191

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

De situatie in Aalst zie ik als pure provocatie. De bende past een politionele aanvalstechniek toe en signeren hun doden met munitie die enkel door leden van de Groep Diane gebruikt werd. Het kan bijna niet anders dat er mensen uit die eenheid bij de bende behoorden. Of toch te maken hadden met te bende.

Wat ik nog als provocatie zie is het volgende: de overval in Aalst neemt slechts 3 minuten in beslag. Ze wachten op de parking 3 tot 4 minuten om (volgens mij) er zeker van te zijn dat de politie er zou zijn. En de politiediensten hun onbekwaamheden bloot te leggen. De bende ging te keer met een aanvallende commandotechniek en niemand kon er iets tegen doen.

Straf hoor.

Re: Aalst: Epiloog

In het artikel van de epiloog op de website kom je het volgende tegen:

Ook raken de speurders er na verloop van tijd alsmaar meer van overtuigd dat er in feite twee Golf GTI’s werden gebruikt. Een antracietgrijze, gebruikt door de drie moordenaars, en een groene, die als observatiewagen dienst deed en voorheen gebruikt werd in Overijse en Eigenbrakel. Van die laatste wagen slaagt men erin de vluchtroute deels te reconstrueren, dankzij een koppige jeeprijder die de moorddadige bolide in zijn vlucht was nagereden. De wagen reed vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen en Biérges. Daar raakte de jeeprijder het spoor bijster.

Ik vermoed dat de beheerder (Ben) dit geschreven heeft. Van waar haal je die getuigenis van de jeep (of 4x4)? Ik vind dit nergens terug bij de getuigenissen en het zou interessant zijn omdat ze aansluit bij een andere getuigenis.

193

Re: Aalst: Epiloog

Merovinger wrote:

Reus van Nijvel kwam begrafenis Aalst bekijken – Een jaar later nog steeds geen reactie

Diezelfde namiddag vertelde de vrouw in een café in Aalst haar wedervaren aan een vriendin, over een kop koffie. Maar vlakbij zaten ook een paar politiemensen, die de oren gespitst hielden. Zij hoorden het verhaal van de vrouw, identificeerden zich en ondervroegen haar. Met haar toestemming werd haar winkel doorzocht en werden ook vingerafdrukken genomen. Men zegt zelfs, dat de politie binnen in de winkel dubbels van de autosleutels van een VW Golf zou hebben gevonden.

Bron: Het Laatste Nieuws | 8 november 1986

Die vrouw (zelfde artikel) zou sindsdien dreigtelefoons hebben gehad. Is daar ooit, binnen een ander onderzoek/andere bron nog iets gezegd over de sleutels? Op basis van de bewijsstukken die men aangeeft voorhanden te zijn voor spooranalyse, wordt immers niets gezegd over die sleutels. Of is dit een dood spoor gebleken?

194

Re: Aalst: Epiloog

Na de meest huiveringwekkende week uit de jongste Belgische geschiedenis, vier CCC-aanslagen op banken, een overval op een geldtransport waarbij twee doden vielen en de terreuractie van de Bende van Nijvel tegen de Delhaize van Aalst, waarbij acht mensen in koelen bloede werden terechtgesteld, verkeert de bevolking in een schoktoestand. Deze bloedige week valt samen met de beslissende fase in de formatiebesprekingen op het kasteel van Stuyvenberg. Op zondagmorgen 10 november komt op verzoek van formateur Martens het crisiscomité in allerijl bijeen.

Nemen aan het spoedberaad deel: rijkswachtcommandant Bernaert en zes demissionaire ministers: Gol, Nothomb, Grootjans, Dehaene, Vreven en De Croo. In Aalst heeft de rijkswacht op onvoorstelbare wijze geblunderd en allicht de kans verkeken om de Bende van Nijvel een beslissende slag toe te brengen. Bizar genoeg lijkt het crisiscomité zich daar niet aan te storen. Het vindt klaarblijkelijk dat de rijkswacht niet heeft gefaald en, meer nog, het breidt de macht van de rijkswacht zelfs uit.

Zogezegd om tijd te winnen, het had 41 minuten geduurd eer men de parketmagistraat had bereikt om het politiealarm af te kondigen na het bloedbad in Aalst, beslist het crisiscomité de bevoegdheid voor het geven van een politiealarm over te hevelen van de magistratuur naar de rijkswacht. Zoals na het Heizeldrama wordt het falen van de rijkswacht beloond met machtsuitbreiding.

Diezelfde dag, 10 november, neemt Jean Gol deel aan een RTBF-debat, geflankeerd door procureur Francis Poelman en substituut André Vandoren. De magistraten voelen zich zichtbaar niet op hun gemak voor de camera’s en zijn alleen onder druk van hun minister bereid gevonden aan de uitzending mee te werken. Ze zijn dan ook spaarzaam met het verstrekken van informatie. Alleen procureur Poelman verwekt even opschudding met de uitlating: "We kennen de reus van de Bende van Nijvel." Waarop wacht het gerecht dan om zijn signalement te verspreiden of hem te laten arresteren?

