Re: Aalst: 9 November

Dank je wel voor de uitleg Clever Trevor, nu is het me allemaal wat duidelijker. Er zijn nogal wat tongen die beweren dat de Bende lang heeft gewacht met weggaan om te wachten tot de ordediensten zouden arriveren, en ze dus de confrontatie konden aangaan.
Dat zou ze inderdaad een kick kunnen geven, zoals je al zei, dat is heel aannemelijk. Mijn kennis van de bende komt voornamelijk uit de bekende boeken, en daarom dacht ik dat het de reus was die naast de wagen liep.

Bij de raids in Eigenbrakel en Overijse lijkt dat allemaal wat minder te hebben gespeeld, daar heb ik nooit gehoord van wachten op de ordediensten, maar waren ze toch snel weg, dacht ik. Wellicht had de bende toen toch ook een andere personeels-bezetting als in Aalst, en misschien was het motief toen toch ook wel anders. Uit Aalst hoor je veel geluiden dat het om een aantal regelrechte executies zou zijn gegaan, maar buiten Leon Finné heb ik daar voor de andere twee overvallen in 1985 nooit veel van gehoord. Zo leken de doden in Eigenbrakel echt alleen willekeurige klanten geweest te zijn.

En dan is natuurlijk de vraag: is Aalst uiteindelijk door een andere bende en om een ander doel overvallen? Was de overval in Aalst meer een locale kwestie, wel geregisseerd door het brein achter de bende van Nijvel maar met meer inbreng vanuit Aalst zelf?
Misschien kennen we meer en weten we maar van de 'locals' van Aalst, maar uit bijvoorbeeld Overijse hoor je eigenlijk nooit van eventuele inmenging uit de plaats zelf.

Re: Aalst: 9 November

Ook voor de andere overvallen zou het om executies kunnen gaan. Ook wat Aalst betreft zegt mijn gevoel dat het executies geweest zijn, (niet van elk slachtoffer).

Tot hiertoe is er in België of omliggende landen nog nooit op dergelijke schaal gemoord bij een gewone overval. Het is pure overkill en je trekt er alleen maar de aandacht van de politie mee, tenzij net dat de bedoeling is, is er geen enkele reden om als overvaller zo te keer te gaan.

Re: Aalst: 9 November

Herr Flick wrote:

Tot hiertoe is er in België of omliggende landen nog nooit op dergelijke schaal gemoord bij een gewone overval. Het is pure overkill en je trekt er alleen maar de aandacht van de politie mee, tenzij net dat de bedoeling is, is er geen enkele reden om als overvaller zo te keer te gaan.

En Freddy Horion, om maar eens een bekend voorbeeld te noemen? Vermoordde met zijn kompaan Feneulle vijf mensen toen hij bij ze thuis een wagen wilden stelen. Verdere buit: 100 euro. Pleegde ook een roofoverval op een winkel waarbij de eigenares in Bende van Nijvel-stijl werd geëxecuteerd. Daar was de buit 120 euro. Wat zou er nog zijn gevolgd als Horion en Feneulle niet al snel waren gevat? Ze moordden voor heel wat minder dan de Bende van Nijvel.

Dit soort gruwelijke en volkomen zinloze moordpartijen komen inderdaad weinig voor. Maar toch vaker dan we denken.

Re: Aalst: 9 November

Dat is zeker waar, als niet telkens dezelfde wapens waren gebruikt was er voor die eerste serie overvallen en liquidaties uit 1983 waarschijnlijk niet één bendenaam gebruikt. Zeker in Wallonië was toen al veel zware criminaliteit, en als ze niet aan elkaar gelinkt waren geweest was het misschien niet eens zo erg opgevallen tussen alle andere hold-ups en liquidaties die toen voorkwamen.

Re: Aalst: 9 November

CleverTrevor wrote:
Herr Flick wrote:

Tot hiertoe is er in België of omliggende landen nog nooit op dergelijke schaal gemoord bij een gewone overval. Het is pure overkill en je trekt er alleen maar de aandacht van de politie mee, tenzij net dat de bedoeling is, is er geen enkele reden om als overvaller zo te keer te gaan.

