831

Re: Aalst: 9 November

Bedankt voor deze verduidelijking. 
Nogmaals, ik ben een leek die pas recent echt over de zaak is beginnen lezen.  Ik begrijp dat er verschillen zijn bij wat er publiek bekend is over de zaak en wat er binnen het onderzoek gekend is.  Ik hoop ooit dat er een waarheidscommissie komt. Of een soort van Netflix-reeks desnoods waar er toch één en ander duidelijker wordt voor een groter publiek die wel interesse hebben in deze periode uit de Belgische geschiedenis, maar die afgeschrikt worden door de omvang ervan. 
Tot zolang de zaken niet verjaard zijn, zou een fictiereeks ook al een globaal beeld kunnen geven.  Maar hoe kom je daar eerst uit wat wel en niet waar is zonder eerst een waarheidscommissie te organiseren.
De film 'Niet Schieten' was al een mooie aanloop, maar meer is mogelijk en wenselijk lijkt me.  Of ben ik hier veel te optimistisch?

832

Re: Aalst: 9 November

Frohike wrote:

Of ben ik hier veel te optimistisch?

Een rechtstaat is het aan zichzelf verplicht om recht en rechtvaardig te te laten gelden. als de staat het nalaat is het aan de burgers (parlement) om dit af te dwingen. Ik deel alvast je optimisme, enkel in dit dossier is de staats zelf niet vrij van betrokkenheid. De mantra die regelmatig te horen was ivm het dossier, de "politie oorlog" is voor de staat een groot probleem waar het zelf niet uitkomt;

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

833

Re: Aalst: 9 November

Dan moet de zaak toch 'too big to fail' zijn geweest en zouden er toch een enorm aantal mensen binnen de staat erbij betrokken moeten zijn geweest.  Of misschien niet zozeer, maar was de achterdocht en angst misschien zelfs onder collega's te groot om bepaalde zaken te ondernemen of te mogen ondernemen. Misschien was de 'kern' van 'de bende' niet eens zo groot dan, maar begon de reputatie ervan enorme proporties aan te nemen. 
Ik was te jong in de jaren '80 zelf om de bende-periode bewust mee te maken.  De periode Dutroux heb ik wel bewust meegemaakt en ook daar komen de politiediensten en justitie er niet fraai uit, maar na al die jaren ondertussen zou je toch denken dat er een manier mogelijk moet zijn om met dit verleden in het reine te komen en open kaart te gaan spelen.

834

Re: Aalst: 9 November

Robertvandeurnen wrote:

Onder het motto een mens kan niet alles weten/onthouden, mijn vraag aan ieder forumlid (oud of jong) die mij hierbij kan helpen… => welke RW was undercover aanwezig in de Delhaize tijdens de overval (coördinatie van binnenuit???, met C.B. (niet Chris B.) walkietalkie?) ??? Volgens mijn bronnen zou dit “eventueel” Kapitein Rousseau kunnen geweest zijn? The End, heb jij hier iets van concrete info over? Stel dat Haemers de Parklaan overliep… . Waarom dan? Wat werd er verteld via de CB walkietalkie toen hij met zijn beige Taunus gesignaliseerd werd ter hoogte van de appartementsblokken?

Goede vragen dat je stelt Robert, je heb het waarschijnlijk over het verband tussen de verschillende daders en wagens, 5 of meer daders en zeker 3 wagens (de beige wagen is een Mercedes). Dit in combinatie met de bewaking aan de achter en voorzijde, die 4 de dader die aan de voorzijde binnen ging is ook deze met de postzak naast hem waar zo moeilijk over gedaan wordt. De getuigen daarover worden met ongeloof onthaald wat heel vreemd is. Die 4de dader was er echt en hij is ook met een wagen aangekomen, en met een wagen weggereden. Dat die dader schoot met een tweeloop zoals David verklaarde, die is later dan zijn verklaring in de zakken gevonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

835

Re: Aalst: 9 November

Robertvandeurnen wrote:

Onder het motto een mens kan niet alles weten/onthouden, mijn vraag aan ieder forumlid (oud of jong) die mij hierbij kan helpen… => welke RW was undercover aanwezig in de Delhaize tijdens de overval (coördinatie van binnenuit???

Het is niet dat ik alles weet, je hebt blijkbaar info dicht bij de bron. Er worden dingen door elkaar gehaald, er was undercover bewaking die zich enigszins raar gedraagt. Het moment weet ik niet van buiten maar er was iemand in gevechtskledij (rijkswacht) in de Delhaize deze is naar buiten gelopen naar een cafe of restaurant (welke weet ik niet vanbuiten), ook is er nog iemand met een CB. Dit staat ergens in relatie met de 4de dader. De paar honderden seconden waarop dit zich afspeelt zijn cruciaal.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

836

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:
Robertvandeurnen wrote:

Onder het motto een mens kan niet alles weten/onthouden, mijn vraag aan ieder forumlid (oud of jong) die mij hierbij kan helpen… => welke RW was undercover aanwezig in de Delhaize tijdens de overval (coördinatie van binnenuit???

Het is niet dat ik alles weet, je hebt blijkbaar info dicht bij de bron. Er worden dingen door elkaar gehaald, er was undercover bewaking die zich enigszins raar gedraagt. Het moment weet ik niet van buiten maar er was iemand in gevechtskledij (rijkswacht) in de Delhaize deze is naar buiten gelopen naar een cafe of restaurant (welke weet ik niet vanbuiten), ook is er nog iemand met een CB. Dit staat ergens in relatie met de 4de dader. De paar honderden seconden waarop dit zich afspeelt zijn cruciaal.

Die paar honderden seconden moeten voor de slachtoffers wel een eeuwigheid geduurd hebben, the end. We praten thans over minuten ... en da's geen evidentie gezien het gegeven dat doorsnee overvallen vaak amper minder dan één minuut duren. Geloof mij maar want ik heb het zelf 2x meegemaakt.

Dit geheel terzijde .... waar ik je wel kan volgen - dat heb je zelf al meermaals aangehaald - is dat deze overval - lees : gerichte moordpartij - a-typisch is. Er zijn dus details die sommigen onder ons over het hoofd zien : welke zijn die, zonder namen te noemen ?

837

Re: Aalst: 9 November

Misschien een detail dat vergeten wordt, is wat het vergt om dit te kennen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

838

Re: Aalst: 9 November

Dat detail ken ik niet. Sta er wel open voor maar in alle eerdere getuigenissen ... nope.

839

Re: Aalst: 9 November

Welke details ken jij wel? Het is makkelijk om een ander in vraag te stellen, dit is ook wat gebeurt met een reeks van getuigen. Heb je al gelezen wat sommige getuigen overkomen is?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

840

Re: Aalst: 9 November

Laat ons mekaar niet in de haren vliegen. The end kent details, maar het valt toch best te begrijpen dat je hier op het forum niet zomaar naam en toenaam kunt noemen, of zeer relevante details die - uiteindelijk - juridisch hanteerbaar moeten blijven.