Re: Aalst: Epiloog

De reden: een van de daders werd in de koffer van de Golf GTI neergeschoten en werd later door zijn eigen kompanen afgemaakt. En precies omdat er een van de overvallers dood is, zijn de overvallen gestopt.

92 (edited by club_le-happy-few 20-08-2010 20:04)

Re: Aalst: Epiloog

Guggenheimer wrote:

De reden: een van de daders werd in de koffer van de golf GTI neergeschoten en werd later door zijn eigen kompanen afgemaakt. En precies omdat er een van de overvallers dood is, zijn de overvallen gestopt.

Volgens mij is hij niet geraakt. En die agent weet het zelf ook niet! Het verhaal is door Eddy Vos gemanipuleerd, zodat het lijkt dat de Killer getroffen is. Kan hij nog 20 jaar doorzeveren over z'n theorie, en misschien het kanaal nog eens uitgraven. smile Waarom worden andere tips afgewimpeld?

93

Re: Aalst: Epiloog

Ik bezie het even anders. De opdrachtgevers ontbonden de bende, de doelen waren bereikt. De huurmoordenaars waren "einde contract" en verdwenen met de noorderzon. Daarna begon het juridisch kluwen tot vandaag. Met één uitzondering, Bouhouche als sleutelfiguur moest er ook nog aan.

Re: Aalst: Epiloog

LEO wrote:

De opdrachtgevers ontbonden de bende, de doelen waren bereikt.

Dat lijkt me klaar als pompwater, vooropgesteld dat de Killer niet naar de Eeuwige Jachtvelden was gejaagd. Dan rest natuurlijk de vraag (in dit geval van 250.000 eurootjes) welk(e) doel(en) er bereikt waren na Aalst. Of werden ze ervoor al bereikt en was Aalst nog een bloedige kers op de taart?

Ik deel met Echogain de mening dat het vinden van de opdrachtgevers veel belangrijker is dan het vinden van de uitvoerders.

95

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

Een speurder bij de Delta-cel vertelt zijn mening over Aalst en waarom het nadien gestopt is :

"En waarom zijn de overvallen na Aalst stilgevallen? Omdat we het bij het rechte eind hadden? Misschien waren we nog niet echt doorgestoten tot de harde kern van de Bende, maar kreeg die harde kern het toch al te heet onder de voeten?"

Dan zegt hij het tegenovergestelde van wat de Cel Waals Brabant verkondigt : "Ze waren nog iets van plan, dat blijkt uit het feit dat ze de wapens van Aalst hebben achtergehouden : twee riotguns en een Ingram-machinepistool zijn nooit teruggevonden. Volgens mij zijn ze na Aalst van mening veranderd - zij het niet omdat hun zogenaamde leider bij die overval dodelijk gewond was geraakt, zoals je weleens hoort. Misschien had het wel te maken met alle arrestaties die wij en onze collega's in Nijvel begin 1986 hebben kunnen verrichten? Of misschien vonden de opdrachtgevers dat het politieke landschap ondertussen wel degelijk veranderd was, en het doel dus bereikt?"

Het is moeilijk kiezen tussen twee mogelijkheden:

  1. Ze hebben die wapens uit eigen beweging weggegooid op de dag dat alles tot een einde kwam (9-10 november 1985). Ergo: ze wilden er mee stoppen.

  2. Ze hielden de wapens van Aalst bij. Ergo: ze wilden doorgaan. Minstens één van beide theorieën (en mogelijk allebei) klopt niet. Tenzij je beide mogelijkheden wil combineren? (Wapens weggooien om bewijslast te doen verdwijnen, maar de riotguns behouden voor verdere overvallen. Dat om bij een grote klopjacht minder belastend materiaal te moeten bewaken.)

96

Re: Aalst: Epiloog

En zo zijn we terug aanbeland bij één van de hoofdvragen: waren de operaties van Bende van Nijvel politiek getint of niet? Indien 'niet', betreft het 'gewoon' zwaar banditisme? Gewelddadige opportunisten die misbruik maakten van de chaos in België om hun slag te slaan? Waarom gooien ze alle wapens in één zak uitgerekend op één plaats in het kanaal? Vanwaar hun quasi-militaire deathsquad acties? Vanwaar hun absoluut waterdichte omerta?

Indien 'ja'. Voor maximum psychologisch effect bij de bevolking is een aanslag in een druk stadscentrum het meest efficiënt. Dat was één van de lessen die de Fransen leerden bij de Slag om Algiers, de 'zuivering' van de Casbah. Probleem: als men geen explosieven gebruikt is de ontsnappingsroute uit de stad zeer onzeker. Alternatief: aanslag op een gegarandeerd drukbezochte plaats waar de vluchtroutes open zijn, met uitvoering op het gepaste ogenblik. Als de Bende van Nijvel deel was van PsyOps, waarom werden geen explosieven gebruikt? Stijl Station Bologna 1980. Wel deathsquad-stijl, waarbij, net zoals in Latijns Amerika, blijkbaar willekeurige moorden worden gepleegd terwijl in werkelijkheid tegelijkertijd een preciese target-list wordt afgewerkt. Een Belgische versie van Operatie Condor? Wraakactie voor de moordpartij in Shabra en Shatila ( sept 1982) door de Christelijke Falangisten, die gesteund werden door de Belgische christelijke elite en nobiliteit?

