1

Topic: De Bende van magistraten

Fraude bij toegangsexamen voor magistratuur: kandidaat krijgt vragen op voorhand doorgespeeld

Er is gesjoemeld bij het magistratenexamen bij de Hoge Raad van Justitie. Eén van de leden van de examencommissie heeft de opgave namelijk op voorhand doorgespeeld aan een kandidaat - bovendien zelf de zoon van twee magistraten. De kandidaat in kwestie wordt uitgesloten, maar er wordt nu ook onderzocht of hij de enige met voorkennis was. Het frauderende jurylid - zelf advocaat-generaal - bekende de fraude en nam ontslag. De Hoge Raad vraagt nu ook nog een strafonderzoek.

Zowel de kandidaat als het lid van de examencommissie hebben de fraude ondertussen bekend. Die eerste wordt uitgesloten van het verdere examen. Die tweede nam ook meteen ontslag. Hij zou als advocaat-generaal in Gent ook meteen op non-actief gezet zijn."

Bron » www.hln.be

Die paar keren dat ik nog de moeite deed vragen over benoemingen te stellen kreeg ik de laatste jaren als antwoord dat het niet meer was zoals vroeger. Beter wetende haalde ik dan eens mijn schouders op en stelde ik geen verdere vragen.

Het kan niet anders of er moeten binnen kort verkiezingen zijn en een zoon of dochter heeft op de kieslijsten niet de gehoopte of gevraagde plaats gekregen. Dat dit nieuws naar buiten komt zal wel één of andere wraakactie van een bepaalde clan zijn. In "gewone" tijden komt zoiets niet naar buiten. Dan krijgt desbetreffende advocaat-generaal een benoeming in bijvoorbeeld Den Haag. Weggepromoveerd.

Er gebeuren vreemde dingen de laatste tijd, zoals uit het niets plots een nieuwe wet over DNA goedgekeurd werd. Of een minister moet vervangen worden door zijn kabinetschef (waarna er dan even plots in vuile vieze extreemrechtse blaadjes compromitterende foto's opduiken van diezelfde minister).

Misschien is er nog hoop voor het Bende van Nijvel-verhaal. Misschien wordt de strijd zo bits dat er ook op dat vlak onthullingen komen.

Voor wie het nog niet door had, het is de politiek die beslist wie en waar iemand magistraat zal worden en diezelfde politiek die beslist welke beslissingen die magistraat zal nemen. Tik maar eens Gent in in de zoekfunctie en je zal zien welke cruciale beslissingen in het onderzoek er daar genomen werden (en dat was niet anders in Nijvel of Charleroi).

Het kalf is inderdaad verdronken, maar wie heeft er mee geholpen aan die verdrinking? In die zin heeft onze vriend Maggiore gelijk als hij vraagt "Hoe zit het met het onderzoek naar het onderzoek?". Hetzelfde als met het onderzoek Dutroux bis zeker?

Zat er trouwens ook geen zoon van een magistraat bij de Reuzegommers in de zaak Sanda Dia? En zat er geen zoon van een magistraat bij de Lucien in zijn loods?

Ach ja, magistraten zijn ook maar mensen met zonen en dochters. Net zoals U en ik.

Re: De Bende van magistraten

Vriendjespolitiek zit er ingebakken bij Justitie. Pottenkijkers zijn er niet gewenst » Forum

Deze keer de fraude uitgekomen maar wees er maar zeker van dat dit dagelijkse kost is bij Justitie. En dan heeft men nog de arrogantie om zich Goddelijke capaciteiten toe te eigenen zoals totale onafhankelijkheid en onpartijdigheid. Ge moet maar durven.

3

Re: De Bende van magistraten

Alhoewel er blijkbaar geen kat interesse heeft in deze problematiek ga ik toch nog drie dingen toevoegen.

We hebben het hier wel over de waakhond van Justitie. Of zoals het in een krant stond, uitgerekend in het hok van de waakhond bleek een magistraat te sjoemelen.

