Re: Aalst: 9 November 1985 - Vlucht
In het artikel van de epiloog op de website kom je het volgende tegen:
Ook raken de speurders er na verloop van tijd alsmaar meer van overtuigd dat er in feite twee Golf GTI’s werden gebruikt. Een antracietgrijze, gebruikt door de drie moordenaars, en een groene, die als observatiewagen dienst deed en voorheen gebruikt werd in Overijse en Eigenbrakel. Van die laatste wagen slaagt men erin de vluchtroute deels te reconstrueren, dankzij een koppige jeeprijder die de moorddadige bolide in zijn vlucht was nagereden. De wagen reed vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen en Biérges. Daar raakte de jeeprijder het spoor bijster.
Ik vermoed dat de beheerder (Ben) dit geschreven heeft. Van waar haal je die getuigenis van de jeep (of 4x4)? Ik vind dit nergens terug bij de getuigenissen en het zou interessant zijn omdat ze aansluit bij een andere getuigenis.
Zeer goed opgemerkt, hier zijn verduidelijkingen nodig. Ik ben dit tekstfragment ook tegengekomen in het boek van Ponsaers. Wie weet er meer over deze getuigenis van de Jeep-rijder? Ik heb daar toch wel enkele vragen over:
Gaat het hier over een verwarring met de verklaring van de schepenzoon die met zijn BMW de auto van de overvallers achtervolgde? Dit lijkt me vreemd, wat de schepenzoon heeft zijn achtervolging gestaakt aan de rode lichten in Leerbeek. Op basis van de richting die de auto uitrijdt kan men veronderstellen dat die richting Herfelingen reed, maar de BMW rijder kon onmogelijk geweten hebben dat die daar afgeslagen was richting Bierghes.
Men spreekt hier ook over de achtervolging van een observatiewagen ipv de wagen van de overvallers. Eddy Vos baseert zijn getuigenis van de gedode killer op het feit dat er maar 2 personen zichtbaar waren in de auto, en dat de "killer" het vuur niet opende. Maar als het over een observatiewagen gaat, en niet die van de overvallers, dan zat de "killer" daar zowiezo niet in.
Begrijp ik het dan juist dat er die avond twee achtervolgingen aan hoge snelheid waren: de Golf GTI met de overvallers die achtervolgd wordt door de BMW van de schepenzoon, en een observatiewagen die achtervolgd wordt door een jeep-rijder? Als er maar 1 auto was, kan die onmogelijk door 2 auto's tezelfdertijd achterna gezeten worden op een traject dat overlapt.