Re: Aalst: 9 November

Ik neem niemand mee in mijn visie. Ik heb al vele malen gezegd dat je niets kan uitsluiten maar niet alleen maar moet kijken naar complotten, daar gaat het naar mijn idee te vaak over en worden zo veel dingen bijgehaald dat je  het zicht op de zaak gaat verliezen. De meest waanzinnige theorieën zie ik hier op het forum. Tuurlijk mag je ze bespreken absoluut maar 90% hier lijkt te geloven in zaken die echt aan het onmogelijke grenzen, als we zover gaan als tot het heilige roomse rijk dan gaat dat echt een beetje te ver niet? Ik dwing niemand tot iets ik vraag alleen of we misschien wat verder kunnen kijken dan achter alles wat te zoeken wat er eigenlijk niet is.

Het is ook geen persoonlijke aanval op wie dan ook. Alleen als dit straks een puur complotsite is, denken jullie dan dat iemand deze site nog serieus neemt? Het zou zonde zijn want de intentie van deze site is meer dan goed. De zaak levend houden is goed meer dan goed zelfs, alleen vraag ik mensen soms gewoon wat meer helder te denken. Niet altijd in complotten, iets wat te vaak gebeurt, niet alleen in deze zaak.

Ik verplaats mezelf ook absoluut niet in het daderprofiel. Ik kijk puur naar de feiten en o.a. Aalst is voor mij gewoon een brute marginale groep. Laten we eerlijk zijn: was Aalst nou geen zooitje? Ze wisten zelfs niet meer wat ze moesten doen toen ze het bos ingevlucht waren. Ze schoten zelfs niet meer op toevallige getuigen wat ze normaal wel zouden doen. Ze zaten met hun handen in het haar radeloos. Het was een zooitje van het begin tot het eind, dit zou ook de reden kunnen zijn dat ze gestopt zijn. Ze hadden er een zooi van gemaakt, het ging allemaal niet zo gesmeerd meer als voorheen.

Re: Aalst: 9 November

Ik verplaats mezelf ook absoluut niet in het daderprofiel ik kijk puur naar de feiten en oa Aalst is voor mij gewoon een brute marginale groep. Laten we eerlijk zijn, was Aalst nou geen zooitje ze wisten zelfs niet meer wat ze moesten doen toen ze het bos ingevlucht waren. Ze schoten zelfs niet meer op toevallige getuigen wat ze normaal wel zouden doen ze zaten met hun handen in het haar radeloos het was een zooitje van het begin tot het eind. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat ze gestopt zijn ze hadden er een zooi van gemaakt het ging allemaal niet zo gesmeerd meer als voorheen.

233

Re: Aalst: 9 November

In hemelsnaam, kunnen "we" on-topic blijven en het nalaten om kriskras onderwerpen van deze site te vervuilen met autoreplicerende woorddiarree? Het punt is intussen duidelijk: het waren marginalen. Ok. Goed. Dank u voor de constructieve bijdrage aan het onderzoek. De oplossing is nabij. Misschien deze briljante piste verder uitwerken op de "Theorie van speurneus"-speelplaats, "we" zitten daar nog maar aan 16 pagina's. Binnenkort levert het lezen van deze site nog een tenniselleboog op door het vele scrollen.

234

Re: Aalst: 9 November

speurneus wrote:

De reden? Je moet niet te ver zoeken. Waarom kiest een overvaller een bepaalde plaats? Omdat hij moet kiezen. Je kunt moeilijk alle 300 warenhuizen overvallen, ze kiezen wat hun op dat moment het beste lijkt. Dat was dus Aalst.

Ze kiezen wat hun het beste lijkt, is maar een half antwoord. Waarom is Aalst het beste? In ieder geval niet omdat het dichtbij is. Je moet toch toegeven dat Aalst een buitenbeentje is als je naar de locaties van de warenhuisovervallen kijkt? Dus de vraag: waarom Aalst lijkt me zeer relevant voor dit dossier.

http://i55.servimg.com/u/f55/11/22/12/24/kaart_10.jpg

speurneus wrote:

Dat was dus Aalst, kijk niet te veel naar de comfortzone, zo ver was het ook weer niet van hun comfortzone, als die er werkelijk al was.

