Re: Aalst: 9 November

Uit de krant Vooruit van 12.11.1985:

Maar de terreuractie in Aalst illustreert vooral dat de zgn. bende van Nijvel ook steeds offensiever optreedt. Het was ditmaal de eerste keer dat zij toesloegen in een bebouwde kom en op amper enkele honderden meter van een politiecommissariaat. Meer nog, zoals blijkt uit de hierbij afgedrukte plattegrond van de omgeving van het warenhuis, begaven de daders zich dit keer met hun Golf GTI zonder aarzelen op een parking met alle kenmerken van een muizenval. Bij vorige aanvallen op warenhuizen, zoals in Overijse en Eigenbrakel, beschikte de bende steeds over meer dan één uitvalsweg om op de vlucht te slaan. De parking van de Delhaize in Aalst heeft maar één uitgang. Toch bleef de bende nog minutenlang op de parking in en rond de auto staan. Wegvluchtende klanten konden in die tijdspanne de politie verwittigen die ditmaal voor de eerste keer tijdig de kans kreeg om de bende op te wachten aan de uitgang van de parking. Dat de Rijkswacht zich niet bij de politie voegde is daarbij een raadsel meer.

Maar de bende aarzelde in elk geval niet om enkele minuten later in zuiver offensieve kommandostijl en vurend vanuit de achteruitrijdende Golf uit de muizenval te breken en de parking te verlaten. dankzij de snelheid waarmee dit gewaagde manoeuvre werd uitgevoerd, dankzij het ononderbroken vuren ook en ondanks haar defensieve uitgangspositie hield de bende daarbij voor de ganse duur van deze operatie-aftocht het offensief in handen. De bij de uitgang aanwezige ordediensten, die hier voor één keer eigenlijk niet konden verrast worden, kwamen er echter niet toe om op hun beurt het vuur te openen op de bende. Ze hadden nochtans de tijd en de middelen ter beschikking om minstens één van de drie aanpalende straten met hun combi’s te blokkeren en zich zodoende meteen te verzekeren van een relatief gunstige schutterspositie. In de praktijk liet men de bende bij haar uitval vanop de parking echter de keuze over de drie straten om te ontkomen. Een achtervolging van de snelle Golf was zodoende ook al op voorhand gehypothekeerd.

(…)

Dat de overvallers allesbehalve gekken zijn maar uiterst koelbloedige moordmachines, en dat minstens één van hen, waarbij dan meestal verwezen wordt naar ‘de reus’ van Overijse en Eigenbrakel, een militaire training hebben gekregen, wordt intussen ook in politiekringen vrij algemeen aangenomen. “Het gaat niet langer om gewone overvallers, het zijn werkelijk tot in de puntjes voorbereide militaire raids”, zo werd ons gisteren gezegd.

Elementen die in die richting wijzen, en waarop elders uitgebreid wordt ingegaan, zijn onder meer:

  • de manier waarop de slachtoffers worden geëxecuteerd (vaak van dichtbij met een nekschot of een kogel in het hoofd);

  • en waarop de vluchtwagens onherkenbaar worden gemaakt (verwijderen van alle identificatiegegevens of het brand stichten door een schot in de benzinetank);

  • het optreden van de gangsters tijdens de overvallen (het nemen van gijzelaars om hun aftocht te dekken, het schieten op al wat beweegt, het uitschakelen van telefoons door een gericht schot, enz …);

  • de manier waarop ze ook weer in Aalst met geopende achterdeur eerst een verkenningsronde maakten tot bij de politiecombi, en dan wegvluchten, terwijl één van de gangsters, als vanuit een schietstand, in alle richtingen schoot om de aftocht af te dekken.

En uit de krant Vooruit van 13.11.1985:

Eveneens gealarmeerd door de 900 kwam vrijwel gelijktijdig met de politiekombi een R4 voertuig van de Rijkswacht aan. Daarin twee met Uzi-machinegeweren manschappen. Zij parkeerden de auto aan het rondpunt, maar wel in de straat van de hoofdingang. Toen de politiekombi aan dat rondpunt passeerde riepen die twee Rijkswachters hen toe: “Het is ginder dat het gebeurt, we hebben de lijken binnen zien liggen. Het is langs achter te doen.”