En Freddy Horion, om maar eens een bekend voorbeeld te noemen? Vermoordde met zijn kompaan Feneulle vijf mensen toen hij bij ze thuis een wagen wilden stelen. Verdere buit: 100 euro. Pleegde ook een roofoverval op een winkel waarbij de eigenares in Bende van Nijvel-stijl werd geëxecuteerd. Daar was de buit 120 euro. Wat zou er nog zijn gevolgd als Horion en Feneulle niet al snel waren gevat? Ze moordden voor heel wat minder dan de Bende van Nijvel.

Dit soort gruwelijke en volkomen zinloze moordpartijen komen inderdaad weinig voor. Maar toch vaker dan we denken.

Toen ik dit neerschreef moest ik zelf inderdaad ook aan Horion denken, Horion is echter een geval apart, een kerel die uit lijfsbehoud denkt, als ik ze dood, kunnen ze niet getuigen en als ze niet kunnen getuigen moet ik den bak niet in. De Bende van Nijvel was gemaskerd, dus die moesten niet op die manier denken, bovendien gaan ze op een weldoordachte, geplande manier te werk. Dit zijn geen idioten die zomaar wat aanmodderen.

Ik blijf erbij het zijn executies en moorden om de executies te camoufleren en ze zijn er wonderbaarlijk goed mee weggekomen. Er zijn grenzen ook binnen het milieu, als jij een auto nodig hebt of wapens, ga je die ergens moeten halen, munitie ga je ergens moeten halen, als je zomaar kinderen begint af te knallen als konijnen, dan beginnen die leveranciers ook zenuwachtig te worden.

666

Re: Aalst: 9 November

Herr Flick wrote:

De Bende van Nijvel was gemaskerd, dus die moesten niet op die manier denken, bovendien gaan ze op een weldoordachte, geplande manier te werk. Dit zijn geen idioten die zomaar wat aanmodderen.

In Aalst bedoel je dan, want sommige van de Bende van Nijvel-feiten zijn ongemaskerd gebeurd.

Non semper ea sunt quae videntur

667

Re: Aalst: 9 November

In Aalst waren ze blijkbaar heel zeker van hun doen. Welke overvallers beginnen te schieten op de parking alvorens een overval te doen? Dat werkt contra productief en kost meer tijd ... Ze moesten wel heel zeker zijn dat politie en rijkswacht geen risico inhield voor hen.

668

Re: Aalst: 9 November

Tru Dat, die analyse is naar mijn mening zo terecht en onderbelicht. Hun organisatie-kwaliteiten zullen groter geweest zijn dan hun arrogantie.

Zie ook laatste stuk van mijn post (vanaf los daarvan) » Forum

Er moet een gewoon een backup geweest zijn met een suprematie aan bewapening zodat deze daders vrijelijk hun gang konden gaan, zonder zich zorgen te hoeven maken; en geen enkele rijkswacht of politie ploeg in feite een bedreiging kon zijn. Zonder deze backup had dit anders een zelfmoordactie of een gijzelingsactie kunnen worden als het had tegengevallen. En die kerels waren naar mijn mening niet gek en bijvoorbeeld een achtergebleven dode of gewonde had aanleiding kunnen geven tot het oprollen van heel de bende en de opdrachtgevers. Tactisch gezien moet er observatie zijn geweest van de Parklaan in de 2 richtingen tijdens de raid.

En daarvoor moeten er geen 5 personen zijn, één of twee geoefende schutters met een militair wapen (heel wat anders dan de gebruikte riotguns) op de Parklaan in stand by.

Er wordt veel gezegd over de vuurkracht van de riotguns of de Faul of eventuele machinepistolen e.d. maar eigenlijk is dat kattenpis t.o.v. de vuurkracht en vernietigingskracht op grotere afstand van bijvoorbeeld een militair wapen type FNC in 3-burst of full-auto of een FAL of een FALO op die plaats in de handen van een geoefend schutter. En die wapens verdwenen wel eens uit kazernes of iemand als Mendez had er toegang toe in het kader van zijn job, als ze al niet uit zijn eigen collectie kwamen.

Deze backup ploeg is gelukkig niet in actie moeten komen.

