471

Re: Aalst: 9 November

Waarom stapt David zelf eens niet naar de pers? David zal toch wel connecties hebben in de media die naar hem luisteren. Ik krijg meer en meer de indruk dat er een paar correcte ordehandhavers op de toppen van hun tenen lopen. Hier moeten toch een paar politiemannen bij zijn die nu op hun pensioen zijn en iets meer weten, en vooral niets meer te verliezen hebben. Waarom stappen deze mensen niet eens naar de pers met hun verhaal?

472

Re: Aalst: 9 November

Is er een manier om dit verhaal in de media te krijgen?

473

Re: Aalst: 9 November

Django68 wrote:

Is er een manier om dit verhaal in de media te krijgen?

Ik heb dan wel een redelijke versie van de audio-opname, maar ook als was het event publiek toegankelijk, zonder iemand zijn toestemming ga ik dat niet online gooien. Heb echter begrepen dat sommige forum-leden een goed contact hebben met nabestaanden (waaronder VDS), dus uiteindelijk moet de getuigenis van hem komen. Als meubelstukken zoals Dim, Ben, ... graag het fragment willen beluisteren om zeker te weten dat ik niet zomaar wat verzin, dan wil ik hun dat uiteraard graag in vertrouwen bezorgen.

474

Re: Aalst: 9 November

Natuurlijk. Zonder toestemming van David kan je zoiets niet maken.

475

Re: Aalst: 9 November

Tjee, dat is best wel pittig allemaal. Een logische stap lijkt me om toch nog even bij David te cross-checken en dan om na te gaan of hij akkoord is om dit in de pers te brengen?

Re: Aalst: 9 November

Ik veronderstel dat David reeds zelf zijn plannen heeft gemaakt om hiermee verder te gaan en het onder mediabelangstelling te krijgen. Uiteindelijk heeft hij het naar voren gebracht.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: 9 November

zenga wrote:
Merovinger wrote:

Vermoedelijk heeft David het over Rijkswachtkapitein Millecam, de toenmalige districtsommandant van de Rijkswachtbrigade van Aalst (de man in het midden op onderstaande foto). Zie ook de artikels in deze post.

Ik heb de opname een beetje kunnen verbeteren, en dit is voor 99% het transcript van David Van de Steen, in zijn woorden:

"En ondertussen krijgt ge dus van alle kanten informatie ... een paar weken geleden zat ik per toeval met de rijkswachtkolonel van destijds aan tafel, en hij zei 'er gaan heel veel verhalen over die bepaalde avond, wat is er nu eigenlijk gebeurd van die bewaking van den Delhaize'. En die man heeft mij wel degelijk gezegd dat hij jaren met dat spel ingezeten heeft terwijl hij enkel bevelen opviel vanuit Brussel. Dus ze hebben gezegd: dienen avond moeten uw manschappen  in Aalst, ... mogen niet op de parking komen en ze moeten in een lus 2km rond den Delhaize rijden. En er was een route, ... een route voor wie Aalst een beetje kent."

"Dus ge rijdt naar Het Hand (?) dat ge zegt en dan de Villa, de villabaan en daar komt ge terug op de Steenweg uit naar den Haring. Dat was de route die hun bevolen was dat zij moesten rijden. Niet om den Delhaize komen. Natuurlijk op die moment dat die man dat aan zijn manschappen beveelt is er nog niks gebeurd. Dus natuurlijk 't is pas nadat de feiten zijn gebeurd dat hij is beginnen nadenken en dacht oeioeioeioeioei wat is dat hier. Dus 2+2 is … vanuit Brussel hebben ze dus bevel gegeven voor die parking niet te bewaken."

Zenga, ik heb ter verduidelijking de route eens op een toenmalige luchtfoto geplaatst.

http://nsm08.casimages.com/img/2015/09/21//15092101190114738713598731.jpg

Dit is inderdaad een nieuw gegeven in de feiten rond de overval van Aalst. Toch moeten we niet te hard van stapel lopen en onmiddellijk aan een groot complot denken waarbij de Rijkswacht in betrokken is. Want wat die toenmalige rijkswachtcommandant nu tegen David gezegd heeft, roept bij mij heel wat nieuwe vragen op:

  • Wanneer werd dit bevel uit Brussel gegeven? De dag zelf of een paar dagen eerder?

  • Indien het de dag zelf was, om welk uur kwam dat bevel uit Brussel? In de loop van de namiddag of rond 19u15-19u30?

  • Op welke manier werd dat bevel uit Brussel gegeven aan het district in Aalst? Mondeling via de radio, mondeling via de telefoon of schriftelijk via een telex?

  • Wie uit Brussel gaf dat commando? Was het een rijkswachtofficier of slechts een opperwachtmeester?

  • Wie van de rijkswachtbrigade van Aalst kreeg deze melding uit Brussel? Een officier? Kapitein Millecamp? Kapitein Bergmans? Luitenant Fack? Of de opperwachtmeester van wacht aan de radiopost?

  • Indien het bevel mondeling gebeurde, herkende men de stem uit Brussel?

  • In welke taal werd het bevel gegeven?

We weten dat de Bendeleden veel lef hadden. Zie ook het telefoontje naar Radio Mi Amigo. Indien het bevel mondeling gebeurde via radio of telefoon, zou het niet kunnen dat het zogenaamde bevel uit Brussel door de daders zelf gegeven werd? Kadert het verhaal van het lokken van Georges Marnette in een Golf naar Aalst ook in dat geheel?

478

Re: Aalst: 9 November

Als het bevel door de daders zelf gegeven werd, dan moeten het toch ook Rijkswachters geweest zijn. Je moet weten hoe, naar wie, in welk taalgebruik enzovoorts dat moet gebeuren. Dat hele protocol moet door en door gekend zijn, anders lukt dat niet.

479

Re: Aalst: 9 November

De betrokkenheid van een aantal rijkswachters kan nu toch geen nieuws meer genoemd worden.

Re: Aalst: 9 November

Of ex-rijkswachter. Ik kan moeilijk geloven dat dit door rijkswacht zelf is gegeven. Zulke dingen kunnen vroeg of laat uitkomen. Bouhouche of één van zijn maten dan maar? Was Bouhouche tweetalig?

Men gaat ook veel te licht over dat verzoekje... Bende van Hofstade, waar Mercedes van Kuros in garage stond. Een psychopaat daagt graag onderzoekers uit met hints en spelletjes. Was het in Aalst de Mi Amigo die vanuit het Pajottenland uitzond? Dan moeten die toch al vrij sterk uitzendbereik hebben. Waar stond de zendmast van Mi Amigo. Kan dit Kester of Kongoberg geweest zijn?

Ze moeten toch op de hoogte geweest zijn van uitzendbereik, programmatie, ... De gemiddelde Waal zal dit toch niet weten.