311 (edited by geronimo 09-01-2013 00:09)

Re: Aalst: Proloog

Het wapen kan de 200 meter wel aan, het is aan de schutter om het schot te plaatsen.  Dit wapen is niet bedoeld om op deze afstanden groepjes van cm te schieten maar een manschijf moet mogelijk zijn.

noorderling wrote:

Deze oefening was goed te doen met de uzi, en haalde ik een score boven de 100% dankzij de bonussen.

De enige bonus die ik in het leger behaald heb was ne ferme shot tegen mijn kl... lol

Re: Aalst: Proloog

geronimo wrote:

Het wapen kan de 200 meter wel aan, het is aan de schutter om het schot te plaatsen.  Dit wapen is niet bedoeld om op deze afstanden groepjes van cm te schieten maar een manschijf moet mogelijk zijn.

Klopt, wij schoten met uzi's die al minstens 10 jaar intensief gebruikt waren het was dus de kunst de afwijking van uw wapen te kennen, op 200 meter was dat voor mij een vol mannetje naar links. Na mijn diensttijd niks meer met wapens te maken gehad, maar als zelfs ik als totale pacifist gefascineerd kan raken door wapens, snap ik de Bende van Nijvel al iets beter.

Re: Aalst: Proloog

Michel Leurquin heeft dit weekend op de boekenbeurs in Brussel de volgende info gekregen: de dag van de aanslag in Aalst zaten vier personen in een café nabij het kerkhof van Aalst. De vier personen waren onbekenden voor de dagdagelijkse klanten van het café. Ze zaten er koud en geconcentreerd iets te drinken zonder enig woord uit te wisselen. In het café stond radio Mi Amigo op. Op het moment dat de DJ de boodschap gezegd heeft over de plaataanvraag voor de Bende van Nijvel, zijn de vier mannen rechtgestaan, hebben ze betaald en hebben ze de zaak verlaten. De getuigen van deze scene, die vermoedelijk overleden zijn (waren al oud in 1985), hebben steeds de indruk gehad dat deze personen de daders van de aanslag op de Delhaize waren. Het café zou ondertussen ook niet meer bestaan.

Kan iemand uit Aalst meer info geven welk café dit zou kunnen geweest zijn? Misschien leeft de vroegere uitbater van het café nog. Het kerkhof is niet ver van het rondpunt en het begin van de Parklaan. Aan het kerkhof is ook voldoende parkeerplaats.

Re: Aalst: Proloog

Wel heel toevallig dat deze scene zou samen vallen precies met Radio Amigo verzoek nummer en pas 100 jaar later betekenis krijgt. Ik geloof dit soort getuigenissen geheel niet. Het zegt volgens mij meer over het niveau van het Aalster' roddelcircuit.

315

Re: Aalst: Proloog

Bedankt voor de informatie, ik moest onmiddellijk aan dit verhaal denken:

In een café wat verderop, 't Christoffelken, werden in die ruige novembernacht ook Bende-verdachten gesignaleerd. Maar de getuigen, een stel marktkramers die pas een paar jaar na de feiten met hun verhaal naar buiten kwamen, krabbelden terug toen ze in levenden lijve geconfronteerd werden met de verdachten die ze eerder op foto's hadden aangewezen.

Bron » Verdachte wagens en personen

Als 't Christoffelken hetzelfde café is als het huidige café Sint Kristoffel dan zou het hier liggen (niet zover van het kerkhof » Google Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

316

Re: Aalst: Proloog

Ik aarzel ook altijd bij geruchten uit het Aalsterse, maar het is het overwegen waard. Iemand uit de streek die 't Christoffelken wat kan plaatsen? Werd radio Amigo daar doorlopend opgezet? Kwam er extreemrechts volk over de vloer? Hoe was de patron? Zijn er nog ex-klanten te traceren of hebben die allemaal hun laatste adem uitgeblazen?

317

Re: Aalst: Proloog

Het is wel de allereerste keer dat ik een getuigenverslag lees van iemand die het horen van de boodschap op Radio Amigo koppelt aan een actie van bepaalde (onbekende) personen. Als dit verhaal klopt, wil dit dus zeggen dat het spelen van deze plaat/boodschap wel degelijk een startsein was.

dim wrote:

Iemand uit de streek die 't Christoffelken wat kan plaatsen?

Het is niet zeker dat het verhaal van Merovinger hetzelfde is als het verhaal over café 't Christoffelken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Ik geloof nooit dat men een overval van zulk kaliber laat afhangen van het spelen van een bepaald plaatje op de radio, er zou veel te veel kunnen misgaan waardoor de song uiteindelijk de ether niet (tijdig) haalt.

319 (edited by Merovinger 11-03-2013 21:45)

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Als 't Christoffelken hetzelfde café is als het huidige café Sint Kristoffel dan zou het hier liggen (niet zover van het kerkhof » Google Maps

Aangezien Michel zegt dat het café niet meer zou bestaan denk ik niet dat het over het huidige café zou gaan. Wat ik ondertussen gevonden heb is dat in 1976 er een café 'Sint-Kristoffel' was op de hoek van de Kerkhoflaan en de Diepestraat:

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/11//13031108354214738710959093.jpg

In de buurt was er in 1981 ook nog een café 'Touring'. Deze bevond zich op de hoek van de August Marcelstraat en de Diepestraat:

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/11//13031108354414738710959094.jpg

Aan de ingang van het kerkhof zelf vind ik voor die periode niet onmiddellijk een café, alleen een reclamebord voor Rondo koffie. Als het verhaal zou kloppen ziet het er naar uit dat de aankondiging op de radio inderdaad een startsein is geweest voor de overval.

Re: Aalst: Proloog

Ben, de plaats die jij aanduid met Google Maps (bij pijltje B) dat is idd het Christoffelken. Zie ook dit gedeelte (en het adres van het café) van de desbetreffende PV (heb de naam "gecensureerd"):

https://lh4.googleusercontent.com/-fM_VaMonGpA/UT5SvZZQuZI/AAAAAAAADLI/dq86SriGvws/s800/PV%2520Aalst%2520-%2520christoffelken%2520-blackened-.jpg

Nog enkele cafébezoekers zouden hebben getuigd over deze twee personen. Nu weet ik verder niets over de persoon die dit tegen Michel heeft verteld maar er bestaat natuurlijk de niet al te geringe kans van "horen van in de zoveelste graad". De twee vreemde bezoekers worden er 4 en dat met Radio-Amigo komt er op een gegeven moment vanzelf bij (men weet pas sinds de TV-reconstructie van 2010 dat dit nummer de speurders interesseerde).