Als dit niet zo is gebeurd, dan waren de daders dom. Maar uit niets anders in dit dossier kunnen we afleiden dat deze daders Aalst en hun organisatie dom waren, integendeel. Anders zaten ze nu in de gevangenis. smile

669

Re: Aalst: 9 November

Vermeulen wrote:

Er moet een gewoon een backup geweest zijn

Er wordt soms geschreven dat Delhaize-Aalst een moeilijke vestiging was om te overvallen omdat de overvallers als ratten in de val zouden zitten als de ordediensten toegesneld komen en de uitgang hadden kunnen blokkeren.

Daar ga ik helemaal niet mee akkoord. Delhaize-Aalst is zowat de gemakkelijkste Delhaize-vestiging die ze overvallen hebben indien ze een backup-plan hadden.

Als de overvallers als backup-plan een vluchtroute hadden langs het Osbroekpark met een 2de voertuig die hen opwacht (wat me niet geheel onrealistisch lijkt dat ze dit misschien als backupplan hadden), dan heb je bijna een zekerheid dat je geen ordedienst op je onmiddellijke vluchtweg tegenkomt. Zo'n zekerheid heb je praktisch nooit als uw vluchtroute langs een straat/openbare weg is + als ordedienst begeef je u op zeer moeilijk en enorm risicovol terrein als je het park zou intrekken, zonder te weten wat/wie er nog in het park zit ter ondersteuning eventueel).

Als de Politie & Rijkswacht de oproep binnenkregen dat er een overval was in Delhaize-Aalst, dan zullen deze zich met hun voertuig begeven richting de voorkant (Parklaan) of richting de in+uitrit van de parking. Er zal zich geen enkele ploeg spontaan naar de parking via het Osbroekpark begeven. Met een kleine voorverkenning, zou zelfs een amateurcrimineel dat zien.

De daders kozen toch voor een aftocht langs de in&uitrit van de parking, dus dan denk ik: ofwel waren ze zeker van hun stuk (met de eventueel nodige arrogantie, zelfvertrouwen of weinig-risico-kans) om bepaalde redenen, ofwel hadden ze geen backup en was dit het enige vluchtplan. Ik gok op het eerste.

Non semper ea sunt quae videntur

670

Re: Aalst: 9 November

Beste FreCR, dat had theoretisch gekund maar zo'n ontsnapping behoorde niet tot hun MO. Ze deden steeds een hit en run met snelle wagens. (erg macho) Te voet wegvluchten is nooit voor gekomen over zo'n afstand bij de andere overvallen. Past ook niet in hun profiel waar inderdaad sprake is van arrogantie. (Maar ook van strategie en voorbereiding.) Dat dat park daar lag is theoretisch meegenomen, maar naar mijn mening nooit opgenomen in hun werkwijze.

Trouwens ze zouden dan ook nooit hun gebruikte voertuigen zo achtergelaten hebben op de parking. Om ze goed en zeker 100% in brand te steken heb je wat tijd nodig om alle sporen uit te wissen met risico dat een toegesnelde hulpdienst ze nog zou gedeeltelijk zou blussen. Dat hadden ze dan zeker moeten doen want zo een wagen had een bron van informatie geweest. Ze hebben nooit echt een echt bruikbaar spoor achtergelaten (buiten bewuste achtergelaten dingen smile), dat zat er naar mijn mening in gedrild. Ter zijde, soms wordt er ook getuigd dat één van de daders mankte, die zou ook wel niet graag grote afstand lopen (ter zijde, want dat kan een stuk geacteerd zijn).

Iedereen die het park noemt als eventuele vluchtroute heeft gelijk, maar het past niet in hun MO en toch een hoog risico vanwege op dat moment te veel onbekende factoren.

Gaan lopen lag naar mijn mening niet in hun karakter. Dan nog eerder goed voorbereide confrontatie waarvan ze zeker wisten dat ze zouden winnen.

Tactisch gezien denk ik dat er ook wel bij de 2 vorige overvallen in 1985 een observatie op afstand was om in te grijpen indien nodig. De daders die in beeld kwamen waren de slachters, hun wapens de slachtmessen. We zijn er allemaal van overtuigd dat we niet naar 3 amateurkes op zoek zijn, maar naar een goed ondersteund (op veel niveau's) netwerk. Dan gaat de uitvoering van dezelfde "kwaliteit" zijn. (Met respect voor de slachtoffers).