Re: Aalst: 9 November

Indien David deze inlichtingen heeft ontvangen, veronderstel ik deze zijn gedeeld met het gerecht en dat de betrokken Rijkswachtchef een verklaring zal afleggen?

Servo per Amikeco

462

Re: Aalst: 9 November

Wie weet zorgt dit voor een doorbraak?

463

Re: Aalst: 9 November

LEO wrote:

Indien David zeker van zijn stuk is roept dit vraagtekens op zenga! Hoe kom je aan deze belangrijke info? Want hierin zit een beschuldigende verwijzing naar de Rijkswachtstaf!

Gisteren was er een lezing over de Bende van Nijvel in Aalst, met in het panel Annie de Maght (voormalig burgemeester van Aalst), politica Carina Van Cauter (focus op justitie) en advocaat/politicus Patrick Jacobs. David Van de Steen was daar als bezoeker, en aan het einde van de avond was er gelegenheid tot vragen vanuit het publiek. David Van de Steen is toen een hele tijd aan 't woord geweest en vertelde o.a.:

  • De bekentenis van die politie chef aan hem (om een algemene noemer te gebruiken, ik ben de exacte functie omschrijving vergeten);

  • Blijkbaar is er nu een mogelijkheid in de wet die voorziet dat slachtoffers bijkomende onderzoeksdaden kunnen vragen, dit bleek voor VDS zo goed als onmogelijk met het huidige onderzoeksteam door een hele hoop barrières (taal, administratie, ...), dus in kort dat er met zijn info niks gebeurd is cq. niet serieus is genomen;

  • VDS was absoluut niet te spreken over zijn ervaringen met het huidige onderzoeksteam, hij beweerde zelf een aantal keer te zijn opgevoerd in een toneel voor de pers (hij noemde bv. Ronquières en de recente reconstructie in Aalst) i.e. voelde zich gebruikt door het huidige onderzoeksteam;

  • Hij vertelde ook dat Vernaillen hem persoonlijk had verteld dat Vernaillen in 1980 reeds onderzoek voerde naar de Spaghetti-Oorlog (zie verhaal grootvader van VDS);

  • Hij is tegen de verjaring met als voornaamste argument: 'als er na 70 jaar nog steeds onderzoeken gebeuren naar WO II misdaden, dan moet het onderzoek naar de Bende van Nijvel zeker openblijven'.

Ik heb een geluidsopname gemaakt via m'n telefoon van de uiteenzetting, maar de kwaliteit is abominabel. Zal dit weekend proberen om software-matig een redelijke versie te krijgen.

464

Re: Aalst: 9 November

Een puntje dat ik vergeten ben: VDS stelde meermaals dat wanneer hij info doorgeeft aan het onderzoeksteam, dat hij telkens op een muur stuit van zodra de namen De Staerke/Haemers er in voor komen.

Re: Aalst: 9 November

zenga wrote:

David VDS heeft vanavond tijdens een voordracht aangegeven dat een voormalige chef/kapitein van de Rijkswacht/Politie hem de ware toedracht heeft verteld waarom de 2 agenten die de Delhaize moesten bewaken niet aanwezig waren tijdens de overval (bekentenis uit schaamte/schuldgevoel): er zou een bevel van hogerhand uit Brussel gekomen zijn dat die avond er absoluut geen agenten in de buurt van de Delhaize mogen zijn, inclusief een route die ze moesten volgen om te zien of er geen verdachte zaken te zien waren in de buurt. Om 19u30 zouden ze met hun wagen die route gaan verkennen zijn, terwijl de aflossing pas voorzien was om 20u00.

Vermoedelijk heeft David het over Rijkswachtkapitein Millecam, de toenmalige districtsommandant van de Rijkswachtbrigade van Aalst (de man in het midden op onderstaande foto). Zie ook de artikels in deze post.

http://img198.imageshack.us/img198/4232/distaalst1983.jpg

466

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Vermoedelijk heeft David het over Rijkswachtkapitein Millecam, de toenmalige districtsommandant van de Rijkswachtbrigade van Aalst (de man in het midden op onderstaande foto). Zie ook de artikels in deze post.

Ik heb de opname een beetje kunnen verbeteren, en dit is voor 99% het transcript van David Van de Steen, in zijn woorden:

"En ondertussen krijgt ge dus van alle kanten informatie ... een paar weken geleden zat ik per toeval met de rijkswachtkolonel van destijds aan tafel, en hij zei 'er gaan heel veel verhalen over die bepaalde avond, wat is er nu eigenlijk gebeurd van die bewaking van den Delhaize'. En die man heeft mij wel degelijk gezegd dat hij jaren met dat spel ingezeten heeft terwijl hij enkel bevelen opviel vanuit Brussel. Dus ze hebben gezegd: dienen avond moeten uw manschappen  in Aalst, ... mogen niet op de parking komen en ze moeten in een lus 2km rond den Delhaize rijden. En er was een route, ... een route voor wie Aalst een beetje kent."

"Dus ge rijdt naar Het Hand (?) dat ge zegt en dan de Villa, de villabaan en daar komt ge terug op de Steenweg uit naar den Haring. Dat was de route die hun bevolen was dat zij moesten rijden. Niet om den Delhaize komen. Natuurlijk op die moment dat die man dat aan zijn manschappen beveelt is er nog niks gebeurd. Dus natuurlijk 't is pas nadat de feiten zijn gebeurd dat hij is beginnen nadenken en dacht oeioeioeioeioei wat is dat hier. Dus 2+2 is … vanuit Brussel hebben ze dus bevel gegeven voor die parking niet te bewaken."

"De grote vraag is ook, 2 man die rond moesten rijden van de rijkswacht die zijn gekend bij naam, maar de 2 rijkswachters die op de Parklaan stonden die zijn onbekend. Dus waarschijnlijk zijn er rijkswachters geweest die - echt of niet echt dat weten we niet, maar ze stonden der wel - bescherming boden aan overvallers. Zo heb ik al duizend en 1 verhalen - het zijn geen verhalen, het zijn feiten, feiten van mensen die ook in het onderzoek gezeten hebben en die mij komen zeggen van er wordt gemanipuleerd tot en met, maar wat is de reden van de manipulatie, wat zit daar achter. Dat ken ik ook niet."

467

Re: Aalst: 9 November

Dan moet dit verhaal volop in de openbaarheid komen en de onderzoekers onder druk gezet, zodat ze er wel op moeten reageren. Dit verhaal doet mij ook denken aan de getuigenis van Joël Lhost die ook de route van het moordcommando veilig moest stellen.

468

Re: Aalst: 9 November

Heel indrukwekkend verhaal, dit moet naar de pers!

469

Re: Aalst: 9 November

Absoluut! Via de media druk uitoefenen.

Re: Aalst: 9 November

Doet ook denken aan de ooggetuigenis van Murcielago (geloof ik), leest hij het forum nog? Ik raad iedereen aan zijn verhaal hier op te zoeken. Misschien moet David eens een tweetalig iemand zoeken die hem kan helpen met zijn communicatie. De Staerke's en Haemers zijn volgens mij untouchable ...