341

Re: Aalst: 9 November

Dat van dat personeelsfeest heb ik nog al ergens vernomen, ik geloof in een of ander filmpje waar een kassierster dat vertelde. Merovinger, welke implicaties heeft de vaststelling voor u dat er nog een tweede agent op de politie schoot?

Re: Aalst: 9 November

Als het schot uit de riotgun van de politie op de Golf van minder dan 25 meter kwam ... dat er dan wel wat schade is aangericht aan diegene die zich achterin bevond.

Re: Aalst: 9 November

Precies. De kans vergroot dat de dader in de koffer mogelijks geraakt werd waardoor de hypothese van een (dodelijk) verwonde dader wat aannemelijker wordt.

Geronimo: kan jij ons je visie hierop eens geven? Ik ben nl. een complete wapenleek en wil geen domme dingen schrijven. Welke munitie gebruikte de politie toen met hun riot-guns? Ik veronderstel dat dat geen jachtmunitie (met loden balletjes) zal geweest zijn zoals gebruikt door de Bende. Hoe ver kan je raak schieten met een riot-gun?

Waarom wordt in de uitzending van de laatste 30 uren niets gezegd over het vuren door de politie met een riot-gun en wordt enkel maar verwezen naar de schoten van Eddy Nevens?

Ik wist ook niet dat die Mercedes met buitenlandse nummerplaat de Golf is nagereden na het verlaten van de parking. Werd die Mercedes nog aan de Industrielaan of de N405 naar Denderleeuw gespot?

De uitgebrande drie-deurs Golf in het Bos van Houssière vertoonde geen kogelinslagen. Kunnen we nu definitief uitsluiten dat die Golf niet de auto van de vluchtende daders in Aalst was?

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Ik wist ook niet dat die Mercedes met buitenlandse nummerplaat de Golf is nagereden na het verlaten van de parking. Werd die Mercedes nog aan de Industrielaan of de N405 naar Denderleeuw gespot?

Die Mercedes heeft stilletjes het hazenpad gekozen en is er in alle rust vandoor gegaan. Vanuit Aalst zit je op een half uur ver (toen mocht je overal nog 90 rijden wink).

Wat dat laatste betreft:  moeilijk, een hagelschot gaat daarvoor geen gaten in de carosserie maken en het interieur was opgebrand.

345

Re: Aalst: 9 November

Ik heb pas nog ergens gelezen over de tweede agent die schoot (ik denk ergens op dit forum). Ging erom dat hij maar een keer geschoten zou hebben (tegenover de meerdere schoten van Eddy Nevens), maar ik meen mij te herinneren dat daar gezegd werd dat hij ook met zijn pistool en niet met een riot gun zou geschoten hebben. Eens kijken of ik het nog kan terugvinden.

346

Re: Aalst: 9 November

En misschien dat het dan niet zoveel meer uitmaakt, maar waar ik eerder naar verwees (de andere agent die ook geschoten zou hebben) stond al gewoon op deze site:

"Wij, eerste vaststeller, hebben met onze riotgun één maal gevuurd in de richting van de man op de hoek van de uitgang van de parking van Delhaize. Agent Nevens Eddy heeft met zijn dienstwapen Smith & Wesson één maal gevuurd in de richting van dezelfde persoon die terug op de parking liep. Vervolgens is er een donkere wagen van de parking komen gereden."

"Achter het voertuig, waarvan de achterdeur openstond, liep één van de daders met een riotgun. Op deze dader werd door agent Arijs Jean-Marie één keer gevuurd met zijn dienstpistool FN 7,65 mm. De dader is achteraan in het voertuig gesprongen. De wagen is in grote snelheid vertrokken via de Geraardsbergsestraat. Agent Nevens Eddy heeft nog drie keer gevuurd - vier keer, blijkt later - op het vluchtend voertuig. Agent Arijs Jean-Marie heeft eveneens één maal gevuurd op het voertuig."

Als ik het goed begrijp is er dus eigenlijk door drie verschillende personen gevuurd, en door twee van hen (Eddy Nevens en Jean-Marie Arijs) op de wegrijdende auto?

Re: Aalst: 9 November

hiciacit wrote:

Ik heb pas nog ergens gelezen over de tweede agent die schoot (ik denk ergens op dit forum). Ging erom dat hij maar een keer geschoten zou hebben (tegenover de meerdere schoten van Eddy Nevens), maar ik meen mij te herinneren dat daar gezegd werd dat hij ook met zijn pistool en niet met een riot gun zou geschoten hebben. Eens kijken of ik het nog kan terugvinden.

Inderdaad, er is een artikel dat zegt dat agent 2 met een 9 mm geschoten heeft. Dat is van wat ander kaliber dan een riot gun. Het verschil is als hij daarmee mist en de carosserie raakt, dat er dan wel degelijk een gat in zit.

348

Re: Aalst: 9 November

Hangt er allemaal van af welke munitie (hagel of slugs) deze agent gebruikte. Vermoed dat het geen hagel was want dan zou een agent veel schade kunnen aanbrengen aan omstaanders. Als hij schoot met een slug en hij mist zijn target dan zal je zeker een impact zien in de carrosserie.

25 meter vuren op een persoon met een kogelwerend vest en zonder het gezicht te raken zal deze persoon d'r nauwelijks hinder aan ondervinden. Als je met een slug (brenneke) op deze persoon vuurt, gaat deze een grotere stopping power geven. De slug zal de vest niet doorboren maar gaat wel een zware slag toedienen die de persoon toch wel kan uitschakelen naargelang de plaats van impact. Hangt allemaal van de gebruikte munitie af.

Re: Aalst: 9 November

Als hij vol met een brenneke in zijn vest geraakt wordt, zal hij toch wel eens langs den doktoor mogen passeren. Een dikke blauwe plek en ik denk zelf eerder een paar gebroken ribben. Met brennekes schoten ze bij ons op de club zelf betonijzer af op de 25 meter baan. Een riot gun is een vies wappen, shock and awe dat wel maar allemaal goe op korte afstand.

350

Re: Aalst: 9 November

Akkoord, maar of het dodelijk is? Vol op de plexus zou ik zeggen van wel.