Nu men na 25 jaar moet vaststellen zelfs deze elementaire vraag (politieke motivaties of niet?) niet beantwoord kan worden, kan men alvast besluiten dat de door de Bende van Nijvel (en gewild of ongewild door politie, magistratuur) veroorzaakte verwarring inderdaad tot vandaag haar werk doet. Dit feit alleen al doet mij besluiten dat 'politieke motieven' mijn favoriete stelling moet zijn. Ik ga er onder meer van uit dat Justitie en de Magistratuur niet geneigd zijn (of verbod krijgen) om het politieke spoor (CIA, DIA, Mossad, PLO, ...) openbaar te maken, ook al waren er duidelijke aanwijzingen gevonden. Ik denk aan de uitspraak van Schlicker na de dood van Latinus.

Als er duidelijke sporen naar 'gewone' criminaliteit te vinden waren zouden deze wel onmiddellijk kenbaar gemaakt worden. Deze zijn alle op een sisser uitgelopen. De verwarring wordt bij de argeloze 'toeschouwers' alleen maar groter. Bij het volk moet de idee rijpen dat het dossier geweldig ingewikkeld en niet-oplosbaar is. Daarna kan het zich langzaam oplossen in de 'nevelen der tijden'.

97

Re: Aalst: Epiloog

Volledig mee eens echogain. Het eerste wat de magistratuur deed in de marge van de Bende van Nijvel was het dossier "Roze Baletten/Pinon" van het Bendedossier te verwijderen. Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat dit gebeurde om belangrijke feiten en personen te beschermen. Dit dossier zou de sleutel tot alles kunnen zijn.

98

Re: Aalst: Epiloog

Columbo wrote:

Ik denk dat die lui gewoon erge ruzie gekregen hebben. Over David Van De Steen bijvoorbeeld. Misschien was iemand het beu? Seriekillers kunnen niet stoppen. Maar die paljassen moesten wel stoppen toen er ene niet meer meedeed.

In ieder geval zou het wel kunnen dat er tussen bepaalde leden ruzie was. Waarom 2 jaar stilte, is de bende 1 overgenomen door bende 2 en waren er dan andere doelen en motieven? Bende 2 richt zich op de Delhaize en richt een nog grotere ravage aan. Als het zo is hebben ze leden uit bende 1 (1982-83) niet gespaard, ze hebben na de aanslag in Aalst de feiten van vroeger aan de nieuwe gekoppeld door alles bij elkaar in zakken te steken. Waarom werden er zaken richting Bultot verspreid? Ik denk vaak terug aan de woorden van Mendez, hij zei dat de rode draad van het onderzoek in de Mirano ligt.

99

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

k denk vaak terug aan de woorden van Mendez, hij zei dat de rode draad van het onderzoek in de Mirano ligt.

Als (en ik zeg wel degelijk als) dat zo zou zijn, dan moet het wel te maken hebben met Cryns en de Roze Balletten. Dat zou eventueel de moord op Fourez-Dewit kunnen verklaren. Met een beetje goeie wil Finné. Maar dan loopt het dood. Waarom Aalst, bvb? Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe dit aan de Mirano kan gekoppeld worden. (Wat niet uitsluit dat enkele van de aanvallen eventueel gericht waren op het recuperen van videotapes of het elimineren van personen. Maar echt overtuigend is het bewijs hiervoor nu ook weer niet. )

100

Re: Aalst: Epiloog

Misschien zijn de riotguns van in Aalst wel echt verdwenen, zoals de GTI. De rest van de wapens gooiden ze in het kanaal maar alles lijkt er op dat wel de bedoeling was dat ze gevonden werden of niet? Ze werpen alles in dezelfde zakken, een logische manier van wapens te laten verdwijnen en bewijsmateriaal is dit niet, ze smijten alles bij elkaar. Of was er echt grote paniek?

In Aalst is er waarschijnlijk iets fout gebeurd, ofwel is een verkeerd iemand neergeschoten of de killer? Maar voor mij wijst er niets in de richting dat Nevens alsnog raak schoot, geen bloedsporen/lijk. Het lijkt er sterk op dat ze alle belang hadden om de riotguns en GTI te houden en te laten verdwijnen. De rest kon hen niet echt schelen. Waarom? Om later nog aanslagen te doen met de riotguns zoals Ben hierboven aanhaalde in argumentatie 2; dit lijkt mij weinig waarschijnlijk, die wapens moest echt verdwijnen. Maar om het vorige materiaal hadden ze blijkbaar minder zorgen?