Re: Aalst: 9 November

Boemerang heeft op tueries gesteld dat in Aalst mogelijks de Centaure zou gebruikt zijn. Daarvoor baseert hij zich op de getuigenis van David en op het feit dat bij de Centaure de huls niet wordt uitgeworpen maar in het wapen blijft zitten. Bij gebrek aan huls kan men dus ook niet bewijzen dat de Centaure werd gebruikt. Misschien kan Boemi zijn theorie hier ook eens uiteenzetten. wink

Re: Aalst: 9 November

Nou, eigenlijk vat je het hier goed, kort en bondig samen. lol

143

Re: Aalst: 9 November

Ik ken de regio zeer goed en er zijn toch twee dingen die me steeds storen aan het Bende van Nijvel-verhaal.

  1. De politie-achtervolging. Elke Aalstenaar weet dat de afstand van de parking van Delhaize tot aan de splitsing van De Houten Hand bijna letterlijk een steenworp ver is. Als die agenten niet verder achtervolgden lijken er me twee mogelijke dingen in het spel: angst of de schijn ophouden. Je motor is nog niet warmgelopen tot daar; laat staan dat je echt een achtervolging uitvoert.

  2. De theorie van de afrekening met de familie VDS/VDA en andere slachtoffers. Ik beweer niet dat het echt niet kan, maar er zijn dan zoveel makkelijkere oplossingen dan deze. Waarom niet gewoon de familie VDS opwachten aan de ouderlijke woning en ze daar neerschieten? Waarom David laten leven als ze weten dat hij deel uitmaakt van het gezin en één van de daders gezien heeft? Waarom andere mensen in de winkel en op de parking neerknallen als de opdracht (vader en/of moeder van het gezin) reeds afgewerkt is? Waarom geld stelen en de filiaalhouder onder schot houden en een vuurgevecht met de politie aangaan als je langs het Osbroeckpark een perfecte vluchtroute hebt nadat de klus geklaard is en je nog de luxe van tijd hebt.

Oké, er bestaan veel zotte mensen, maar dit lijkt me toch allemaal een beetje te gekunsteld om waar te zijn.

144

Re: Aalst: 9 November

Beste Cabooter, toevallig was ik vandaag nog met enkele forumleden aan parking Delhaize Aalst, en kan je het volgende antwoorden:

  1. De bende reed met een golf GTI, de Rijkswacht/politie met een R4 en Ford Taunus. Dit zegt toch al genoeg, kan jij met een gewone personenwagen een Lamborgini achtervolgen? Na enkele honderden meters is die wagen in de handen van een zeer ervaren rijder reeds zo ver dat achtervolgen geen zin heeft.

  2. Famillie van de Steen, David heeft bij het binnenlopen van de winkel reeds zeer veel geluk gehad, hij werd in de muts geraakt door een kogel, enkele centimeters lager en hij was in het hoofd getroffen. Bovendien werd hij zeer zwaar gekwetst door het schot dat hij op het einde van de overval kreeg. Het is bijna een wonder dat hij nog leeft, hij werd voor dood achtergelaten door de bende.

Vuurgevecht met de politie aangaan? Om ze nog maar eens op hun onkunde te wijzen, en te laten zien hoe sterk en onverschrokken ze zijn.

145

Re: Aalst: 9 November

Er zijn verschillende aanwijzingen dat er in Aalst meer aan de hand was. Er zijn ook de gevonden wapens. Ik vermoed zelf dat ze wisten dat dit de laatste aanslag zou zijn van een reeks.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

146

Re: Aalst: 9 November

Raf wrote:

1. De bende reed met een golf GTI, de Rijkswacht/politie met een R4 en Ford Taunus. Dit zegt toch al genoeg, kan jij met een gewone personenwagen een Lamborgini achtervolgen? Na enkele honderden meters is die wagen in de handen van een zeer ervaren rijder reeds zo ver dat achtervolgen geen zin heeft.

2. Famillie van de Steen, David heeft bij het binnenlopen van de winkel reeds zeer veel geluk gehad, hij werd in de muts geraakt door een kogel, enkele centimeters lager en hij was in het hoofd getroffen. Bovendien werd hij zeer zwaar gekwetst door het schot dat hij op het einde van de overval kreeg. Het is bijna een wonder dat hij nog leeft, hij werd voor dood achtergelaten door de bende.

Ja, maar er is voor beide punten een verschil tussen moeten geloven en willen geloven. Ieder van ons heeft al minstens één keer in zijn of haar leven de politie nodig gehad (en dus niet enkel om een BOB-sleuteltje te krijgen) en ontevreden geweest over de reactiesnelheid. Als je weet wat voor een lome mensen daar in de regio Aalst - Ninove werken, en die lome types moeten dan één keer in hun leven iets wagen, dan weet je het wel.

De Houten Hand dat is niet op honderden meters, dat is van de parking af gerekend hooguit 200 meter? Te laat beginnen achtervolgen kan wel, maar als eender wie daar direct achter aangaat kan zelfs een GTI van het eerste of tweede type Golf niet zo'n kloof slaan dat je de achtervolging noodgedwongen moet staken. En daarom dat ik denk dat de politie of rijkswacht gewoon eens wou tonen wat een wedsdienaars ze wel waren, maar in de wagen zal het al rap geweest zijn van "Goamme na nie ewa veir, Juul? Sebiet gon ekik nog onder mèn kloijten kraage van mèn vraa omda'k te veel doen vor men onnoezel preeke".

