101 (edited by CleverTrevor 25-08-2010 20:57)

Re: Aalst: Epiloog

Waarom zijn de aanslagen plots gestopt na de overval in Aalst? Dit is de vraag die zowat iedereen bezighoudt en waarvan alleen de daders het antwoord kennen. Er zijn diverse mogelijke antwoorden (excuses als ik in herhaling val):

  1. De Bende van Nijvel had het criminele doel bereikt. Realiteitsgehalte? Als het om een afpersing ging, moet er betaald zijn, maar daar zijn geen aanwijzingen voor ondanks dat dit spoor (naar verluidt redelijk grondig) is onderzocht. Kans lijkt dus klein.

  2. De Bende van Nijvel had het politieke doel bereikt. Realiteitsgehalte? Laag. Als het ging om het installeren van een ultrarechts regime, heeft de Bende van Nijvel gefaald want tot een politieke aardverschuiving hebben hun acties niet geleid.

  3. De Rijkswacht kreeg beter materieel. Als het de Bende van Nijvel ging om het beter bewapenen van de Rijkswacht (het vakbondsmotief zal ik het maar noemen), dan kan het doel wel bereikt zijn want de R4'tjes van de Rijkswacht zijn ingeruild voor rappere wagens (VW Golf's als ik me niet vergis, toeval bestaat niet) en ook de vuurwapens schijnen een stuk moderner te zijn geworden.

  4. Eén van de daders heeft het leven gelaten als gevolg van een politiekogel in Aalst. Realiteitsgehalte? Lijkt me vrij hoog. Mannen die zo driest optreden stoppen niet zomaar. Daarvoor moet er al iets ernstigs gebeuren. Zoals een kogel. De vondst van wapens en andere bewijsstukken in het kanaal staven de veronderstelling dat de Bende van Nijvel ophield na Aalst omdat er iets grondig fout was gelopen. Er zat in de zakken maar één jas en maar één kogelvrij vest. Het verklaart ook waarom niet alle wapens werden gevonden. Die behoorden toe aan de overlevende Bende van Nijvel-leden. Ze zijn mogelijk elders gedumpt of men heeft ze behouden (iets dumpen houdt ook een risico in).

  5. Een of meerdere daders is om andere redenen in de gevangenis beland. Realiteitsgehalte: ook vrij hoog. Om dezelfde reden als bij 2. Een sadistische killer moet dood gaan of de bak indraaien om gestopt te worden. De Bende van Nijvel-leden kunnen ook heel goed andere misdrijven hebben gepleegd die minder in het oog liepen maar waarvoor ze wel zijn gevat.

  6. De Bende van Nijvel-leden hebben ergens ruzie over gekregen. Realiteitsgehalte: niet ondenkbeeldig. Ik vrees wel dat als zulke lieden ruzie krijgen, het slecht kan aflopen. Misschien is dat ook gebeurd maar weten we het niet.

  7. Men heeft besloten zich in een andere, meer lucratieve tak van sport te bekwamen. Geldtransporten bijvoorbeeld. Realiteitsgehalte: laag. De Bende van Nijvel gebruikte lomp wapentuig en koos steevast onbeveiligde doelen die weinig voorbereiding vroegen. Een hold-up op een geldtransport vraagt een minutieuze voorbereiding en kennis van explosieven. Een bankoverval was minder interessant geworden in de jaren 80 omdat banken zich veel beter gingen beveiligen. Als figuren als de Bende van Nijvel andere feiten gaan plegen zullen die ook hun handtekening dragen - de handtekening van bloed en bruut geweld. Het zou in de gaten zijn gelopen als ze gezamenlijk op andersoortige misdrijven waren overgestapt.

  8. Men is tot inkeer gekomen. Realiteitsgehalte: zeer laag. De eerste seriemoordenaar die stopt omdat hij spijt heeft, moet nog geboren worden.

  9. De Bende van Nijvel stopte omdat er geen echte Bende van Nijvel bestond. De bende was in deze hypothese slechts een losvast, van samenstelling veranderend groepje bandieten dat in opdracht werkte. Omdat de opdrachtgever geen reden meer zag om de Bende van Nijvel in te schakelen, kwam de Bende van Nijvel niet meer bij elkaar. Waarmee we terug zijn bij 1, 2 en 3.

Heb je nog meer redenen, vul de lijst dan aan.

102

Re: Aalst: Epiloog

10. Ze zijn niet gestopt na Aalst want ze hebben zeker nog Mendez vermoord.

Re: Aalst: Epiloog

De moord op Mendez is volgens mij door 1, max. 2 personen uitgevoerd. Volgens mij Bouhouche.

104

Re: Aalst: Epiloog

CleverTrevor wrote:

Men heeft besloten zich in een andere, meer lucratieve tak van sport te bekwamen. Geldtransporten bijvoorbeeld. Realiteitsgehalte: laag. De Bende van Nijvel gebruikte lomp wapentuig en koos steevast onbeveiligde doelen die weinig voorbereiding vroegen. Een hold-up op een geldtransport vraagt een minutieuze voorbereiding en kennis van explosieven. Een bankoverval was minder interessant geworden in de jaren 80 omdat banken zich veel beter gingen beveiligen. Als figuren als de Bende van Nijvel andere feiten gaan plegen zullen die ook hun handtekening dragen - de handtekening van bloed en bruut geweld. Het zou in de gaten zijn gelopen als ze gezamenlijk op andersoortige misdrijven waren overgestapt.

