Re: Aalst: 9 November

Ik sluit niet uit DeadLetterBox, zeker niet. Maar het feit dat er vaak steeds dezelfde personen zijn herkent, zegt toch iets? Ik ga er ook van uit dat de bende uit meer personen bestond. Dat kan ook haast niet anders, als dat zo was de randactiviteiten dan is dat toch een behoorlijk risico omdat ordinaire criminelen dus niet noodzakelijk uit gesloten gemeenschappen makkelijk kunnen gaan praten en dan is het snel afgelopen voor de bende. Hoe meer mensen er van weten hoe gevaarlijker het kan worden voor de kern van de bende en hoe meer eventuele ordinaire criminelen los kunnen slaan, met alle risico's van dien.

Re: Aalst: 9 November

René De Witte wrote:

Heb het gevonden. Er was inderdaad een drankendistributiecentrum van Delhaize in Ninove, maar een winkel werd daar pas in 2002 geopend. Als men ervan uitgaat dat de comfortzone van de Bende van Nijvel in het zuiden van Brussel lag en als het de bedoeling was om ook in Vlaanderen een bloedbad aan te richten dan lijkt Oost-Vlaanderen het meest aangewezen.

Delhaize had vier vestigingen in het Gentse en had een filiaal in Eeklo, maar dat lijkt nogal ver van de comfortzone. Voorts waren er in 1985 winkels in Sint-Niklaas, Dendermonde, Lokeren, Oudenaarde, Ronse en, het snelst bij de comfortzone, in Denderleeuw (Kasteelstraat) en Aalst (Parklaan).

In Ninove was er in 1985 een Colruyt (Polderbaan) en een grote Carrefour (Albertlaan) waar de Bende van Nijvel had kunnen toeslaan, maar die reed door naar Aalst. Omdat het absoluut een Delhaize moest zijn? Colruyt was in 1985 in Aalst, Beveren, Brakel, Deinze, Dendermonde, Eeklo, Gent, Geraardsbergen, Hamme, Lede, Ninove, Ronse, Wetteren.


René, ze hadden al in Vlaanderen bloedbaden aangericht nl. in Temse, Halle, Beersel en Overijse (de laatste drie zijn supermarkten: één Colruyt en twee Delhaizes). Er waren nog meer supermarkten dichter bij hun comfortzone en ook vlakbij een snelweg, denk maar aan de Delhaize en GB in de Westland Shopping in Anderlecht, de GB aan de Marius Renardlaan in Anderlecht, de GB in Drogenbos, de GB in Sint-Pieters-Leeuw. Dus ja waarom dan tot Aalst rijden?

Re: Aalst: 9 November

Merovinger. De filialen die je opsomt, liggen niet in Vlaanderen. De vraag ik opriep, was of ze ergens in Vlaanderen een bloedbad wilden aanrichten.

224

Re: Aalst: 9 November

De Bende had net in Overijse (Vlaanderen) een bloedbad aangericht. Ik denk dus niet dat Aalst werd gekozen omdat het in Vlaanderen ligt, maar eerder vanwege een andere reden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: 9 November

Overijse zie ik eerder als de streek rond Brussel. Ik bedoel: in het hart van Vlaanderen, in een echte Vlaamse gemeente of stad dus. Ik probeer de keuze voor Aalst te begrijpen.

226

Re: Aalst: 9 November

  • Buiten de gebruikelijke actieradius toeslaan als verrassingseffect (Waals-Brabant misschien overbewaakt?)

  • Omwille van een link van de daders met Aalst? (zie voorgeschiedenis Mendez?)

  • De cadaveri eccellenti-aanpak die een persoon uit Aalst viseerde (Palsterman, ...)?

  • Een politiek statement (gans België is kwetsbaar)

  • Andere?

Re: Aalst: 9 November

Ik zal de hoon wel weer over me heen krijgen maar wat zoeken jullie toch in godsnaam? Ik heb het idee dat jullie een verklaring kost wat kost. Het is in jullie ogen absoluut niet mogelijk dat een bende marginalen dit deed vanwege wat dat er toevallig ook een persoon bij was met een duister. Zelfs profilers zien hier marginalen in en sommige hier gaan maar door met complotten die wel heel ver gaan en grenzen aan het onwaarschijnlijke. We moeten 1 man hebben maar we schieten er nog 7 af en gaan dan even het geld binnen halen als dekmantel?

228

Re: Aalst: 9 November

speurneus wrote:

Ik zal de hoon wel weer over me heen krijgen maar wat zoeken jullie toch in godsnaam?

Ik denk dat het vrij logisch is wat we zoeken: waarom kozen de daders voor Aalst? Lijkt me een redelijk nuttige vraag als je bv. weet dat er in Denderleeuw ook een Delhaize is en als je weet dat Denderleeuw dichter bij hun comfortzone ligt dan Aalst. Mij lijkt het me dan zeer boeiend waarom ze dan voor dat warenhuis kiezen: moest het per sé een Delhaize zijn? Waarom geen Colruyt? Waarom geen warenhuis dichter bij huis? Waarom helemaal naar Aalst rijden? Je denken dat het keuzes zijn van "marginalen" waarachter geen reden zit, maar dan nog moet je de vragen stellen. Als je dat niet doet, kan je er beter mee stoppen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: 9 November

De reden? Je moet niet te ver zoeken. Waarom kiest een overvaller een bepaalde plaats? Omdat hij moet kiezen. Je kunt moeilijk alle 300 warenhuizen overvallen, ze kiezen wat hun op dat moment het beste lijkt. Dat was dus Aalst, kijk niet te veel naar de comfortzone, zo ver was het ook weer niet van hun comfortzone, als die er werkelijk al was. Wat weten we: ze houden van risico's moorden en schieten. Daar was Aalst perfect voor had alles wat ze zochten.

Maar het zoeken naar vreemde verbanden die er niet zijn gaat er bij mij niet in. Jullie koppelen van alles en nog wat aan elkaar wat gewoon aan het onmogelijke grenst. Aalst was een rotzooi, wie gaat er nou dagen van te voren opzichtig verkennen. Het is dat de mensen er niet veel mee deden maar het had makkelijk anders af kunnen lopen. Welke prof legt er nou wapens in de bosjes? Geen enkele, alleen marginalen doen dat. Wat een risico's waren dat. Welke gek gaat er nou naast een auto al vurend lopen terwijl hij beschoten word door de politie en zoekt geen dekking. Is dat een prof? Als je het mij vraagt waren dit geen profs. De zogenaamde killer is zelfs geraakt door zijn zeer slimme acties, zo slim is dit dus niet.

Ik vind het jammer dat veel van de leden alleen maar bezig zijn met complotten. Denk helder en kijk verder dan dat dit moet toch geen complotsite worden? Niets maar dan ook niets is uit te sluiten, zelfs een complot niet. Maar kijk verder dan alleen dat.

230

Re: Aalst: 9 November

speurneus wrote:

Wat weten we, ze houden van risico's moorden en schieten.

Je zit een beetje met het probleem dat je jezelf in het daderprofiel verplaatst en dan krijg je natuurlijk tunnelvisie. "Wij" weten helemaal niet van wat de Bende van Nijvel houdt. Jij zegt dat "wij" dat weten. Dus is het ook niet eerlijk dat je ons meeneemt in uw visie.