Iedere overvaller heeft een comfortzone: een plaats waar hij zijn wagen kan parkeren, een plaats waar hij slaapt, eet, drinkt, ... Een plaats waar de verschillende deelnemers verzamelen na de feiten. Dus ja, er was een comfortzone.

speurneus wrote:

Ze wisten zelfs niet meer wat ze moesten doen toen ze het bos ingevlucht waren. Ze schoten zelfs niet meer op toevallige getuigen wat ze normaal wel zouden doen. Ze zaten met hun handen in het haar radeloos. Het was een zooitje van het begin tot het eind, dit zou ook de reden kunnen zijn dat ze gestopt zijn. Ze hadden er een zooi van gemaakt, het ging allemaal niet zo gesmeerd meer als voorheen.

U bent blijkbaar goed op de hoogte van de acties en gedachten van de Bende na de overval in Aalst. Kan u dan ook ineens verklaren waar ze op 9/11 tussen 20u00 en 00u00 zijn geweest?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: 9 November

Ben, ja Aalst wijkt wat af, dat klopt maar het is nu ook weer niet bijzonder ver van de comfortzone. Waarom zou een bende niet een keer iets totaal anders kunnen doen? Misschien zagen zij in hun opinie geen mogelijkheid tot een overval op een anders supermarkt. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat er een enorm complot achter zit of een ander speciaal doel dan de overval zelf. Ook niet ieder overvaller of crimineel heeft een specifieke comfortzone er zijn. Er die per dag van stad naar stad reizen voor criminele feiten dus dat is geen vaste comfortzone, in het geval van de bende geloof ik best dat ze een comfortzone hadden, al is dat niet helemaal te bewijzen daar we niet weten waar en niet weten wie de Bende van Nijvel is.

Niemand kan verklaren waar ze in die tussen tijd geweest zijn ze kunnen zich net zo goed ergens in een bos verschanst hebben omdat het niet ging zoals ze wilden dat ze later naar een opvallende plek gereden zijn in het bos om een bepaalde reden doet daar niet veel aan af. Het is niet moeilijk je te verstoppen in een bos zeker niet als het donker is. Daar hoeven echt niet allemaal safehouses voor te zijn. Als er paniek is vlucht je, dat kan jij en ik ook. Het is ook nog zo dat als het niet direct in een comfortzone ligt ze er de weg niet weten.

In mijn opinie was Aalst een zooitje dat moet je toch met me eens zijn ik zie daar dingen die een prof niet zou doen. Ze hadden er met een beetje gelukt al 3 kunnen pakken voor er überhaupt een overval was. Denk helder, verzand niet enkel en alleen in complotten. Geloof me, ik lees ook alle andere theorieën en ik acht enkele andere ook mogelijk zoals die van afpersing. Ik lijd dus absoluut niet aan tunnelvisie zoals andere hier wel eens zeggen.

236

Re: Aalst: 9 November

René De Witte wrote:

Heb het gevonden. Er was inderdaad een drankendistributiecentrum van Delhaize in Ninove, maar een winkel werd daar pas in 2002 geopend. Als men ervan uitgaat dat de comfortzone van de Bende van Nijvel in het zuiden van Brussel lag en als het de bedoeling was om ook in Vlaanderen een bloedbad aan te richten dan lijkt Oost-Vlaanderen het meest aangewezen.

René, het antwoord op je vraag stond blijkbaar op pagina 1 van dit topic. Aan het woord is een oud-speurder van Delta:

"In de buurt van Aalst waren er verschillende Delhaizes die een veel makkelijker doelwit voor een overval vormden - die van Ninove bijvoorbeeld. Je moet goed gek zijn om de Delhaize van Aalst te overvallen langs het parkeerterrein achteraan, zoals de Bende heeft gedaan. Daar zit je als een rat in de val. Als de politie de uitrit van de parking had afgegrendeld, was het inferno niet te overzien geweest. Tenzij het juist de bedoeling was om een bloedbad te veroorzaken."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: 9 November

Ben, we moeten er niet van uitgaan dat de bende specifiek moest kiezen voor een makkelijke overval. Als we kijken naar de geschiedenis van de bende kunnen we zien dat ze van risico houden. Keer op keer. Wat dacht je ervan als ze de andere supers te makkelijk vonden en deze juist kozen voor zijn moeilijkheid? Dat kan de keuze verklaren voor Aalst. Het inferno is niet iets waar ze bepaald bang voor waren. Hoe meer doden, hoe beter lijkt hun devies.

