121

Re: Aalst: Epiloog

Willy wrote:

Wanneer men ervan uit gaat dat de overval op de Delhaize van Aalst bedoeld was om een aantal personen te liquideren, dan vraag ik mij toch af hoe je er in slaagt om juist die personen in een groot warenhuis terug te vinden.

Dat aantal personen kunnen we in Aalst beperken tot 2 a 3 personen denk ik, als hoofddoel.

Willy wrote:

Hebben de leden van de Bende met foto's gewerkt? Of waren er misschien personen in de Delhaize aanwezig die de te liquideren personen aanduidden?

Je kan je al vragen stellen waarom ze de nacht voor de overval een taverne in Aalst bezoeken, ze komen binnen als de laatste man buiten gaat. Voor mij is dit duidelijk om de uitbater zijn gezicht te zien. Deze man werd de dag er na ook naar de Delhaize gelokt, de man is er natuurlijk maar 20 jaar later  achter gekomen dat dit zo was en het kostte hem vele jaren om alles te onderzoeken en zijn vragen werden na vele onderzoeksdaden bevestigend. Ik ken de persoon en ik weet wat hij er voor gedaan heeft en geloof hem volledig; binnenkort zal zijn verhaal op het forum komen. Het is geen verhaal maar waarheid en alle zaken kunnen ook bevestigd worden.

Deze daad van de bende zegt voor mij dat ze goed voorbereid waren en eigenlijk gingen ze aan het werk zonder angst en vrees om gezien te worden. Ze bevonden zich 's nachts in groep in het stad, ze zijn ook gezien in het osbroeckpark nabij de parklaan. Zeer duidelijk dat ze ook in het park al verkenningen hadden gedaan. En ze kenden Aalst en zijn duistere binnenwegen er rondom.

Willy wrote:

Indien dat het geval zou zijn zou die 'voorhoede' wel eens naar de opdrachtgevers kunnen leiden. Het is best dat men zich dan eens over de identiteit van de gedode personen buigt. Het moet dan vermoedelijk gaan om iemand met een blanco strafblad en die onopvallend door het leven ging maar die toch contact had met bepaalde (financiële, politieke, ... ?) kringen.

Je moet iets verder gaan, onderzoek in Aalst de geschiedenis van het leven in het doen en laten van bepaalde nabestaanden van de slachtoffers. Toevallig kan men er daar een aantal aan elkaar koppelen en komt men al snel te weten in welke milieu's die te werk gingen. Dit leidt niet tot de opdrachtgevers maar we komen tot een bepaald milieu waar men in kan gaan zoeken. Natuurlijk bewijst dit niet de betrokkenheid tot de moorden hé, maar als men al een poging had gedaan om het te onderzoeken zou men misschien op iets gebotst hebben. Veel van die personen spreken zichzelf tegen en gaan theorieën ontwikkelen om valse sporen te creëren.

LuckyOne wrote:

En sommige familieleden van slachtoffers lezen hier mee. Ik verwacht een kwade Benhetbeu.

Goed mogelijk, maar gaan die er van uit dat het allemaal toevallige slachtoffers waren. Als je wordt neergeknalt en nadien nog eens een kogel in je hoofd krijgt is dit een liquidatie, punt.

122

Re: Aalst: Epiloog

Helemaal mee eens. smile

123 (edited by HeaDHuNTeR 20-10-2010 23:54)

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Een bezoek aan de kamer is er zeker niet geweest, maar vertoefde een bendelid in de buurt van het ziekenhuis of is dit cafépraat. Komt murcielago niet meer op het forum? Of heeft er al iemand contact met hem gehad?

Het befaamde ziekenhuisbezoek wordt wel bevestigd door David in zijn boek, al zegt hij niet expliciet dat het een dader is. Het is pas na het ongewenste bezoek (op een zaterdagnacht), dat zijn familie politiebewaking gevraagd heeft en dat die er gekomen is. Maar er is dus effectief een onbekende zijn kamer binnengewandeld, gelukkig zonder gevolgen.

Re: Aalst: Epiloog

Ik wil hier nog een aan toevoegen:

10. Een Bende van Nijvel-lid is kort na Aalst overleden. Niet door een politiekogel van Eddy Nevens, maar door een andere oorzaak. Misschien wel een ziekte of een ongeluk, waarom niet? Als de theorie van drie constante Bende van Nijvel-leden klopt, waren ze een "perfect team": de killer als gewelddadige gek, de reus als de koelbloedige leider van de overval en de oude als onverschrokken bestuurder van de vluchtwagen. Haal er één weg en de Bende van Nijvel was haar slagkracht kwijt. Misschien moeten alle slachtoffers van verkeersongelukken in de periode na Aalst eens worden doorgelicht. Een onmogelijke exercitie, vrees ik, maar wie weet. Iemand als de oude nam immers wel eens een risico met zijn rijstijl.

