701

Re: Aalst: 9 November

Reneke wrote:

Verliep dat gesprek in het Nederlands?

Welk gesprek?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:
Reneke wrote:

Verliep dat gesprek in het Nederlands?

Welk gesprek?

Tussen al de zogenaamde getuigen!

703

Re: Aalst: 9 November

Wat maakt het uit, over welke gesprekken jullie het hebben is me niet duidelijk. Het gaat over Aalst het zal dus wel chinees geweest zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:

Wat maakt het uit, over welke gesprekken jullie het hebben is me niet duidelijk. Het gaat over Aalst het zal dus wel chinees geweest zijn.


Dat maakt in verband met de theorieën die jij aanhaalt toch wel iets uit!

705

Re: Aalst: 9 November

De Basis wrote:
the end wrote:

Je zou je beter de vraag stellen waar je komt met je met je logica. Resultaat maakt het verschil. niemand moet mij geloven op basis van wie ik ben of gedaan heb. Niemand is geloofwaardig het gaat om feiten. Zou het iets veranderen moest je weten dat er een wet is die jaren in de keel van de politiek is blijven gangen en dat die door mijn direct handelen door hun keel geduwd is. Moest je dit allemaal weten wat brengt je dat dichter naar de daders?

The end : jij hebt dus persoonlijk een wet 'door de politiek hun keel geduwd'. Dewelke ? Graag geen antwoord in de aard van 'als je logisch nadenkt' ; 'als je alles leest' ; 'als je ...'

Ik kan het antwoord hier niet terug vinden op de vraag van De Basis.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Aalst: 9 November

FreCR wrote:
De Basis wrote:

The end : jij hebt dus persoonlijk een wet 'door de politiek hun keel geduwd'. Dewelke ? Graag geen antwoord in de aard van 'als je logisch nadenkt' ; 'als je alles leest' ; 'als je ...'

Ik kan het antwoord hier niet terug vinden op de vraag van De Basis.

Spijtoptanten-wet? smile

707

Re: Aalst: 9 November

Ik heb me al jaren het hoofd gebroken om, op basis van de literatuur, het verloop van de raid in Aalst zo goed als mogelijk proberen te reconstrueren. Maar, zoals the end altijd schreef, er bleven grote lacunes, vooral over welke slachtoffers wanneer en waar vielen. Daarbij moet ik toegeven dat de perceptie die gecreëerd werd door de reconstructie Aalst en de boeken en films van de heer VdS mentaal moeilijk te negeren waren. Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat opzettelijk onwaarheden werden verkondigd. Wel heb ik altijd rekening gehouden met de vervorming en bedrieglijkheid van het geheugen. Deze problematiek in het onderzoek van de aanslag op Kennedy is mij in dat opzicht ook bekend.

Met de nieuwe informatie van the end (de schetsen door hem gepubliceerd) en de posting van de verhoren De Jonge meen ik dat toch een nieuwe poging kan gedaan worden. Het wordt helaas een langere post.

Het schieten bij aankomst moet zich ergens vlak voor 19u37 situeren; dit is het tijdstip waar het eerste telefoontje bij de alarmcentrale binnenkwam.
Een startpunt is de getuigenis van de heer Donald Roelandt, die de daders heeft zien toekomen. In het boek van Hilde Geens verhaalt zij dit als volgt ;
Ze leken drie galante gasten in die zin dat ze zich atletisch voortbewogen. Ze gingen onmiddellijk uiteen. De eerste liep naar het pad van het Osbroekpark opzij van het warenhuis, de tweede naar de opslagplaats van lege flessen, waar hij uitzicht had op het parkeerterrein, de uitrit en het Osbroekwegeltje. De derde greep een klant vast die net buitenkwam. Ik hoorde een schot en zag die persoon als een zak in elkaar stuiken. Daarbij hoorde ik ijselijk gillen van vrouwenstemmen."
De getuige reed onmiddellijk weg met zijn zoontje achterin en bleef doorrijden toen de achterruit van de wagen stukgeschoten werd. Hij voelde pijn aan zijn hoofd en bloed, zette het kind af in een café vlakbij en keerde terug om zijn vrouw te zoeken
.

Georges De Smet
Op basis van deze getuigenis vermoed ik dan dat het eerste slachtoffer de heer Georges De Smet (62) was ; hij ligt op de schets links van de ingang, links van een geparkeerde wagen. Dit is dus tussen de stapelplaats, waar de schutter met de RG1 had postgevat, en de twee gele paaltjes aan het hellend vlak/ingang, waar de lichamen van vader en dochter VdS werden teruggevonden. De getuige spreekt immers van “een klant”, en geen twee. Bovendien hoort hij “ijselijk gillen van vrouwenstemmen”. Dit zijn dan waarschijnlijk dochter en moeder VdS geweest. De schutter was waarschijnlijk de man met de RG2, vermits de dader met RG 1 aan de stapelplaats postvatte. Wat verder volgt speelt zich waarschijnlijk min of meer tegelijk af.

