801

Re: Aalst: 9 November 1985 - Vlucht

Agnes wrote:

Tot slot: is het met het gebruikte kaliber überhaupt mogelijk om, vanop x-aantal meter, door de metalen koffer te schieten?

Ja, gaat er los door. In tegenstelling tot wat gedacht wordt zijn deuren van een wagen een zeer slechte dekking, dat stopt haast niets. Als de deur of koffer überhaupt geraakt wordt natuurlijk. Moet je dan toch schuilen aan een wagen, hurk achter een wiel.

Ik heb de indruk dat sommigen van 'de Bende' haast mythische wezens maken maar dat zijn ze natuurlijk niet. Het zijn ultragewelddadige criminelen die veel geluk gehad hebben, that's it. Ze zouden bloeden als iedereen en kunnen niet teleporteren of Golfjes klonen. Sommige van de theorieën hier vereisen teleportatie want anders heb je hetzelfde voertuig op 2 plekken op ongeveer hetzelfde moment. 

Criminelen die een eitje te pellen hebben zijn ook zelden betrouwbaar. Bv. de fameuze Golf van Van Malderen, ik vraag me af hoe waar dat is. Zoals gezegd, als je daarvoor gebruikt wordt en daarna valt je frank dan sta je ofwel dadelijk bij de politie (en niet jaren later) met je verhaal, ofwel ventileer je de schedel van degene die je dat gelapt heeft.

802

Spectator Of Life wrote:

Dit klopt volgens mij al niet. Geens schrijft in haar boek dat Van Malderen zijn getuigenis heeft laten optekenen bij de Delta Cel. Ergens anders zag ik in de notities van Acke de naam Van Malderen terug komen. Voor zover ik weet is zijn naam maar één keer te vinden in het dossier. Ik vermoed dus dat de notities van Acke verwijzen naar de bewuste PV rond Van Malderens tweede Golf, alsook denk ik dat Geens deze PV als bron heeft genomen voor de informatie in haar laatste boek. Tenzij je me wil pakken op het jaren '80 argument, ik zou het moeten opzoeken maar in mijn geheugen dateert deze PV uit 1989/1990.

Hilde Geens heeft het over een Stefaan V. Uiteindelijk is er op dit forum Stefaan van Malderen van gemaakt, de vraag is of dit correct is!

Xenophon wrote:

Criminelen die een eitje te pellen hebben zijn ook zelden betrouwbaar. Bv. de fameuze Golf van Van Malderen, ik vraag me af hoe waar dat is. Zoals gezegd, als je daarvoor gebruikt wordt en daarna valt je frank dan sta je ofwel dadelijk bij de politie (en niet jaren later) met je verhaal, ofwel ventileer je de schedel van degene die je dat gelapt heeft.

Dat klinkt allemaal zeer stoer maar de gemiddelde mens zou vooral weg blijven van iemand -als zijn verhaal klopt- die een prominent Bende Van Nijvel lid is.

Nu ben ik niet de grootste Me2 aanhanger, maar het is gewoon een feit dat mensen soms na jaren met een waarachtige getuigenis komen. Omdat men aanvankelijk niet durfde uit angst, traumatische ervaring of iets anders. Of misschien zat die Stefaan V. met wroeging over het meewerken aan dergelijke bloedbaden. Hoe later de getuigenis des te minder de waarde ervan, daarover denken we dan wel weer wellicht hetzelfde.

Xenophon wrote:
Agnes wrote:

Tot slot: is het met het gebruikte kaliber überhaupt mogelijk om, vanop x-aantal meter, door de metalen koffer te schieten?

Ja, gaat er los door. In tegenstelling tot wat gedacht wordt zijn deuren van een wagen een zeer slechte dekking, dat stopt haast niets. Als de deur of koffer überhaupt geraakt wordt natuurlijk. Moet je dan toch schuilen aan een wagen, hurk achter een wiel.

Ik heb de indruk dat sommigen van 'de Bende' haast mythische wezens maken maar dat zijn ze natuurlijk niet. Het zijn ultragewelddadige criminelen die veel geluk gehad hebben, that's it. Ze zouden bloeden als iedereen en kunnen niet teleporteren of Golfjes klonen. Sommige van de theorieën hier vereisen teleportatie want anders heb je hetzelfde voertuig op 2 plekken op ongeveer hetzelfde moment. 

Ik denk dat ze opgemerkt hebben aan het uitgebrande wrak van de Golf, dat de deuren met Kevlar bedekt waren. Deze Kevlar is ongetwijfeld afkomstig van de kogelwerende vesten die ze in Temse gestolen hebben. Nog een bewijs dat de bende slechts uit 3-4 personen bestond. Sommige kogelwerende vesten werden gebruikt en de anderen werden ontdaan van Kevlar om de deuren veilig te maken.

