Re: Aalst: 9 November

Met één of meerdere UZI's had het waarschijnlijk heel anders afgelopen. Tot op 100 meter is een UZI bijzonder effectief, 55o schoten/min tegen een snelheid van 380 m/sec. Men moet natuurlijk ook willen hé.

De Mercedes was de back up maar zou alleen effectief kunnen ingezet worden ingeval de gangsters de Golf GTI moesten achterlaten en vluchten via de Docusberg. Vluchten via de ingang langs de Parklaan was geen optie.

En wachten tot de politie toekomt?! Dat geloof je toch zelf niet.

De grote Manitou ziet alles

382

Re: Aalst: 9 November

Niet Simpel wrote:

En wachten tot de politie toekomt?! Dat geloof je toch zelf niet.

Volgens een ooggetuige tussen de 5 à 10 minuten vooraleer ze daadwerkelijk de parking van de Delhaize in achteruit verlieten (zie artikel op blz 37). Ik weet dat ooggetuigenverslagen nooit 100% betrouwbaar zijn maar stel dat ze enkel maar een 3 tal 'lange minuten' op parking Delhaize hebben gewacht vooraleer te vertrekken, vind ik dat nog steeds uitzonderlijk.

Een mogelijkheid misschien, zouden ze in verbinding gestaan hebben met een radio waarbij ze werden getipt omtrent beste vluchtweg?

Re: Aalst: 9 November

Daar heeft u inderdaad een punt. Laat ons daarom eens een tijdlijn maken vanaf het tijdstip dat de familie Van de Steen is aangekomen (19u15 - 19u18) en het tijdstip dat de gangsters vertrekken (19u49). Aangezien het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" te horen is wanneer de familie Van de Steen de Delhaize betrad staat dat tijdstip vast.

De grote Manitou ziet alles

384

Re: Aalst: 9 November

Herr Flick wrote:

Aan zijn nickname te zien heb ik al een aardig idee in welke richting ik moet zoeken. cool En daar leren ze ook op een "speciale" manier rijden. Door een vooruit schieten en en met 2 auto's simultaan een pirouetje uitvoeren op de handrem is bij die gasten een standaard maneuver.

Neen Herr Flick, heb er wel eentje in de opleiding gehad die zijn drie weken kamp kwam doen om voorklimmer te worden. Heb ook wel speciale rijlessen gevolgd, maar om dat pirouetteke (J-TURN) te doen heb je een wagen nodig met veel koppel. Met een defender lukt het wel. wink

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

Toen de rijkswachtpatrouille die normaal gezien tot 20u00 moest blijven, om 19u30 vertrok en naar de Villalaan reed (wat had ze daar te zoeken?)

Misschien hadden ze een verdacht voertuig opgemerkt (Golf GTI) die naar de richting van de Villalaan reed.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

2. Ofwel waren het effectief politiemensen die echter mee in het overvalcomplot zaten.

Dat zou kunnen verklaren waarom de UZI's niet gebruikt werden.

dolorean wrote:

Volgens een ooggetuige tussen de 5 à 10 minuten vooraleer ze daadwerkelijk de parking van de Delhaize in achteruit verlieten. Ik weet dat ooggetuigenverslagen nooit 100% betrouwbaar zijn maar stel dat ze enkel maar een 3 tal 'lange minuten' op parking Delhaize hebben gewacht vooraleer te vertrekken, vind ik dat nog steeds uitzonderlijk.

In een ander artikel zegt diezelfde ooggetuige dat hij omstreeks 19u45, net voor sluitingstijd, nog gauw wat inkopen zou doen. Dus kunnen de gangsters onmogelijk 5 à 10 minuten blijven wachten zijn. Maar u heeft wel gelijk dat 3' ook nogal lang zijn. Daarentegen staat dat opzettelijk blijven wachten toch wel een heel groot risico inhield. Een zware koffer, de andere gestolen goederen in een 3-deurs Golf krijgen en er dan nog als reus deftig inkruipen vergt toch wat tijd.

Eerder heb ik al geopteerd dat de gangsters in eerste instantie achterwaarts de parking wilden afrijden maar bij het waarnemen van de tweede politiewagen hun strategie gewijzigd hebben. Misschien is dat de reden waarom het zolang geduurd heeft vooraleer ze daadwerkelijk de parking hadden verlaten. Is maar een suggestie, opbouwende kritiek is altijd welkom.

De grote Manitou ziet alles

387

Re: Aalst: 9 November

Niet Simpel wrote:

Eerder heb ik al geopteerd dat de gangsters in eerste instantie achterwaarts de parking wilden afrijden maar bij het waarnemen van de tweede politiewagen hun strategie gewijzigd hebben.

Dan zou ik er zeker achterwaarts afrijden om een wagen te rammen. Zo'n combi of een 4 pk kan je hierdoor al snel uitschakelen.

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Dan zou ik er zeker achterwaarts afrijden om een wagen te rammen. Zo'n combi of een 4 pk kan je hierdoor al snel uitschakelen.

Met de achterklep open of gesloten?

De grote Manitou ziet alles

389

Re: Aalst: 9 November

Ja, daar heb je een punt. misschien daarom dat diene reus em nie goed voelde.:D

Re: Aalst: 9 November

Beste, een Golf GTI is niet geschikt om te rammen. Hiervoor kies je het best een berline en liefst één met een zo lang mogelijke koffer. Een Mercedes 280 SE was in die tijd daarvoor uitermate geschikt. En dan nog, het waren niet de R4 en de combi's die moesten geneutraliseerd worden maar de politieagenten.

De grote Manitou ziet alles