Donald Roelandt

De man rijdt weg en wordt onder vuur genomen vanop de stapelplaats door de schutter RG1; dit is consistent met de markeringen op de schets, en de impacten op het voertuig, te zien op verschillende krantenfoto’s.
Vermits vanop dezelfde plaats wordt gevuurd op het voertuig van De Jonge René moeten we aannemen dat die later de parking kwam opgereden, maar nog voor de daders het warenhuis binnengingen.

Gezin VdS

Vermoedelijk is het gezin VdS buitengekomen vlak na de heer De Smet en wordt geconfronteerd met de dader met RG2. Vermits David altijd sprak over minstens twee daders die hij als eerste zag, doet mij dit vermoeden dat de man die eerst naar het pad-Osbroekpark was gestapt, vandaar verder gegaan is richting ingang. Dit zou dan de man met de Ingram moeten zijn.
Als we het verhaal van David combineren met de schets dan krijgen we het volgende ; vader en dochter VdS worden neergeschoten met de RG2. David loopt terug het warenhuis in – waarschijnlijk langs het verhoog met de winkelramen – en wordt nog beschoten. Het is moeilijk uit te maken met welk wapen. Misschien zowel met de 9mm als met de RG 2. Ik vermoed dat hierbij het grote gat in het winkelraam werd geschoten.

Tot grote verbazing wordt het lichaam van moeder VdS op de schets gesitueerd naast het winkelraam. Op de foto’s in de kranten zijn ook daar bloedvlekken te zien. Ik dacht oorspronkelijk dat het over de heer Guido De Meyer ging, omdat David ergens iets zei dat hij bij het binnenvluchten over een man moest springen die in het gezicht werd geraakt. Dat blijkt dus niet op deze plaats gebeurd te zijn.

Opvallend is dat de schets met een pijl de vluchtrichting van het slachtoffer aanduidt, tussen de lichamen van vader en dochter en de grijze wagen door, in de richting van de winkelruit, waar zij wordt getroffen. Of gaat het hier over de vluchtroute van David ? In ieder geval, mervouw VdS/VdA is blijkbaar niet naar de parking gevlucht, maar ook, haar zoon volgend, naar het warenhuis. We weten dat zij werd gedood met een RG, in deze reconstructie moet dat dan de RG 2 zijn. Alledrie werden ze ook nog een schot 9 mm toegediend.

Voor het binnengaan van het magazijn werden dan nog drie wagens beschoten, waarbij nog eens drie doden en een gekwetste vielen. Dit is moelijker te reconstrueren maar dit moet gebeurd zijn VOOR het betreden van het warenhuis. Patrick Van Eecken was de getuige die de daders nadien zag buitenkomen ;

“Dan zijn er drie typen buitengekomen, allemaal hetzelfde gekleed. Met telkens een drietal meter tussen. De eerste droeg iets wat op bruine tassen geleek. De tweede droeg iets erg zwaars in beide handen, hij kon het nauwlijks tillen. Dan is eindelijk die grote man buitengekomen en die schoot naar alles wat bewoog. Er werd niks gezegd onderling. Hij schoot eerst twee keer  recht voor hem, dan in de lucht, dan opzij.”

In zijn getuigenis werd er toen maar door één man geschoten, de twee anderen hadden letterlijk hun handen vol. We weten echter dat de heer Palsterman werd beschoten met zowel de RG 1 als de RG 2 en, volgens de schets en de informatie van minimouse, op een manier die niet overeenkomt met wat de getuige hierboven beschreef. Bijkomend werd er op de zwarte BMW van de heer Nijs waarschijnlijk met een volautomatisch salvo uit de pistoolmittraileur geschoten.

De heer Palsterman

Ik vermoed dat de heer Palsterman als volgende is willen vertrekken ; ofwel stond ook hij geparkeerd ofwel was hij net de parking opgereden. Hij werd daarbij beschoten door de schutter met de RG 1 ter hoogte van de paletten, wordt geraakt en zijn wagen komt iets  verder tot stilstand tegen de achterkant van een  geparkeerde wagen. Hij krijgt dan nog van opzij een schot met de RG2. Dit betekent dat de schutter RG2 zich verplaatst heeft van aan de ingang naar de overkant van de parking. Logischerwijs heeft de man met de pistoolmittrailleur zich dan ook verplaatst, mogelijk paralel met de RG 2 dader.

Vader en dochter Nijs

De wagen van de heer Palsterman was tot stilstand gekomen niet zo ver van de BMW van de heer Nijs. Deze laatste stond geparkeerd rechts naast de Volvo van het gezin VdS, helemaal in het hoekje van de korte zijde van de parking. Het is dan ook niet uitgesloten dat de dader met de pistoolmittrailleur diens voertuig passeerde tijdens de beweging hierboven, en dan een salvo heeft afgevuurd door het achterraam. Blijkbaar werd de wagen nadien teruggevonden terwijl de motor nog draaide ; heeft Nijs in paniek zijn wagen gestart om nog te kunnen vluchten ?

