Re: Aalst: 9 November

Wat mij nu ook net opvalt is dat op de website van de speurders geen beschrijving van de daders is vermeld voor de overval van Aalst, terwijl dit voor de feiten van Eigenbrakel en Overijse wel het geval is.

332

Re: Aalst: 9 November

Wat de medespeurders Django 68 en dim ook al opmerken was al eerder bekend dat David ook De Staerke heeft herkend? Ik heb het boek "Niet schieten dat is mijn papa" gelezen en daat staat ondubbelzinnig dat David Haemers herkend. Staat daar ook iets over De Staerke? Dan heb ik daarover heen gelezen.

333

Re: Aalst: 9 November

rni220 wrote:

Ik heb het boek "Niet schieten dat is mijn papa" gelezen en daat staat ondubbelzinnig dat David Haemers herkend. Staat daar ook iets over De Staerke? Dan heb ik daarover heen gelezen.

Ik denk niet dat het niet dat het in het boek staat maar ik zal het eens navragen.

Er zijn nog een aantal andere zaken die ik nog niet direct ga delen maar het lijkt - in mijn ogen - zo goed als vast te staan dat Patrick Haemers en Philippe De Staerke een onderdeel waren van het moordcommando die dag. Zowel De Staerke als Haemers zijn door verschillende getuigen gezien. De Staerke is gezien voor en tijdens de overval en Haemers is gezien voor, tijdens en na de overval (in het bos van La Houssière). Het enige dat ontbreekt is waterdicht bewijs dat ze er ook effectief bij waren.

Merovinger wrote:

Wat mij nu ook net opvalt is dat op de website van de speurders geen beschrijving van de daders is vermeld voor de overval van Aalst, terwijl dit voor de feiten van Eigenbrakel en Overijse wel het geval is.

Inderdaad, goed opgemerkt. Zijn de overvallers in Aalst gekend en heeft het daarom geen zin meer om de persoonsbeschrijving op de site te zetten? Is het omdat de overvallers in Aalst met meer dan drie waren dat ze geen persoonsbeschrijving geven? We hebben er het raden naar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

334

Re: Aalst: 9 November

De herkenning van De Staerke door David is nieuw voor mij, dit had ik nog nergens gelezen. Heel moedig van David om dit te delen en te verduidelijken.

Als Haemers en De Staerke betrokken zijn in Aalst, wat is het motief voor die 2 figuren dan om mee te doen aan zo'n gruwelijke aanslag? Is Aalst door een ander team uitgevoerd dan de andere aanslagen?

Met die nieuwe  gegevens zijn Ciolini en Massagrande misschien wel een belangrijke schakel, Ciolini had banden met de bende Haemers en van Massagrande word gezegd dat hij banden had met De Staerkes.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

335

Re: Aalst: 9 November

Vergeet niet dat een andere getuigde De Staerke herkende aan zijn typische macho-gang.

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:
Merovinger wrote:

Wat mij nu ook net opvalt is dat op de website van de speurders geen beschrijving van de daders is vermeld voor de overval van Aalst, terwijl dit voor de feiten van Eigenbrakel en Overijse wel het geval is.

Inderdaad, goed opgemerkt. Zijn de overvallers in Aalst gekend en heeft het daarom geen zin meer om de persoonsbeschrijving op de site te zetten? Is het omdat de overvallers in Aalst met meer dan drie waren dat ze geen persoonsbeschrijving geven? We hebben er het raden naar.

Ik denk dat we het anders moeten interpreten. Zoals beschreven in het boek van Hilde Geens gebeurden de afnames van verklaringen van getuigen net na de overval niet gestructureerd maar zeer chaotisch. We zien op de tv-beelden van het journaal dat er zeer veel volk is afgestroomd naar de winkel en de parking. Vele mensen die de feiten en daders gezien hebben werden niet ondervraagd. Anderen hebben zich achteraf spontaan bij de politie gemeld om een verklaring af te leggen.

De speurders zitten dan met een stapel verklaringen die onvoldoende gecheckt zijn geweest naar hun waarheidsgehalte. Want als iemand een aantal dagen na de overval bij de politie komt vertellen dat hij de daders gezien heeft en een signalement geeft, is men nooit zeker of die getuige effectief wel aanwezig was op de plaats delict op het moment van de feiten. Hij kan het evengoed van horen zeggen hebben natuurlijk. Ik vermoed dat er teveel tegenstrijdige verklaringen in het dossier zitten die een eenduidig signalement van de daders onmogelijk of onvoldoende betrouwbaar maakt.