Bij de familie Van de Steen is het me quasi onmogelijk te geloven dat het om een gecoördineerd moordcommando gaat dat er enkel op gebrand is die mensen om te brengen. David schrijft inderdaad dat er naar hem wordt geschoten zodra hij de benen neemt en de winkel weer inrent, en in de winkel dan van dichtbij wordt afgeknald zodra hij opkijkt naar de gangster die beveelt niet te kijken. Maar daar zit je dan weer met de tegenstelling. Waarom naar zijn benen of heup richten als je vlakbij staat en je gemarkeerde doelwit voor je ligt. Met je jachtladingen die ze hadden was die jongen zijn hoofd gewoon weggeblazen. En waarom dan de gijzeling van de filiaalhouder en het stelen van geld als het vierde 'target' gewoon in het midden van de gang komt te liggen als de deuren openklappen?

Wat mij eerder logisch lijkt is dat enkele van die kerels gewoon drugs genomen hebben voor ze aan hun moordpartij begonnen, en daarom gewoon bizarre besluiten nemen. Als naar je geschoten wordt blijf je als geoefend schutter niet gewoon staan om het vuur te beantwoorden. Ook al zijn het maar de klungels van de politie of rijkswacht; de kogels uit hun wapens zijn even dodelijk. Ook begin je niet te knallen op reclameborden omdat die klapperen in de wind.

Neen, die theorie van een geplande moordpartij gericht op die familie en eventueel andere 'gelokten' gaat er bij mij niet in. Teveel moeite voor een onzeker resultaat, en de andere toevalligheden zijn niet onverklaarbaar (vb. zo ligt Delhaize Aalst helemaal niet in het centrum zoals je regelmatig leest, maar aan de rand en heb je direct meerdere vluchtwegen ter beschikking).

147 (edited by DeadLetterBox 11-03-2012 11:21)

Re: Aalst: 9 November

Cabooter, ik vind uw aantijging tegen de Politiediensten weinig volwassen. Het cliché beeld dat u probeert te schetsen is er één van onwetendheid. Misschien moet u eens een weekje mee op patrouille, u zal uw mening snel genoeg herzien als u ontdekt wat die "lome" mensen zoal op een dagje meemaken en hoeveel keer zo iemand zijn fysieke veiligheid op het spel zet zonder dat er een haan om kraait. Laat staan een dankwoord krijgt.

Servo per Amikeco

148

Re: Aalst: 9 November

Cabooter, wat het schieten op het reclamebord betreft: dat is een aangeleerd reflex! Een onbekend geluid uit een onverwachte hoek vereist een snelle reactie want het kan levensbedreigend zijn. Een politieman bv. dient eerst de overweging te maken of het levensbedreigend is of niet. Hierbij gaan belangrijke seconden verloren. Een moordenaar stoort zich hier niet aan, hij reageert in zijn voordeel.

149 (edited by geronimo 11-03-2012 23:56)

Re: Aalst: 9 November

Cabooter wrote:

Ieder van ons heeft al minstens één keer in zijn of haar leven de politie nodig gehad (en dus niet enkel om een BOB-sleuteltje te krijgen) en ontevreden geweest over de reactiesnelheid. Als je weet wat voor een lome mensen daar in de regio Aalst - Ninove werken, en die lome types moeten dan één keer in hun leven iets wagen, dan weet je het wel.

Dag Cabooter, heb nog nooit de politie voor iets nodig gehad, en als ik ze zou nodig hebben zal ik er vanuit gaan dat deze mensen nooit op tijd kunnen komen. Anders gezegd: (TTP) Tire Ton Plan. Als er morgen een dief bij u thuis binnen staat mag je er niet vanuit gaan dat er 1 minuut later al een patrouille ter plaatse is om deze te kunnen arresteren. Die ene minuut of minuten zal je dus je plan moeten trekken. Die lome types zijn er ook niet op getraind om dit soort van banditisme aan te pakken.

Hoewel ik bij de bende veel amateursfouten zie, stonden zij met hun tactiek een paar trappen hoger dan de gewone agent in de jaren 80. Komt erbij dat dit soort van geweld niet bekend was bij de reguliere agenten. Stel je voor je komt met je combi aan bij het warenhuis en je word direct onder vuur genomen door zo'n pipo die naast een golf loopt en die denkt dat hij onsterfelijk is. De natuurlijke reactie van elke slimme agent (met volle verstand) zal terughoudend zijn, en zich zo klein mogelijk maken.

Enkelen (iets minder verstand) zoeken een dekking en gaan een aantal schoten lossen. Van het ogenblik dat je een paar agenten hebt die hun verstand op nul kunnen zetten en in de aanval gaan (zitten normaal niet bij de politie) dan wordt het een ander verhaal. Anders gezegd, ik denk niet dat je de politie (agenten ter plaatse) niets kan verwijten.

LEO wrote:

Wat het schieten op het reklamebord betreft: Dat is een aangeleerd reflex! Een onbekend geluid uit een onverwachte hoek vereist een snelle reactie want het kan levensbedreigend zijn.

Of dat reclamebord maakte te veel licht.

150

Re: Aalst: 9 November

In principe kan je er zelfs logica in zien om geen vuurgevecht aan te gaan op zo'n parking. Het zit daar vol onschuldigen, je riskeert dat er nog veel meer doden vallen. Als de daders geblokkeerd zitten, kunnen ze mensen gaan gijzelen om er toch nog uit te raken. Dan is het slimmer om via onderzoek te achterhalen wie er achter de feiten zit en die vervolgens te arresteren. De daders kunnen achtervolgen is dan natuurlijk wel geen slechte zaak. smile Jammer dat ze indertijd geen helikopter stand-by hadden staan.