821

Re: Aalst: 9 November 1985 - Vlucht

Inwoner van Aalst wrote:

In het artikel van de epiloog op de website kom je het volgende tegen:

Ook raken de speurders er na verloop van tijd alsmaar meer van overtuigd dat er in feite twee Golf GTI’s werden gebruikt. Een antracietgrijze, gebruikt door de drie moordenaars, en een groene, die als observatiewagen dienst deed en voorheen gebruikt werd in Overijse en Eigenbrakel. Van die laatste wagen slaagt men erin de vluchtroute deels te reconstrueren, dankzij een koppige jeeprijder die de moorddadige bolide in zijn vlucht was nagereden. De wagen reed vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen en Biérges. Daar raakte de jeeprijder het spoor bijster.

Ik vermoed dat de beheerder (Ben) dit geschreven heeft. Van waar haal je die getuigenis van de jeep (of 4x4)? Ik vind dit nergens terug bij de getuigenissen en het zou interessant zijn omdat ze aansluit bij een andere getuigenis.

Zeer goed opgemerkt, hier zijn verduidelijkingen nodig. Ik ben dit tekstfragment ook tegengekomen in het boek van Ponsaers. Wie weet er meer over deze getuigenis van de Jeep-rijder? Ik heb daar toch wel enkele vragen over:

• Gaat het hier over een verwarring met de verklaring van de schepenzoon die met zijn BMW de auto van de overvallers achtervolgde? Dit lijkt me vreemd, wat de schepenzoon heeft zijn achtervolging gestaakt aan de rode lichten in Leerbeek. Op basis van de richting die de auto uitrijdt kan men veronderstellen dat die richting Herfelingen reed, maar de BMW rijder kon onmogelijk geweten hebben dat die daar afgeslagen was richting Bierghes.

• Men spreekt hier ook over de achtervolging van een observatiewagen ipv de wagen van de overvallers. Eddy Vos baseert zijn getuigenis van de gedode killer op het feit dat er maar 2 personen zichtbaar waren in de auto, en dat de "killer" het vuur niet opende. Maar als het over een observatiewagen gaat, en niet die van de overvallers, dan zat de "killer" daar zowiezo niet in.

• Begrijp ik het dan juist dat er die avond twee achtervolgingen aan hoge snelheid waren: de Golf GTI met de overvallers die achtervolgd wordt door de BMW van de schepenzoon, en een observatiewagen die achtervolgd wordt door een jeep-rijder? Als er maar 1 auto was, kan die onmogelijk door 2 auto's tezelfdertijd achterna gezeten worden op een traject dat overlapt.

822

Ik weet niet hoe het zit met die Jeep. De achtervolging van een Golf door de schepenzoon wordt wel onafhankelijk gevalideerd. Mààr: die stopte aan het rode licht in Leerbeek, de Golf racete door.

Als die Jeep aan het achtervolgen was (veel geluk tegen een Golf) dan reed hij noodzakelijk achter de Golf. Maar de bestuurder van de BMW heeft nooit iets gezegd over een Jeep die door het rood reed in achtervolging. Het lijkt me dat hij zich dat zou herinnerd hebben.

Dus hij reed door het groen. Vraag is of hij die Golf dan nog kon gezien hebben. Weliswaar is het een lange, rechte baan en is er een goed overzicht.

Jeep getuigenis: De "koppige jeeprijder" volgde een andere Golf GTI (de antracietgrijze vluchtauto) langer, tot Bièrges, waar hij het spoor bijster raakte. Dit overlapt niet met de BMW in Leerbeek, maar de route is dezelfde tot daar: Aalst → Ninove → Leerbeek → Herfelingen → Bièrges.

Twee hoofdachtervolgingen (BMW op observatiewagen, Jeep op vluchtauto), overlappend tot Leerbeek maar niet tegelijk op één traject/auto.

Dit past bij een bende-operatie met meerdere voertuigen voor afleiding.

824

De VW Golf van de Bende van Nijvel is na Aalst voor de laatste keer gezien aan de brug over de E40 in Erembodegem (Ninovesteenweg). Dat is de enige zekerheid, al de rest zijn hypothesen, fantasten of mensen die een andere VW Golf gezien hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

825

Ik heb altijd begrepen dat ze bij het verlaten van de parking naar links in de richting van Ninove zijn gevlucht. Niet via het rondpunt. Hoe kwam je destijds dan zo rap op dat punt op de E40 ter hoogte van Erembodegem?

Kon men via de Villalaan aansluiten op de E40?

Dat ze naar links zijn gevlucht, weg van het rondpunt, is een zekerheid. Hoewel, nog even en dit wordt misschien ook in vraag gesteld wink

Als ze nog eens zijn gezien aan de brug, dan zijn ze 't Houten Hand en dat straatje ernaast wel nog gepasseerd. Als ze vanop de brug richting E40 wilden rijden, moesten ze afslaan richting industriepark om daarna naar het Kruispunt E40 (vandaag rondpunt Albatros) te rijden.

Er zijn echter ook getuigenissen - al dan niet juist - die de Golf met open koffer hebben gezien in de buurt van kruispunt Strokapelleke. Als de auto daar is gesignaleerd, hebben ze niet de aflslag industriepark genomen maar zijn ze richting Denderleeuw gereden.

827

Als ze richting Denderleeuw gereden zijn passeren ze ook via Groot-Bijgaarden en Anderlecht (= consistent is met de getuigenis aan het tankstation en een meer realistische timing ivm de Samsonite koffer).

Ik denk dat hier vanalles door elkaar wordt gegooid.

Getuigenis Strokapelleke (al dan niet juist): minuten na de overval. Primaire vluchtroute, gesignaleerd iets voor 20u

Groot-Bijgaarden/Tankstation: ik heb geen weet van meldingen hierover tijdens vluchtroute. Ze zijn daar gezien VOOR de overval, ergens tussen 18.45 en 19u. Ze zijn vervolgens vermoedelijk via de E40 richting afrit Aalst gereden en daarna richting parking Delhaize.

829

We vermoeden dat de daders voor Aalst gezien zijn op de E40 richting Oostende. Ik acht de kans dus groot dat de daders na de feiten via dezelfde weg terug gereden zijn.

We gaan er al te lang van uit dat de daders na Aalst naar het Bois de la Houssière gereden zijn, maar eigenlijk zijn daar geen argumenten voor, zeker omdat de getuigenis van Philippe Clerbois onbetrouwbaar is.

Na Aalst zijn ze de laatste keer gezien aan de brug over de E40. Het is heel eenvoudig om van daar naar de oprit van de E40 te rijden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

830

De brug aan de Churchillsteenweg dan of?