337

Re: Aalst: 9 November

Zowel De Staerke als Haemers werden verschillende malen door verschillende getuigen voor, tijdens en na de overval gesignaleerd. Bij David moeten die beelden op zijn netvlies gebrand zijn en is voor mij een van de weinige getuigen wiens verklaringen dus 100% kloppen. Misschien zijn de leden van het commando in Aalst inderdaad bij de politie gekend maar hebben ze geen bewijzen. Haemers is dood en De Staerke zal nooit bekennen. Toch blijf ik me afvragen of de som van al die getuigenissen niet voldoende kan zijn om een assisenproces op te starten.

338

Re: Aalst: 9 November

Ja, dat laatste vraag ik me ook af. In de parachutemoord waren aanwijzingen al voldoende om een assisenproces op te starten.

Re: Aalst: 9 November

Aubanel wrote:

Ja, dat laatste vraag ik me ook af. In de parachutemoord waren aanwijzingen al voldoende om een assisenproces op te starten.

Dus is het duidelijk dat iemand geen assisenproces wil.

Re: Aalst: 9 November

En er is nog wat stof voor discussie. Volgens onderstaand uittreksel van  een artikel van De Voorpost van 15 november 1985 was er de dag van de overval van Aalst een personeelsfeest van Delhaize gepland. Maar nog een ander belangrijker gegeven - dat mij tot nu toe onbekend was - is het feit dat niet alleen Eddy Nevens met zijn pistool naar de Golf heeft geschoten maar dat ook nog een collega van hem met een riot-gun naar de wegrijdende Golf heeft geschoten.

(...) Uitgerekend op de vooravond van een dag waarbij de wapenstilstand werd herdacht. Op de avond van de dag waarop Sint-Maarten op vele plaatsen op bezoek was en op dezelfde avond waarop een personeelsfeest van Delhaize voorzien was in “’t Snoeperke”, ironie van het noodlot. (…)

(...) Ondertussen werd vanuit het nabij gelegen café Roberts Place de politie gealarmeerd en de klanten werden naar de verdieping geloodst nadat de lichten gedoofd waren. Deze herberg ligt inderdaad vlak voor de uitrit van de parking.

Eens de brandkoffer in hun bezit trekken de gangsters weg. Ziekenwagens rukten reeds uit. Doch de moordlust van de overvallers is duidelijk nog niet geblust. De eerste komt uitkijkend uit het magazijn naar de parking gevolgd door de man van ruim 1,90m, die de zware last torst, waarna een derde in een geparkeerde wagen mensen ziet. Die wagen staat op het uiterste punt van de parking en behoort toe aan Dirk Nijs (28) uit het L.P. Boonwoonerf bij de Watertoren. Nijs wordt in zijn BMW doodgeschoten waarna de gillende dochter Elsie Nijs (9) eveneens wordt vermoord.

Twee gangsters vervoegen hun wagen en de derde schiet er maar op los. Al wat beweegt is voor hem een valabel doelwit. Zelfs een door de (storm)wind bewegende plaat. Donald Roelandt komt dan van niets wetende, de parking opgereden. Zoon Filip (14), die zijn vader gezelschap hield merkte gevaar. Donald draait in volle snelheid zijn wagen doch wordt door de gangsters beschoten. De zoon duikt op de vloer van de wagen en Roelandt geeft vol gas. In zijn wagen zagen we achteraf vier grote kogelgaten boven de achterruit op het onderste van het dak. Ook de rechterachterruit is stuk. De chauffeur krijgt twee kogels in het hoofd doch het beperkt zich tot vleeswonden. Hij geraakt nog tot aan de hoek aan café “Corner” en loopt terug naar het magazijn om zijn vrouw weg te halen. gelukkig is ze ongedeerd. Roelandt werd verzorgd en later op de avond zagen we hem bij zijn wagen terug, maar dan wel met een verband om zijn hoofd.

En dan komt de politie die de mensen toeroept dekking te zoeken. In dekking trekt de politieman zijn revolver. Een wapen waarmee hij niet op kan tornen tegen de goed uitgeruste overvallers. Vanuit de Golf met de geopende achterklep vuurt de inzittende dan onophoudelijk in alle richtingen. Als er een tweede politiewagen komt aangereden met erin ook adjunkt-kommissaris Buzy schiet deze laatste zijn riot-gun leeg naar de vluchtende overvallers die het hazenpad kiezen richting Ninove.

Op het ogenblik dat de Golf GTI vertrekt start een paar honderd meter verder een Mercedes met vreemde nummerplaat die de Golf volgt en wellicht door een medeplichtige wordt bestuurd. Een reservevluchtwagen indien de GTI op de parking zou klemgereden worden?

De Rijkswacht zet nog de achtervolging in doch tegen de supersnelle GTI (180 km/u) heeft ook de Rijkswacht geen verhaal.