Temse was niet onbeveiligd; de diefstal van de Golf van '85 vond plaats op een beveiligde site.

Toch is het inderdaad opmerkelijk dat er geen overval gepleegd werd op bv. een geldtransport. Een mogelijke vraag is dan of het om agressieve nietsnutten ging, die te weinig know-how hadden om dergelijke doelwitten te overvallen. Waarom dan toch Temse en Erps-Kwerps mogelijk zijn? Je kan de diefstal in Erps-Kwerps en eventueel ook Temse beschouwen als mogelijk dankzij inside information (via Weykamp en - zeer betwistbaar - Van Camp).

105

Re: Aalst: Epiloog

CleverTrevor wrote:

De veronderstelling dat de Bende van Nijvel ophield na Aalst omdat er iets grondig fout was gelopen.

Meerdere bronnen beweren dat er iemand te veel is vermoord en iemand te weinig. De bende schoot dus iemand neer wie niet mocht neergeschoten worden.

Wat ik hier ook ergens las van Murcielago is het de quote dat er na de aanslag, de dag er na, aan het Aalsterse Onze Lieve Vrouw ziekenhuis bezoek was van één of meerdere bendeleden. Met bedoeling dat een bepaalde persoon (familie van Vandensteen? Of Palstermann?) hem ziet, mogelijk als extra bedreiging? Of om mooi te zwijgen tegen de politie? Dit lijkt onwaarschijnlijk op het eerste zicht maar is het dat wel als je alles een beetje gaat overlopen.

De bende lijkt zich onaantastbaar, ze durven werkelijk alles, ze komen de streek verkennen op een louche manier, men gaat wapens leggen aan het osbroeckpark, de radio boodschap, ze gaan de nacht er voor met 6 man een taverne binnen. De Bende lijkt zich heel op hun gemak te voelen in Aalst; ook voor de aanslag gaan ze met gedoofde lichten door het stad rijden.

106

Re: Aalst: Epiloog

Quote from 'Disposable Patriot' by ex-agent Terrell:

"During an operation, the gravity of what you are doing is obscured by the determination to do whatever it is you have been programmed to do. If you whack a bunch of people, blow up cars or hotels, or murder children, it doesn't make any difference. Something in your character sets you apart from normal people, and once it's trained and propagandized to where you start believing what people are telling you, you lose your sense of right and wrong, and in some cases, your sense of morality. In the end, when the veil of perceived sanction is lifted and you no longer have the protection of the invisible barrier that justifies all your actions, then those unspeakable acts committed in the name of freedom and democracy, come back in a more objective retrospect. Finally, you understand the impact. You say to yourself, did I do that? Usually, you did."

"The Third Option is not to have peace in the world, and not to have a full-scale world war. Instead, they wanted to cause worldwide instability, chaos and civil unrest in order to manipulate and control people and governments, including the United States; thus the creation of the domestic terrorist threat."Interview met ex-agent Gene Wheaton.

Nota: Third Option is 'low intensity conflict' of 'counter-insurgency ops'. Wat aanvankelijk covert ops tegen de 'interne vijand' was, mondde uit in 'false flag terror' en 'psy ops' om de bevolking de stuipen op het lijf te jagen en te dwingen 'meer veiligheid ' te eisen van de staat.

107

Re: Aalst: Epiloog

11. De opdrachtgevers werden in stilte ontmaskerd, en aangeraden ermee te stoppen. De gewone speurders mochten verder een aantal dwaalsporen bewandelen, en zoeken naar de uitvoerders.

108

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Wat ik hier ook ergens las van Murcielago is het de quote dat er na de aanslag, de dag er na, aan het Aalsterse Onze Lieve Vrouw ziekenhuis bezoek was van één of meerdere bendeleden. Met bedoeling dat een bepaalde persoon (familie van Vandensteen? Of Palstermann?) hem ziet, mogelijk als extra bedreiging?

Wat het bezoek van een bendelid aan DVDS betreft, heb ik vernomen dat de kamer van de jongen door twee agenten bewaakt werd en dat je speciale permissie nodig had om hem te kunnen bezoeken.

109

Re: Aalst: Epiloog

LuckyOne wrote:

Wat het bezoek van een bendelid aan DVDS betreft, heb ik vernomen dat de kamer van de jongen door twee agenten bewaakt werd en dat je speciale permissie nodig had om hem te kunnen bezoeken.

Een bezoek aan de kamer is er zeker niet geweest, maar vertoefde een bendelid in de buurt van het ziekenhuis of is dit cafépraat. Komt murcielago niet meer op het forum? Of heeft er al iemand contact met hem gehad?

110

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Wat het bezoek van een bendelid aan DVDS betreft, heb ik vernomen dat de kamer van de jongen door twee agenten bewaakt werd en dat je speciale permissie nodig had om hem te kunnen bezoeken.

Waar staat deze getuigenis? Lijkt me straf.