805

Als 'de bende' slechts uit 3-4 personen bestond, hoe verklaar je dan:

• Sommige verklaringen van aangehouden borains waarvan objectief vaststaat dat ze daderkennis impliceerden (vb. traject dat Van Lidth de Jeude aflegde, uitleg over de dienster bij Van Camp die in haar broek zou geplast hebben) en terwijl zij vastzaten ging de show door;

• de zeer grote variatie in persoonsbeschrijvingen van de daders. Ik weet wel, het is waard wat het waard is. Maar als bij sommige feiten (Dinant, Aalst...) gesproken wordt over daders van minstens 1 m 90 en bij anderen over max 1m 75 en ze zijn steeds met 3 of 4 dan lijkt dat me toch merkwaardig.

Ik vermoed dat de uitvoerders met meer waren. De constanten in het verhaal zijn de gebruikte wapens en de wagens + de modus operandi die steeds 'verfijnd' wordt.

Geheel off topic maar omdat de discussie erom vraagt; ik denk ook als je van de bottom up verklaring (het begint bij gewoon banditisme) uitgaat -een premisse die niets meer dan een veronderstelling is- de Bende uit 3 maximaal 4 personen bestond. In de periode voor Waver lijken ze zelfs enkel als duo te bestaan. Met die nuance dat er drie kernleden zijn die elk wel hun mannetjes kennen in het wereldje voor de vuile zaken. Die hulpjes hebben nadien de keuze om nog meer vuil werk op te knappen oftwel dood met de kogel te krijgen. Alles bij elkaar is er naar mijn mening best wat evidentie voor deze piste.

Meer concreet zijn de drie kernleden allereerst een huurling, iemand die in België snel veel volk leert kennen en in contact staat met andere huurlingen, extreem rechts, corrupte flikken etc. De tweede is een zigeuner/manouch/borain en is verantwoordelijk voor het inschakelen van nogal wat mensen uit dat wereldje die we kennen uit het dossier, denk maar aan Borains voor Nijvel of Johnny voor Aalst. De derde komt er pas later bij en is eerder een crimineel uit het conventionele milieu. Iemand die op jonge leeftijd al in grotere bendes werkte en op de achtergrond zou te vinden zijn van heel wat onopgeloste misdaadzaken in de jaren '80. Met hem kan men beroep doen op meer 'traditionele' gangsters en wordt eveneens een scheut autokennis aan de Bende toegevoegd. De zigeuner en de huurling waren niet thuis in het autowereldje, anders steel je geen Allegro.

Onze vriend Lekeu is nog zo een mooi voorbeeld van iemand die letterlijk in het bende bad wordt getrokken medio '83 om dan in '84 te vluchten voor zijn leven. Huurling en Lekeu treden in de periode daarvoor toe tot eenzelfde parachute club. Lekeu op zijn beurt kon interessant zijn voor nog meer hulpjes als corrupte drugsflik, we zien in '83 ook een marginale junkie in beeld komen (Louvaert) die niet veel later dood wordt terug gevonden.

Wat de Kevlar en de Temse vesten betreft ga ik er vanuit dat deze enkel waren voor de kernleden, de grote jongens. Het kleine grut kon zonder vest op pad en als ze werden geraakt was enkel belangrijk dat er geen link was naar de opdrachtgevers. Zodoende drie/vier vesten en mogelijks de rest voor hun auto.

Nijvel en de bekentenissen van Cocu zijn een illustratie van bovenstaande. De amateurs konden wat de clown uithangen en de echte Bende stond met vesten en wapens klaar voor het echte werk/of voor het geval echt werk zich zou aankondingen (een zeer groot nuance verschil in deze). Eén van de kernleden zou ooit hebben verklaard dat de Borains nog niet eens deftig een hold up konden plegen.

Wat de persoonsbeschrijvingen betreft heb je zeker een punt, dit loopt al moeilijk als we nog maar de diefstal van de Allegro en de inbraak in Maubeuge bekijken. Ter verdediging, zoals je zelf zegt, wat zijn persoonsbeschrijvingen waard vermits ze ons in dit dossier niet ver hebben gebracht. Bovendien bestaan er vermommingen en de breedte van een mansfiguur kan wel eens verschillen naarmate sportieve activiteit toeneemt of afneemt. Bonkoffsky bijvoorbeeld staat te boek als lange smalle spruit hoewel er een foto van hem te vinden is met een serieus stel armen.