De politieagenten namen post aan de parkinguitgang, de Rijkswachters bleven aan het rondpunt. Ze stapten uit hun auto, slopen langs de gevel van het op de hoek gevestigde restaurant maar naderden de parking niet. De woede bij de Aalsterse politiediensten over dze houding was gisteren erg groot. “Ze hebben de politieagenten, die veel slechter bewapend waren, als schild gebruikt. Zij hebben hen de brand ingestuurd.” zo luidde gisteren een commentaar van een betrokken politieagent.

Ondertussen arriveerde met een burgerwagen van de politie een officier en die is bij het buitenkomen van de gangsters uit de Delhaize een vuurgevecht aangegaan. Minstens vijf schoten zijn gelost door de politie. Op de parking werden trouwens hulzen van 7mm pistolen teruggevonden.

Het is nu ook vrijwel zeker dat de reus van de Bende te voet van de parking is gekomen tot op de straat en daar is beginnen schieten, om dan door de achteruitrijdende Golf te worden opgepikt.

De wagen stoof dan de Steenweg op Ninove in, op het moment dat een tweede politiekombi toekwam. Deze kombi heeft de achtervolging ingezet, gevolgd door de R4 van de Rijkswacht. Die politiekombi is zijn achtervolging gestaakt een 7 km (!?) verder, op de weg Aalst-Ninove, naar de autostrade toe, ter hoogte van het Grote Kruispunt. Op dat kruispunt had trouwens op het moment dat de kombi de achtervolging opgaf een Rijkswachtpatrouille postgevat. De Rijkswachtkazerne is immers maar een paar honderd meter van dit punt verwijderd. Die Rijkswachters hebben geen Golf GTI zien passeren.

Dit kan betekenen dat de Golf al verdwenen was vooraleer de Rijkswacht positie had ingenomen. Dat zou inhouden dat ook de Rijkswachtkazerne veel te laat is ingelicht. Andere mogelijkheid is dat de Golf GTI daar nooit is gepasseerd en één van de vele duistere binnenwegen is ingeslagen. De omgeving daar is zeer bosrijk. Er bestaat nu een vermoeden dat de gangsters de nacht in de bossen hebben doorgebracht en pas ’s anderendaags de Golf GTI hebben gedumpt in ’s Gravenbrakel.

Re: Aalst: 9 November

Achteruitrijdend de parking via de uitrit verlaten en onophoudend salvo's afvuren vanuit de openstaande kofferbak had een uitstekende strategie geweest ingeval de 2de politiepatrouille (agent Nevens) niet was aangekomen. Over de Rijkswacht hoefden zij zich blijkbaar geen zorgen te maken. Misschien heeft de bende tijdens de achteruitrit (vliegensvlug) besloten de strategie te wijzigen bij het waarnemen van de 2de patrouille.

De grote Manitou ziet alles

373

Re: Aalst: 9 November

Ik vraag me af hoe het zou zijn afgelopen als één kogel één van de vier banden van de GTI zou lekgeschoten hebben. Met een snelvurend machinepistool als de UZI in de buurt was dit zeker een mogelijkheid geweest.

Een 2de wagen op de drie gangsters op te halen?

374

Re: Aalst: 9 November

Niet Simpel wrote:

Dat lijkt mij zeer interessant. Waar heeft u training gevolgd om dergelijk huzarenstukje te kunnen verwezenlijken?

Als u mij zegt welke training u heeft gevolgd zal ik u zeggen wat ik heb gevolgd. Het moeilijke om van op de bestuurderszetel te vuren naar een target dat zich voor u bevind is het wapen te pakken. Maar in het geval van de bende vermoed ik dat de bende hun wapens reeds in handen hadden.

Nogmaals, ik kan met een wagen achteruitrijden en ondertussen vuren langs de voorruit en langs de zijruiten. Of ik een target ga raken is iets anders, maar het gaat hem om te vuren in de richting van het gevaar (voor hun). Chauffeur rijd achteruit en houd een eventuele agent die vanaf de parking komt tegen door in zijn richting te vuren. Verdwaalde kogels zijn ook kogels hé. Of het zo gegaan is weet ik niet, maar het is wel mogelijk mits de juiste training.