De Jonge René.

Als laatste komt vermoedelijk de  grijze Renault GTS met René De Jonge en Rosette Moens de parking op gereden en wordt beschoten door de dader met de RG 1 die nog steeds aan de paletten staat. René wordt geraakt aan het hoofd en rijdt vol gas verder naar de parking achter de Brico. Hij zou dan zien dat de dader op hem af kwam, hijzelf denkt dat hij zal afgemaakt worden. Opvallend, en hierin is the end correct, vanop de parking ACHTER de brico is de stapelplaats niet meer te zien, door de hoek van de muur (duidelijk te zien op de luchtfoto gepost door the end). Als hij dus een dader op hem ziet afkomen is dit mogelijk eerder de dader met RG2. Die moet dan in de omgeving van de Talbot van Palsterman gestaan hebben; van op deze lokatie heeft men zicht recht op de parking 3 achter de Brico. Van op deze lokatie kan men dus ook vuren op het voertuig van René (wat de lokatie van inslag van hagel verklaart op de luchtfoto van The end). Het is dus mogelijk de dader met RG2 die terugdeinst en “uit frustratie” in de richting van de Brico schiet.

Het is pas hierna dat de daders het warenhuis betreden. Daar valt nog één dodelijk slachtoffer, Mvr Marie Jeanne Mulder, tijdens het verlaten van het warenhuis. Wie de schutter was kan ik niet meteen uitmaken, maar zij wordt gedood met een “contactschot” uit een riotgun, in ieder geval een andere schutter dan diegen die op David VdS Schoot.

Uiteindelijk betekent bovenstaande dat 7 van de 8 dodelijke slachtoffers vielen vooraleer de daders het warenhuis betreden, wat op zich zeer opmerkelijk is. Bovendien lijkt het alsof de schutter met RG 1 dan blijkbaar als een soort wachtpost fungeerde ter hoogte van de paletten en op elk voertuig schoot dat de parking op wilde of wilde verlaten.

Gezien het aantal schoten dat reeds gevuurd was hebben de daders hun wapens bovendien moeten herladen vooraleer het warenhuis binnen te gaan.

De duur van heel dit gebeuren moet ergens rond de 4 à 5 minuten geweest zijn ; bij het binnenkomen werd immers meteen een vrouw geslagen en geduwd. Ze was net met haar gezin de kassa gepasseerd en haar ticket was afgedrukt om 19u40 (volgens boek Hilde Geens).

Volgens de mythe zouden de daders extra lang gewacht hebben alvorens uiteindelijk van de parking te vertrekken. Na al het gelees en gestudeer vermoed ik echter dat dit niet echt het geval geweest is. Het is net andersom ; men heeft blijkbaar extra de tijd genomen VOORALEER het warenhuis te betreden. Indien het inderdaad min of meer gebeurd is zoals hierboven beschreven, dan wijst dit volgens mij er toch sterk op dat het doel was om maximaal dodelijke slachtoffers te maken; bijna een “jacht” op elk voertuig dat bewoog en de klanten die buitenkwamen.

708

Re: Aalst: 9 November

Billy& wrote:

dan wijst dit volgens mij er toch sterk op dat het doel was om maximaal dodelijke slachtoffers te maken; bijna een “jacht” op elk voertuig dat bewoog en de klanten die buitenkwamen.

Ik verklaar dit als pure militaire logica: het securen van de landingsplaats om van daaruit de missie uit te voeren.

709

Re: Aalst: 9 November

Knappe reconstructie. Opvallend inderdaad al die slachtoffers meteen maken, en kijk eens op wat een beperkte oppervlakte. Maar lijkt ook op eerst zorgen voor vrij baan. Als je zoveel slachtoffers wil maken waarom dan niemand binnen?

710

Re: Aalst: 9 November

nostra wrote:
Billy& wrote:

dan wijst dit volgens mij er toch sterk op dat het doel was om maximaal dodelijke slachtoffers te maken; bijna een “jacht” op elk voertuig dat bewoog en de klanten die buitenkwamen.

Ik verklaar dit als pure militaire logica: het securen van de landingsplaats om van daaruit de missie uit te voeren.

Nog een gedachte; dat securen van de 'landingsplaats' zie ik, maar dan laat je toch mensen achter voor die zekerstelling. Met alle 3 naar binnen, wat een risico neem je dan. Zicht op de parking van binnen lijkt me heel slecht. De persoon met RG1 stond op de perfecte plek bij de lege kratten/pallets om alle kanten te kunnen overzien, inclusief de vluchtwagen. Laat je die staan zonder zicht er op ?