Re: Aalst: 9 November

De reden dat Aalst gekozen werd kan vele redenen hebben:

  1. Ander politiedistrict

  2. Afpersing

  3. Bravoure

  4. Zelfde wapens, andere bende

  5. Toeval

  6. Overige

Ik zelf sluit als het gaat om 1985 helemaal niets uit. Met wat fantasie kan er in 1985 van alles aan de hand zijn. De Bende van Nijvel kon bv zelf afgeperst worden, of toch misschien dat het ging om het zwarte geld van de supermarkt af te persen. Misschien was de Bende wel gepakt in 1983, maar werden zij onder druk gehouden en verplicht opdrachten van anderen uit te voeren. Of wellicht toch de zelfde bende die hun superieure macht wilde tonen. Wie het weet mag het zeggen.

Re: Aalst: 9 November

Hier gaat het over Aalst en het gedrag van de daders daar. Hoe het ook zij, hun gedrag was goed genoeg om te ontkomen en om niet gepakt te worden. Keer op keer opnieuw. Dat op zich is volgens mij meer dan reden genoeg om de vraag te stellen waarom men net Aalst had uitgekozen. Had het te maken met een comfort zone? Ik denk het niet.

Met wat kan het dan wel te maken hebben? Met de ligging van de winkel misschien? Mmmm neen, slechte tactische ligging. Goed wat dan nog? Geld? Mmmm geen gigantische buit. Goed dan wat was nog een factor? Veel doden. Dat kon men ergens anders ook. Tenzij natuurlijk iemand van die slachtoffers die dag geviseerd werd.

Dus we hebben in elk geval één mogelijke optie, was er een bijzonder persoon aanwezig die bij die overval overleden is en die we op een andere wijze kunnen connecteren aan de bende? Ik ben zeker dat zelfs Speurneus en Noorderling hier een twijfel over zullen hebben.

Eén ding is zeker mensen, zelfs marginale daders kiezen niet zomaar lukraak een winkel uit om te overvallen. Zelfs gewone criminelen, zelfs die die geen opleiding genoten hebben en amper hun veters kunnen knopen, denken wel eens na over welke winkel ze binnen vallen. Ik zal nog meer zeggen, statistisch gezien zullen 'marginale daders' meer geneigd zijn dicht bij hun comfortzone toe te slaan. De winkel op de hoek, de bank bij de kerk van hun gemeente ... Dat zijn marginale daders. Die houden zich bij wat ze kennen en blijven in een beperkte actieradius opereren.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: 9 November

DeadLetterBox, ja twijfels zijn er zeker bij Aalst. Het is een vreemde situatie dat ze daar toe slaan, maar stel dat ze er heen gingen voor één bepaald persoon dan nog zou het makkelijker geweest zijn om hem thuis af te knallen of tijdens een wandeling of weet ik veel. Het feit dat ze zo opzichtig verkennen doet mij niet denken aan een geplande afrekening. Ik denk dat ze Aalst hebben gekozen omdat zij in hun opinie geen mogelijkheid zagen om een andere super te overvallen dichterbij. Waarom dat zo was, is gissen.

Juist daarom was het mischien wel zo een zooitje. Daar hadden ze kennis van het gebied, dat wel. Maar toch schijnbaar niet genoeg om ongezien weg te komen. Ze waren duidelijk niet in hun doen op die plek, ze waren nerveus. Ze schoten op alles, dat zegt wel veel denk ik. Nerveus waren ze. Waarom schoten ze in het bos niet meer op de toevallige getuigen? Dat zouden ze in goede doen altijd gedaan hebben. Heel vreemd dat Aalst.