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Als u mij zegt welke training u heeft gevolgd zal ik u zeggen wat ik heb gevolgd.

Ik heb inzake wapengebruik geen enkele training gevolgd. En U?

De grote Manitou ziet alles

376

Re: Aalst: 9 November

Dag Niet Simpel, wapens zijn voor mij zowel hobby als professioneel. Vuur ongeveer een 250 tal patronen per week en dit kan oplopen als de werken aan mijn huis gedaan zijn. big_smile Ik kan u ook zeggen dat ik nog elke week iets bijleer. 'k zou u meer kunnen vertellen, maar daar dient het forum hier niet voor. Als u wil kan u is op onze stand langskomen dan kan ik u wat meer vertellen. Laat maar iets weten.

Re: Aalst: 9 November

Geronimo wrote:

'k zou u meer kunnen vertellen, maar daar dient het forum hier niet voor.

Inderdaad, terug waar wij gebleven waren. Achteruitrijdend de parking via de uitrit verlaten en onophoudend salvo's afvuren vanuit de openstaande kofferbak had een uitstekende strategie geweest ingeval de 2de politiepatrouille (agent Nevens) niet was aangekomen. Over de Rijkswacht hoefden zij zich blijkbaar geen zorgen te maken. Misschien heeft de bende tijdens de achteruitrit (vliegensvlug) besloten de strategie te wijzigen bij het waarnemen van de 2de patrouille.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

'k zou u meer kunnen vertellen, maar daar dient het forum hier niet voor.

Of men kan zoeken in de historie van dit forum. Hier en daar wordt door geronimo een tipje van de sluier opgelicht wat hij zoal uitvreet en vroot. En daar zitten nog best spannende verhalen bij. big_smile

Re: Aalst: 9 November

Boemerang zal toch nog gelijk hebben. Bon, voor de 2de keer, terug waar wij gebleven waren.

Achteruitrijdend de parking via de uitrit verlaten en onophoudend salvo's afvuren vanuit de openstaande kofferbak had een uitstekende strategie geweest ingeval de 2de politiepatrouille (agent Nevens) niet was aangekomen. Over de Rijkswacht hoefden zij zich blijkbaar geen zorgen te maken. Misschien heeft de bende tijdens de achteruitrit (vliegensvlug) besloten de strategie te wijzigen bij het waarnemen van de 2de patrouille.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: 9 November

noorderling wrote:

Of men kan zoeken in de historie van dit forum. Hier en daar wordt door geronimo een tipje van de sluier opgelicht wat hij zoal uitvreet en vroot. En daar zitten nog best spannende verhalen bij. big_smile

Aan zijn nickname te zien heb ik al een aardig idee in welke richting ik moet zoeken. cool En daar leren ze ook op een "speciale" manier rijden. Door een vooruit schieten en en met 2 auto's simultaan een pirouetje uitvoeren op de handrem is bij die gasten een standaard maneuver.

dolorean wrote:

Ik vraag me af hoe het zou zijn afgelopen als één kogel één van de vier banden van de GTI zou lekgeschoten hebben. Met een snelvurend machinepistool als de UZI in de buurt was dit zeker een mogelijkheid geweest.

Een 2de wagen op de drie gangsters op te halen?

Als het plaatsgevonden heeft zoals in de krant staat, had de politie/rijkswacht genoeg firepower om van die Golf een vergiet te maken. Daarvoor dienen wel volgende punten in acht te worden genomen:

Politie in positie en rijkswacht in positie om hun vluchtvoertuig onder vuur te nemen als het de parking zou verlaten. Één officier die daar in een burgervoertuig toekwam heeft dat ook gedaan. Ik denk dat ze dat niet hadden verwacht eerlijk gezegd (en ook niet dat deze kerel ook echt kon schieten).

Ze hadden de Golf moeten kunnen vertragen, het zij door zelf een spervuur aan te leggen over zijn vluchtroute, of door obstakels (combi, R4, ...) op te werpen.

Maar zoals je zegt, ik denk ook dat ze een backup team klaar hadden, minstens een chauffeur of eventueel chauffeur + schutter. Anders sta je daar niet te wachten tot de politie toekomt, want dat is exact wat ze blijkbaar deden.