195

Re: Aalst: Epiloog

Tru Dat wrote:

Diezelfde dag, 10 november, neemt Jean Gol deel aan een RTBF-debat, geflankeerd door procureur Francis Poelman en substituut André Vandoren. De magistraten voelen zich zichtbaar niet op hun gemak voor de camera’s en zijn alleen onder druk van hun minister bereid gevonden aan de uitzending mee te werken. Ze zijn dan ook spaarzaam met het verstrekken van informatie. Alleen procureur Poelman verwekt even opschudding met de uitlating: "We kennen de reus van de Bende van Nijvel." Waarop wacht het gerecht dan om zijn signalement te verspreiden of hem te laten arresteren?

Straf de dag erna, en toch 13 jaar wachten voor er robotfoto's naar buiten gebracht worden. Zou het een met het andere te maken kunnen hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: Epiloog

In de documentaire 'Tu Tueras, Point!' zegt commandant Marlair dat de Belgische regering op 10 november 1985 (een zondag! de dag na de aanslag in Aalst) een budget van 5 miljard Belgische Frank aan militaire uitgaven goedgekeurd heeft voor de komende 4 jaren, dit nog voor Wilfried Martens het volk toesprak en procureur Poelman verkondigde de bende van Nijvel én de CCC te kennen en te zullen oppakken.

Kan iemand bevestigen of dit waar is? Dat zou toch wel héél straf zijn!

Re: Aalst: Epiloog

Die informatie van Marlair is niet juist. Het volledige overzicht van de goedgekeurde extra kredieten en manschappen door de Belgische regeringen voor de ordehandhaving vind je hier terug (daar werd een uitgebreide thesis over gemaakt) » Forum

Uit het overzicht kan je opmerken dat op 1 november 1985 (dus vóór Aalst) een crisiscomité een budget van 500 miljoen Belgische frank (en geen 5 miljard) goedgekeurd heeft voor de ordehandhaving. Op 7 februari 1986 werd een supplementair krediet van 7,6 miljard Belgische frank goedgekeurd voor de Rijkswacht. Deze kredieten moesten besteed worden aan communicatiemiddelen en bewapening.

Nu is er ook altijd een verschil tussen het voorzien van budget en het effectief betalen van gedane uitgaven. Het is dus niet omdat een krediet van 7,6 miljard werd goedgekeurd en ter beschikking gesteld dat dat budget ook effectief volledig is gebruikt geweest. De informatie over de werkelijke uitgaven ontbreekt jammer genoeg in de thesis. Ik had daar ook graag zicht op gehad.

Re: Aalst: Epiloog

Merovinger, dank voor de info.

  • In het overzicht waar u naar verwijst (forum, thesis) zie ik wel heel wat uitgaven in die richting de eerste maanden na de aanslag in Aalst.

  • De dag waarop een beslissing (mondeling) wordt genomen is niet noodzakelijk dezelfde dag als de dag waarop ze wordt geboekstaafd. Het lijkt me aannemelijk dat de ministeriële administratie op zondag niet werkte.

  • Het lijkt me ook aannemelijk dat een gepensioneerd hoger officier (Marlair) over inside info beschikt.

199

Re: Aalst: Epiloog

Eén dag na Aalst verklaarde en parketmagistraat in een verklaring aan de pers: "De naam van de reus is bekend". De mededeling die dag was op bevel van Jean Gol en de magistraten hadden er geen zin in. Mij lijkt het overduidelijk dat de waarheid NOOIT mag uitkomen. Moet er nog zand zijn?

200

Re: Aalst: Epiloog

Geens: "De grootvader van David Van den Steen zei me twintig jaar geleden dat hij wist wie zijn kinderen had vermoord. Hij zei me niet wíe, maar wel dat hij het aan de politie had verteld en dat die er niets mee deed. Daar was hij heel boos over. Maar wélke politie? Dat zei hij niet. Maar ik weet zeker dat wat die grootvader gezegd heeft, nooit in het dossier van Freddy Troch van de Cel Delta, die het dossier moest onderzoeken, is geraakt: die pv’s heb ik namelijk allemáál gelezen."

Wist niet goed waar dit te plaatsen. Ik hecht veel belang aan hetgeen grootvader David Van de Steen dacht of zei. Is er iemand die weet welke naam hij genoemd heeft? Ik hoop dat hij het tenminste aan David verteld heeft. Is er eigenlijk een lijst met rijkswachters en politie Aalst 1985? Aan de rijkswacht zal hij het zeker niet verteld hebben. Dat was "de vijand". Ik vraag niet de naam te onthullen, ik vraag gewoon is er iemand die weet welke naam hij genoemd heeft.