1

Topic: Dertien autosleutels

Uit een interview met Eddy Vos:

"Ze lieten ook een hoop bewijsmateriaal achter. Dat is ongezien in het crimineel milieu. De FBI wees ons erop dat het een manier was om dwaalsporen te leggen. Na de overval bij wapenhandelaar Dekaise in 1982 vonden we in het Zoniënwoud de bankkaarten van de slachtoffers terug. Er lagen dertien autosleutels bij. Dat is een aanwijzing, dus als speurder ga je zoeken: wie heeft zulke oude sleutels? Firma's die auto's slopen. Alle afbraakfirma's in België hebben bezoek van ons gekregen. Daar waren we een jaar zoet mee, maar het heeft niets opgeleverd."

Bron: Humo | 6 Februari 2024

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Dertien autosleutels

Het siert Eddy Vos dat hij toegeeft, hier waren wij niet voor opgeleid. Het FBI is ons moeten komen zeggen sorry mannen, dit zijn dwaalsporen. Wie stuurde Eddy Vos eigenlijk? Was dat de onderzoeksrechter?

Re: Dertien autosleutels

De OR heeft de leiding over het gerechtelijk onderzoek. Maar hoe dat exact ingevuld wordt verschilt heel hard van dossier tot dossier en persoon tot persoon.

In normale omstandigheden heeft een OR geen tijd voor micromanagement (want er blijven dossiers binnenkomen), geeft hij algemene opdrachten en moeten de speurders indien ze iets willen onderzoeken of personen verhoren bij hem/haar langs voor opdrachten en machtigingen. Sommige OR's - zeker zij die al lange tijd werken met eenzelfde speurdersploeg en weten dat ze die kunnen vertrouwen - zijn daar heel soepel in, anderen (ik denk steeds aan Hennart als voorbeeld) zijn enorm rigide. Wil de OR niet weten van een piste die hem/haar voorgesteld wordt dan is het einde verhaal voor de onderzoekers. Omgekeerd, het is niet slim om als OR steeds op alle slakken zout te willen leggen en opdrachten te geven waar je speurdersteam niet achter staat want dat reflecteert zich dan in het geleverde werk.

Tot slot: ORs zijn ook maar mensen. Bij zaken zoals moord is het in 75% van de gevallen 'simpel' maar in wat overschiet kan het snel héél moeilijk worden. Recent voorbeeld: de moord op de advocate. Getuigen in overvloed, alles bij klaarlichte dag, buurt die volhangt met camera's, omschreven lijst van verdachten. Maar de dader een professional die geen steken laat vallen.

Re: Dertien autosleutels

Uit een gesprek tussen Guy Bouten en Balou Becker :

Voor me staat de Manoesj Robert Becker, schroothandelaar van beroep, geboren in het Franse Valence in 1944, ongeletterd.

5

Re: Dertien autosleutels

Naast die autosleutels werd er in het Zoniënwoud ook een sticker van een autoverkoper gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dertien autosleutels

Ben wrote:

Naast die autosleutels werd er in het Zoniënwoud ook een sticker van een autoverkoper gevonden.

Ja, één die op 50 meter zat van de schietclub waar Bouhouche lid was.

En wat deden de De Staerkes als ze niet aan het stelen waren? Op verkenning gaan om te stelen, met als camouflage een ouwe camionette waarmee ze schroot en wrakken kwamen ophalen/opkopen.

Re: Dertien autosleutels

Dat lijkt mij ook duidelijk gezien de verklaringen van de dochter. Hoe is het toch mogelijk dat de (huidige) speurders dat niet zien. Zijn dat daar nu uilen of wat?

Re: Dertien autosleutels

Het zijn zeker geen uilen die op deze zaak gewerkt hebben. Maar er is één probleem: bewijs. De link tussen alle feiten wordt gevormd door wapens en wagens, niet door de uitvoerders. Het zou me verbazen mocht Philippe De Staerke zelf een trekker overgehaald hebben. Evenveel als het me zou verbazen mocht hij er helemaal niets mee te maken hebben.

Zolang er geen wapen dat zonder enige discussie (cf de ballistische miserie en sabotage) gebruikt werd bij feiten gevonden wordt bij iemand en het vaststond dat die persoon daarvan wist sta je nergens.

Re: Dertien autosleutels

Xenophon wrote:

Het zou me verbazen mocht Philippe De Staerke zelf een trekker overgehaald hebben. Evenveel als het me zou verbazen mocht hij er helemaal niets mee te maken hebben.

Op basis van wat we weten, vind ik dit ook de meest logische conclusie; doch een stelling met geen lichte repercussies vermits, in dat geval, een suggestie van interne manipulatie van het onderzoek reeds maanden voor de vondst in Ronquières niet ver weg is.

Re: Dertien autosleutels

Xenophon wrote:

Het zou me verbazen mocht Philippe De Staerke zelf een trekker overgehaald hebben. Evenveel als het me zou verbazen mocht hij er helemaal niets mee te maken hebben.

Dat was de hoofdpiste van Freddy Troch en de DELTA-cel. Maar Freddy Troch werd op onwettige wijze van het onderzoek gehaald. Dan weet ge toch genoeg.