691

Re: Aalst: Vlucht

Mijn persoonlijk zicht op de vlucht na Aalst: Een nationaal politie alarm duurt 20 minuten voor het zichtbaar is op straat. Dat er op gebied van organisatie van de bende medewerking is geweest door hogere (buitenlandse?) belangstellenden staat voor mij als een paal boven water. En dit vermoedelijk in samenwerking met een afpersbare Rijkswacht top. Op 20 minuten sta van Aalst in Kester waar volgens mij een rustpauze van 24 uur werd gehouden in de vervallen gebouwen. De dag erna konden ze in alle rust verder naar waar ze wilden. In mijn optiek naar de vliegbasis van Chièvres.

Onderschat de werkwijze van de Mossad en de CIA niet in verband met de destabilisatie van een land of regime. En hier spring ik even naar de overval op de kazerne Ratz van de Ardeense Jagers te Vielsalm (1984). Deze werd uitgevoerd door Belgische Commando's en US Special Forces uit Diekirch (L). Hiervan moeten organisatorisch hoge ambtenaren van op de hoogte geweest zijn, mogelijk zelfs de toenmalige minister van Defensie. De wapens werden teruggevonden in Ukkel in de omgeving van het Franse Action Directe en de CCC.

Waarom ik er Vielsalm bij betrek? Om aan te tonen dat hier, één jaartje voor Eigenbrakel, Overijse en Aalst, betrokkenheid was van officiele instanties. En dat Kester in mijn ogen een ideale schuilplaats kon zijn. Verder merk ik een belangrijke lijn: Vielsalm, zwaar gewonde militairen als slachtoffer - Belgische Commando's - US Special Forces - Kester NATO basis - Chièvres SHAPE basis - Chièvres US Special Forces hub voor Europa.
 
Maar zoals vermeld: Mijn persoonlijke mening.

692

Re: Aalst: Vlucht

Kester lag strategisch heel goed. Volgens mij wouden ze Delhaize Aalst en Denderleeuw combineren.

En wat hogerhand betreft denk dat de eerste overvallen los staan van Aalst. Ik denk dat sommigen uit de eerste golf overvallen weten wie de daders van Aalst zijn maar door papiersnijders met namen op te verbranden in bois de la Houssière en de auto’s te dumpen in de steengroeve van Lessines (clublokaal van hogerhand eerste golf). Zo hogerhand het zwijgen hebben opgelegd en zo meegenieten van bescherming. En ik ben een goede reden om te vermoeden dat het spoor Alain Vincx juist zit. Ik denk dat onze quizmaster op het forum weet waarom.

Re: Aalst: Vlucht

Duidelijk en overtuigend antwoord Leo, dank je wel! En jouw 'persoonlijke mening' zou wel eens heel dicht bij de waarheid kunnen zitten, het zou eigenlijk alles verklaren. Geeft ook wel aan dat het op enorm hoog niveau is gespeeld allemaal!

694

Re: Aalst: Vlucht

Inderdaad héél hoog! Daarom ook dat ik de schuld van de Belgische regering minimaliseer tot "schuldig medeweten".

Re: Aalst: Vlucht

Echt veel kleine baantjes komen ze niet tegen op die vluchtroute. Je kan van daar uit richting Sint-Pieters-Leeuw (vlakbij Anderlecht, Beersel,...), naar Chièvres, Rebecq, bos La Houssière, ... via banen waar je toen kon op doorvlammen.

696

Re: Aalst: Vlucht

Wel oppassen dat we hier niet de fout maken om 2 verschillende situaties te mengen:

  • ofwel neemt de bende de beslissing om te ontsnappen naar een (ver) afgelegen plek, denk aan Chievres of het Bois met als risico om onderweg problemen tegen te komen

  • ofwel kiest ze voor een veilige en snellere oplossing met minder risico, een onderduikadres dichtbij zoals atelier Podevijn of Navo -Kester

Beide situaties zijn plausibel maar geven een heel andere wending aan het onderzoek en mogelijke denkpistes.

Een derde optie is ook mogelijk, nl een combinatie van beiden. Gezien de grote kans dat er meerdere "teams" betrokken waren bij de overval kan het zelfs zijn dat het "killer" team onderduikt in Kester terwijl het "bijstands" team ondertussen onderduikt in het Bois de la Houssière. Strategisch gezien lijkt me dit de slimste zet omdat je zo beide teams verspreid en hun pakkans verkleint, makkelijker dwaalsporen kunt creëren en verwarring zaaien (denk maar aan hoeveel golfkes er die nacht niet "gezien " zijn op zovele plaatsen).

697

Re: Aalst: Vlucht

Misschien was initieel de bedoeling om weer 2 vestigingen aan te pakken. Maar heeft men geïmproviseerd omdat het doel al meer dan bereid was (aantal slachtoffers) bv. Of omdat een van hun getroffen was door politievuur.

698

Re: Aalst: Vlucht

Ik denk meer en meer dat de Golf GTI van de overval Aalst nooit verlaten heeft. De Golf die gezien is met open koffer was niets meer dan een dwaalspoor. De echte Golf stond ergens in Aalst opgeborgen tot hij ontmanteld werd.

699

Re: Aalst: Vlucht

Waren er toen geen gesloten vrachtwagens waarin je een Golfje makkelijk kwijt kan. Met een wandje met wat spullen tegen aan om het Golfje uit het zicht te plaatsen. Lijkt me niet zo moeilijk om te construeren. Iedereen op zoek naar Golfje en de vrachtwagen dendert rustig voort naar de eindstop. Als hij dan al wordt tegengehouden dan kijkt men op een "volle" vrachtwagen (wand met spullen). Door de commotie word de vrachtauto na een vluchtige inspectie snel doorgelaten.

700

Re: Aalst: Vlucht

Tru Dat wrote:

De echte Golf stond ergens in Aalst opgeborgen tot hij ontmanteld werd.

Misschien wel in de Sint-Jobstraat.