Enkele dagen later werd op de gemeenteraad een verklaring afgelegd door burgemeester Uyttersprot. Die verklaring is terug te vinden in een artikel van De Voorpost van 29 november 1985. Hierbij de belangrijkste passages:

Op de gemeenteraadszitting van verleden dinsdag legde burgemeester Raymond Uyttersprot na een minuut stilte ter nagedachtenis van de slachtoffers volgende verklaring af:

(…) Gezien de golf van overvallen en aanslagen bestond er tussen rijkswacht en politie te Aalst en afspraak teneinde de kontrole-opdrachten te koördineren. De CCC-aanslagen hadden tot gevolg dat heel wat gebouwen in Aalst dienden te worden bewaakt. Benevens de bank- en financiële instellingen werden tevens bewakingsopdrachten uitgevoerd bij mutualiteits- en vakbondsgebouwen, openbare gebouwen zoals post, station, goederenstation, administratief centrum, RTT, watertoren, elektriciteitscentrale en dergelijke. Daarenboven werden een aantal grootwarenhuizen in de kontroleopdrachten opgenomen.

De reeds geciteerde overeenkomst hield in dat voor wat 9 november betrof de rijkswacht gelast was met de kontroleopdracht bij Delhaize. Om 19u37 werd de politie, door een vrouw woonachtig in de omgeving van de Delhaize, telefonisch in kennis gesteld van het feit dat aan voornoemd warenhuis werd geschoten. Drie manschappen die zich klaarmaakten voor een patrouille CCC alsook een adjunkt-kommissaris met drie manschappen vertrokken onmiddellijk met twee wagens.

Een derde wagen met twee manschappen, die zich aan de Nationale Bank bevond voor kontrole van een verdacht (?) voertuig werd langs de radio opgeroepen en vertrok eveneens onmiddellijk. De plantondienst verwittigde onverwijld de rijkswacht.

De politiewagens kwamen praktisch gelijktijdig aan op het Rond Punt, waar geroepen werd dat zich op de parking gangsters bevonden. De eerste wagen reed tot naast de oprit van de parking achter de muur van het Bricocenter. Een tweede wagen stopte ter hoogte van garage Van der Haegen. De derde wagen die zich eveneens naar de oprit van Delhaize begaf, werd ter hoogte van huis nr. 201 door een gangster die zich op de oprit bevond frontaal onder vuur genomen.

Door de adjunkt-kommissaris werd met een riot-gun teruggeschoten en een agent vuurde terug met een pistool 9 mm. De gangster keerde terug en sprong onmiddellijk in de wagen. Schietend door de geopende achterdeur vluchtten zij met grote snelheid richting Ninove.
Door twee agenten werd op het voertuig geschoten ondanks de zeer moeilijke omstandigheden ingevolge tegenliggend verkeer. In totaal vuurde de politie zevenmaal.
(…)

(...) In de verslaggeving kwamen heel wat onjuistheden en verkeerde gegevens voor. Het is onwaar:

  • dat om het kwartier de wacht werd afgewisseld tussen rijkswacht en politie;

  • dat de politie zich weggestoken heeft en geen schot gelost;

  • dat men de gangsters rustig van de parking liet rijden.

Ikzelf legde een verkeerde verklaring af door te zeggen dat een permanente bewaking bij Delhaize voorzien was en dat de politie daar moest zijn en daar ook was. Het totale gebrek aan informatie vanwege de gerechtelijke instanties heeft er toe geleid dat de pers, en ook ikzelf, op de avond van de feiten en zelfs dagen nadien, genoodzaakt waren de gegevens te zoeken bij al dan niet objectieve getuigen.

Ik heb veel begrip voor het feit dat een aantal inlichtingen niet mogen worden vrijgegeven om het onderzoek niet te schaden maar ik ben er van overtuigd dat een bevoegd ambtenaar belast met de informatieve opdracht naar de pers toe dringend noodzakelijk is en heel wat misopvattingen en onjuiste berichtgeving had kunnen voorkomen. Het is slechts op mijn eis dat werd ingegaan om de namen van de slachtoffers vrij te geven. Noch vóór, noch na de aanslag hebben de gerechtelijke diensten met mij, als hoofd van de gemeentelijke politie en verantwoordelijke voor de raad en de publieke opinie, enig contact gehad of genomen. Ik zowel als persmensen hebben ons dan ook moeten baseren op toevallige inlichtingen en gegevens die niet altijd met de werkelijkheid strookten. (...)

(...) Het is niet mijn bedoeling te beweren dat de ordediensten op een onfeilbare manier zijn opgetreden. Mensenwerk is trouwens nooit onfeilbaar. Maar wel heb ik getracht u te laten inzien dat in de gegeven omstandigheden de stadspolitie zich op een meer dan behoorlijke manier van haar opdracht heeft gekweten en dat beweringen “men moest de parkings afgesloten hebben” aanleiding hadden kunnen geven tot een nog grotere moordpartij zonder de zekerheid te hebben dat men de daders kon arresteren. (…)