Welke andere verklaringen kunnen er bottom up zijn als je er steeds vanuit gaat dat de uitvoerders met meer waren? De Bende van Nijvel was geen Chiro club waar ieder zich kon bij aansluiten. Als het puur om de buit te doen was gaan ze ook geen club van twintig maken, dat is weinig winstgevend. Er is dat hele verhaal van die wapen bibliotheek -voornamelijk gebaseerd op één uitspraak van Beijer- maar dat ziet er in mijn ogen een complex scenario uit. Het doorgeven en doorverkopen van wapens hebben we reeds besproken, weinig waarschijnlijk als je weet dat je kans hebt op wapens waarmee agenten zijn vermoord. En die kopers zouden dan ook nog eens soortgelijke - toch vrij unieke- misdaden plegen als diegenen waarmee ze zaken hebben gedaan? Lijkt me allemaal weinig waarschijnlijk.

Het is toch gewoon onzin om te denken dat een bende gewoon hun wagen en wapens gaan doorgeven aan andere gasten. En of die andere van niets bewust zijn en ze waarschuwen: "opgepast jongens, wij hebben wel een overval gepleegd met die auto, en naar de politie geknald met deze wapens". Als je valt, ga je voor onze daden moeten betalen.

Enkel marginalen, die het moeilijk hebben om een auto te stelen zonder sleutels, en die verplicht zijn om maar altijd dezelfde wapens te gebruiken, blijven maar doorgaan zonder na te denken, als het geld maar binnenkomt. Na Genval (15.000€), Uccle (15.000€) en Hal (30.000€) hebben ze op 3 weken tijd 2.400.000BF in the pocket.

Dat was in die tijd veel geld, en wat gebeurd er? 6 maanden pauze, geen sprake meer van de bende. Marginalen die zo opeens over zo veel geld bezitten, doen er allerlei gekheden mee, en moeten dus verder gaan om deze levensstijl voort te zetten. En als het nodig is om de gewelddadigheid en de sterfgevallen te benadrukken, dan maakt dat niet uit. Ze hebben het goede leven geproefd en dat zullen ze koste wat kost voortzetten.

808

Je antwoordt niet op mijn argumenten.

Gewoon onzin om de wapens te recycleren etc, misschien maar ik heb één argument voor het tegendeel: het heeft gewerkt, en hoe.

Als je morgen bij mij een wapen vindt dat volgens de deskundigen met 99% zekerheid kan gelinkt worden aan een feit maar je kan niet bewijzen dat ik er ook effectief was of nog erger, ik kan bewijzen dat ik er niet was, waar sta je dan? Nergens, op een pruts van illegaal bezit na.

Als ik in de bak zit op verdenking van daderschap omdat getuigen me vlak in de buurt van een feit plaatsen en me formeel herkennen en terwijl ik daar zit gebeuren met dezelfde wapens nieuwe feiten, wat ga je zeggen?

Hoe hebben je 3 abrutis de Golf in Erp-Kwerps gepikt?

Hoe komt het dat sommige wapens zoals de Ingram pas in 1985 boven water komen?

Over je argumenten ga ik later antwoorden om dit bericht niet te saai te maken om te lezen. Het recycleren heeft gewerkt omdat het altijd dezelfde daders waren, en omdat ze geen auto konden stelen en omdat de overval in Dekaise een succes was dat hun verwachtingen overtrof.

Als ik het voorbeeld van Genval, Ukkel en Halle geef, waarom zouden deze mannen hun auto en wapens uitlenen aan een succesvolle onderneming? De twee voorbeelden die je geeft slaan nergens op, omdat ze niet hebben plaatsgevonden.  Waarom? De vraag stellen is haar beantwoorden. En over Erp-Kwerps, ga ik je ook een vraag stelen?

In die jaren was de Golf de meest gestolen auto, zo erg zelfs dat de eigenaren van deze auto's torenhoge premies betaalden. Iedere kleine crimineel wist hoe hij een Golf moest stelen. Waarom dan zo een ingewewikelde scenario gebruiken om een auto te stelen?

810

Ik ben zeer benieuwd naar dat antwoord. En naar het antwoord op de vraag hoe je 3 criminelen erin slaagden om telkens duplicaten te gebruiken van kentekens van dezelfde wagens, ook al waren die soms (Santana) zeldzaam.

Wat betreft de Golf van Erps-Kwerps: accepteer je dat de verbrande Golf in het bos van La Houssière na Aalst degene is die te Erps-Kwerps was gestolen en dat daarmee ook de overval te Aalst werd gepleegd?