Wat betreft de suggestie dat de Bende van Nijvel na Aalst niet is gestopt omdat ook Mendez een slachtoffer van ze was: ik weet dat dit vaak is gesuggereerd, maar er is nooit enig bewijs geleverd voor de stelling dat Mendez effectief door de Bende van Nijvel is gedood. De moordenaar kan wel iets te maken hebben gehad met de Bende van Nijvel, maar er zijn geen materiële bewijzen die deze moord aan Aalst-Overijse-Eigenbrakel-enzovoorts linken. Zo lang dit niet het geval is, kan Aalst beter als het sluitstuk worden beschouwd, dunkt mij.

125

Re: Aalst: Epiloog

Ik opteer voor punt 9. Alles wijst in die richting. Ze vielen aan wanneer het hen opgedragen werd. Eigenbrakel/Overijse was ook een test van "hoe reageert men over de taalgrens". De gerechtelijke reactie was een ramp. Daarna kwam Aalst. Zowel Vlaanderen als Wallonië moest in rep en roer komen.

126

Re: Aalst: Epiloog

Bende van Nijvel-link met Mendez: 17 linken (Doreane?) maar materieel bewijs niets. Rien de rien: dixit Hennart (?). Nochtans is heden een assisenzaak gevoerd waar ook geen materieel bewijs was. Ik wil een 11e reden toevoegen: (terug)betaling uitgevoerd, rekening geëffend.

127

Re: Aalst: Epiloog

CleverTrevor wrote:

Wat betreft de suggestie dat de Bende van Nijvel na Aalst niet is gestopt omdat ook Mendez een slachtoffer van ze was: ik weet dat dit vaak is gesuggereerd, maar er is nooit enig bewijs geleverd voor de stelling dat Mendez effectief door de Bende van Nijvel is gedood. De moordenaar kan wel iets te maken hebben gehad met de Bende van Nijvel, maar er zijn geen materiële bewijzen die deze moord aan Aalst-Overijse-Eigenbrakel-enzovoorts linken. Zo lang dit niet het geval is, kan Aalst beter als het sluitstuk worden beschouwd, dunkt mij.


Misschien was de moord op Mendez wel onderdeel van het "opdoeken" van de Bende van Nijvel? Het opruimen van de bewijsstukken begint de nacht erna met de zakken in het kanaal van Kanaal van Ronquières. Als je ervan uitgaat dat Haemers deel uitmaakte van de Bende van Nijvel is misschien ook de moord (zelfmoord) op Thierry Smars 21 mei 1986 onderdeel van deze opruim operatie.

Waarom de bende stopte? Misschien werd het zelfs voor de Bende van Nijvel te warm onder de voeten. In Aalst hebben 2 x een behoorlijk portie geluk:

  1. De Politie/Rijkswacht verzuimt hun auto dwars voor de parking te parkeren. In dat geval hadden ze 6 gewapende tegenstanders gehad waarvan 2 met een uzi.

  2. Was de roadblok op de N45 bij Ninove een paar minuten eerder opgesteld was de bende op de vlucht behoorlijk in de problemen gekomen.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

128

Re: Aalst: Epiloog

Ik ga voor optie 4.

129 (edited by CleverTrevor 13-12-2010 23:59)

Re: Aalst: Epiloog

koos24 wrote:

Misschien was de moord op Mendez wel onderdeel van het "opdoeken" van de Bende van Nijvel? Het opruimen van de bewijstukken begint de nacht erna met de zakken in het kanaal van Kanaal van Ronquières.

U verwart hier twee zaken. De moord op Mendez was een goeie twee maanden nadat de zakken in het kanaal werden gedumpt (het was een dikke 24 uur na Aalst).

130 (edited by koos24 14-12-2010 00:26)

Re: Aalst: Epiloog

CleverTrevor wrote:

U verwart hier twee zaken. De moord op Mendez was een goeie twee maanden nadat de zakken in het kanaal werden gedumpt (het was een dikke 24 uur na Aalst).

Weet ik maar misschien was ik wat onduidelijk. Het opruimen van bewijstukken begint met het dumpen van de zakken in het kanaal, Mendez volgt daarna (1986). Misschien werd Mendez een bedreiging omdat hij teveel wist? Het is natuurlijk allemaal maar een hypothese. Maar het feit dat Aalst voor de bende ook op een mislukking had kunnen uitdraaien, ze hebben in mijn ogen 2 x geluk gehad, heeft ze misschien doen besluiten te stoppen.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.