Het idee dat er een cirkel bestaat van invloedrijke mensen die elkaar helpen en beschermen, wordt door een zaak als deze plots meer dan een complottheorie. Ik kan trouwens niet naar deze zaak kijken zonder aan de rol van de magistratuur te denken die er in slaagde het onderzoek naar de Bendefeiten te torpederen. In volkse termen gezegd compleet naar de kloten te helpen.

Ondertussen is trouwens gebleken dat de dochter van de sjoemelende magistraat bij de hoge raad zijn dochter stage deed bij de moeder van de man die de vragen kreeg (het ene plezier zal waarschijnlijk het andere waard zijn).

Re: De Bende van magistraten

Minister van Justitie Paul van Tigchelt heeft alvast aangegeven "niet te weten" of er zo iets bestaat als klassenjustitie in ons land. "Maar als dat gevoel leeft, wil hij het in kaart laat brengen", zegt hij » www.hln.be

Als ik de minister dus goed begrijp dient het begrip "klassenjustitie" niet te worden behandeld als een reëele kwestie maar dient het eerder te worden beschouwd als zijnde een paranormaal verschijnen.

5

Re: De Bende van magistraten

Wat kunnen we er op zeggen? De meesten, zoniet iedereen, die hier al eens meeleest weet toch al dat het "ons kent ons" principe al decennia lang doet wat het doet. Politiek is dan verbaasd en verontwaardigd dat een grote groep mensen ontevreden of boos is ... Bij velen al lang verwaterd tot gelatenheid.

Het is wachten tot de bom barst, maar blijkbaar kan men veel verdragen zolang de grote hoop het goed heeft. Laat het economisch weer gaan zoals in de jaren '80, daarbij het feit dat de Rus terug is van weggeweest, en dezelfde donkere sfeer zal ook terugkeren

Re: De Bende van magistraten

fenix wrote:

Het kalf is inderdaad verdronken, maar wie heeft er mee geholpen aan die verdrinking? In die zin heeft onze vriend Maggiore gelijk als hij vraagt "Hoe zit het met het onderzoek naar het onderzoek?

Bij deze verwijs ik naar een post van Pontius Pilatus » Forum

Maar ik denk niet dat iemand zich hier zal durven aan wagen wegens "te delicaat".

7

Re: De Bende van magistraten

Wat bedoel je precies met te delicaat?

Re: De Bende van magistraten

Wel, dat kan van alles en nog wat zijn zoals bv.;

  • de parlementsleden willen de minister van Justitie niet compromiteren

  • de parlementsleden willen Justitie niet compromiteren

  • het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek werd al lang afgesloten

  • het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek is nog lopende maar maar er worden al lang geen onderzoeksdaden meer gesteld

  • ...

Maar kijk, dat de forumleden die connecties hebben met parlementsleden eens de proef op de som nemen en aan één of meerdere parlementsleden vragen om de minister van Justitie te interpelleren over de stand van het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek. Men had dat trouwens al lang moeten gedaan hebben.

Re: De Bende van magistraten

Wat houdt je tegen om het zelf te proberen?

Re: De Bende van magistraten

Ik zou dat kunnen doen maar aangezien ik noch connecties heb met parlementsleden, noch belanghebbende ben zouden mijn eventuele emails naar parlementsleden sowieso in de prullenmand belanden (en als excuus zal men aanhalen dat mijn bericht in de spambox was terechtgekomen).

Maar ik vermoed dat er wel belanghebbenden zijn die (persoonlijke) contacten hebben met parlementsleden. In elk geval is er zeker minstens één belanghebbende die zich op het forum heeft geregistreerd en ook al veel in de pers is geweest.

Het verbaast mij dan ook ten zeerste dat de minister van Justitie nog niet werd geïnterpelleerd door een parlementslid over het onderzoek aangaande de manipulatie van het onderzoek.