit de comfort regio en met een specifiek doel. Ik denk dat de opdrachtgevers bijna altijd verschillend waren. Logistieke dienst steeds hetzelfde. Entiteit boven logistieke dienst ook één en dezelfde. Dit is het verschil tussen onze theorieën, het onderscheid tussen opdrachtgevers en de organisatie die logistiek steunde, financierde en in stand hield. Om het nog wat complexer te maken, bij Eigenbrakel/Overijse twijfel ik sterk tussen dat onderscheid.

ctrix: opmerkelijke ligging in de zin dat Mi Amigo in Hofstade lag en de opdrachtgevers zichzelf identificeren als de Bende van Hofstade.

1,127

Re: Aalst: Proloog

» www.rudygybels.be

Wat dit die vrije radio "Mi Amigo" uit Hofstade? Ikzelf heb enkel herinnering aan de vrije radio "Mi Amigo" van wijlen Sylvain Tack (Suzy wafels Buizingen), die daarna uitgeweken is naar Playa de Aro (Spanje).

1,128

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

Als je ervan uitgaat dat de DJ opdracht had een boodschap te brengen, dan zeg je eigenlijk dat hij voor een 'one shot' gerecruteerd werd.

Dan was hij niet de enige die voor " one shot" gerecruteerd werd. Denk aan de getuige die nog niet zo gek lang geleden beweerde dat hij aangeworven was door Willy De Schepper om met een Volkswagen GTI een andere richting uit te stuiven dan de daders.

Ik denk dat "uit de richting" niet erg belangrijk was. Het was wel een plaats goed gekend door Bouhouche en co. (zoals Overijse) Hoeveel dwaalsporen zouden er eigenlijk gelegd zijn in Aalst ? Ik denk dan ook aan de wagen met de papieren van Toumaniantz of zo.

Persoonlijk ben ik lang misleid door de uitspraak dat "de gangster" daar als ratten in een val zaten. Ze hadden verdorie drie uitgangen. En achter dat zwarte gat had zich bij wijze van spreken bijna een half leger kunnen verstoppen. Kan er iemand hier precies zeggen waar de snipers voor de aanval zaten? Was dat voorkant op het dak van de appartementen? Hoe goed zichtbaar was het dak van de winkel naast dat "zwarte gat"? Was dat de Brico?

Re: Aalst: Proloog

fenix, hier loert het gevaar van de achteraf beoordeling. Voor hetzelfde geld schiet Nevens één of twee keer raak en zit je daar met twee dode gangsters op de parking. Behalve jouw bedenking bij de snipers is dat rattenverhaal inderdaad grotesk, het 'zwarte gat' naar beneden en ze waren ook uit de kijker. Toch denk ik dat de uitvoerders personen waren zonder doodsangst. Types als Vinckx en Elnikoff. En personen die, als het fout ging, niet konden gelinkt worden aan Rijkswacht of hogere milieus. Een Bonkoffsky zou dus eigenlijk al een risico zijn geweest, een dode Rijkswachter bij een Bende overval was niet bepaald wenselijk.

1,130

Re: Aalst: Proloog

Spectator Of Life wrote:

Een Bonkoffsky zou dus eigenlijk al een risico zijn geweest, een dode Rijkswachter bij een Bende overval was niet bepaald wenselijk.

Helemaal juist. Het waarom heb ik al eens uitgelegd. Alle mogelijke diensten of personen die betrokken waren werden buiten het leger gebracht. En zelfs binnen het leger werd er verschoven (denk aan ARI, Milpol dat privé werd etc. ...) Anderzijds, Bonkoffsky kon altijd afgeschilderd worden als een aan de drank geraakte rijkswachter. Heb lang getwijfeld of Aalst niet "anders" was dan andere overvallen maar het verhaal van de man van de staatsveiligheid die zijn naasten verwittigde heeft die twijfels grotendeels weggenomen. Dat werd voor mij nog eens herbevestigd met het verhaal van de man die de opdracht gaf de bewaking af te breken na een telex uit Brussel (welke dienst uit Brussel? Ik vermoed dat op elke binnen gelopen telex toch vermeld werd van welke dienst die kwam?).

Enfin, het verhaal werd ontkracht door de man zelf die in Charleroi uiteindelijk ging vertellen dat hij gelogen had tegen David. Een man in zijn functie die gaat liegen tegen David (één van de ergst getroffen slachtoffers). Je moet er heel veel lef voor hebben vind ik. Mocht hij datzelfde verhaal gedaan hebben tegen jou of tegen mij zou ik misschien nog geloofd hebben dat hij zich eens interessant wou maken (ook kenmerkend voor al wat de Bende betreft he, ze denken er jaren over na voor ze een bekentenis doen om ze daarna in te trekken ... veelzeggend niet?)