1

Topic: Brussel: 1 December 1976

Samenvatting

  • Wat? Overval op het ABVV-kantoor

  • Wanneer? 1 December 1976

  • Waar? Rouppeplein in Brussel » Google Maps

  • Wapens: Revolvers en machinepistolen

  • Buit: 7 miljoen fr.

  • Status: Deels opgelost, in België is er echter niemand veroordeeld voor deze overval.

De gangster waren extreem gewelddadig. De balans van deze overval was dan ook zeer zwaar: een kind van vijf werd vermoord en er waren zeven gewonden, waaronder twee Securitas-agenten en een politieagent. De gangsters werden achtervolgd door een politiepatrouille die ze onder vuur hebben genomen.

Het was tot dat moment de meest gewelddadige overval uit de Belgische geschiedenis.

Kindje gedood en 7 gekwetsten

Een vijfjarig kind overleden aan de gevolgen van een schotwonde, zeven personen gekwetst door vuurschoten en een buit van 7 miljoen fr. voor vijf gangsters. Dat is de balans van een van de meest gewelddadige overvallen in de geschiedenis van de Belgische criminaliteit, die woensdag in de vroege voormiddag gepleegd werd te Brussel.

Vier ongemaskerde gangsters, gewapend met een machinepistool en revolver, pleegden woensdagmorgen, omstreeks 8u30 een overval op de kantoren van de ABVV aan het Rouppeplein te Brussel, waar de werklozensteun wordt uitbetaald.

Omdat de bandieten op onverwachte tegenstand stuitten vanwege enkele bedienden, geraakten ze overstuur en begonnen in het wilde weg te schieten. Daarbij werden zeven personen gekwetst, onder wie de 5-jarige Pascal Demol, die later in het Sint-Pietersziekenhuis overleed.

De daders, die door ooggetuigen als vreemdelingen werden beschreven, ontkwamen in gezelschap van een vijfde medeplichtige. Ze hadden 7 miljoen fr. buitgemaakt. Twee of drie verdachten werden later in een taxi in de omgeving van het Terkamerenbos opgemerkt en opgeleid.

Een van de bedienden bij het ABVV, de h. Albert Faust, vertelde ons dat hij zich in zijn kantoor op de vierde verdieping van het gebouw bevond, toen hij plots vreemde geluiden hoorde, komende uit de zaal “André Renard” op de eerste verdieping waar de werklozensteun wordt uitbetaald.

De h. Faust wilde naar beneden gaan, maar toen hij aan de trap kwam, werd hij tegengehouden door een aantal personen die hem toeriepen dat er beneden was geschoten en dat er verscheidene personen waren gewond. De h. Faust liep onmiddellijk naar zijn kantoor terug en belde de 906.

Paniek

De vier gangsters waren ondertussen tot bij de kassa gekomen waar het geld wordt uitgereikt. Ze sloegen twee bedienden met de kolf van hun wapens neer maar werden niettemin achteruit geduwd. Dit moet de bandieten wellicht in paniek hebben gebracht en meteen begonnen ze in het wilde weg te schieten. Enkele personen werden gekwetst, ondermeer een vijfjarige jongen die op de arm van zijn grootvader zat en door een kogel in de hals werd getroffen.

Toen de bandieten in bezit van het geld langs de trap wegvluchtten, schoten ze nog naar een bewakingsagent. Deze man werd aan het hoofd geraakt.

Terwijl de overvallers binnen hun slag sloegen, hield buiten in een witte Alfa Romeo een vijfde medeplichtige de wacht. Toevallig kwam toen een politieman per motor aangereden. Zonder iets van de overval af te weten, plaatste deze agent zijn motor juist naast de gangsterauto. De kerel in de wagen dacht waarschijnlijk dat hij was verraden, opende het portier van de auto en wierp zich op de nietsvermoedende politieagent. Er vielen ook vuurschoten en de agent werd getroffen.

Achtervolging

Een man die dit had gezien, kwam de politieman ter hulp, maar werd eveneens door een kogel getroffen. De gangsters sprongen dan alle vijf in de Alfa Romeo, die onlangs te Antwerpen werd gestolen, en verdwenen in de richting van de Stalingradlaan. De ondertussen gealarmeerde politie zette de achtervolging in, maar werd op de hoek van de Poincarélaan en de Stalingradlaan op vuurschoten onthaald. Ze verloren de daders uit het oog. De gestolen auto werd later verlaten teruggevonden in de Paul Spaakstraat te Elsene.

De daders zouden dezelfde zijn die maandagavond 1 miljoen fr. roofden in een bank te Zottegem. Daar sloten ze het bankpersoneel op in de toiletten.

Er wordt eveneens vermoed dat ze reeds in juni hetzelfde kantoor van het ABVV aan het Rouppeplein overvielen en er toen 10 miljoen fr. buitmaakten. De helft daarvan moesten ze echter achterlaten.

Gekwetsten

De motorrijder die de door de gangster werd neergeschoten is Jean Dellewarde.

Leon Bournonville en François Dufrenoy, twee bewakers van Securitas liepen eveneens verwondingen op.

In het Sint-Pietersziekenhuis werden ook Marie Verstraeten, Lucien Sanglier, Pierre Vissenakers en François Sculier opgenomen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 December 1976

Gangsters ontzagen niets of niemand

Terwijl een wapendeskundige zich plat op de grond legde om onder de geparkeerde wagens te zoeken naar hulzen van afgevuurde kogels, speelden zich aan het Rouppeplein pijnlijke toneeltjes af.

Want nadat zowat 300 werklozen reeds hun stempelgeld hadden opgestreken, werd ingevolge de overval de verdere uitbetaling stopgezet. Honderden werklozen zaten dus op de eerste dag van de maand zonder of toch met weinig geld in huis.

Een vrouw, sjofel in de kleren, was haar zenuwen niet meer meester. “Wat moet ik nu in godsnaam aanvangen zonder geld. En ik heb twee kinderen.” De op wacht staande politie moest het eveneens ontgelden. Een oudere man stond er ook hoofdschuddend bij. Hij vertelde ook geen cent meer op zak te hebben en hij moest zo vlug mogelijk enkele schulden vereffenen.

Die man had geen goed woord voor de gangsters. De overvallers hebben niets of niemand ontzien. Dit getuigde een jonge gastarbeider, die aanwezig was op het ogenblik der feiten. “Ik heb gezien hoe een grote, sterkgebouwde kerel een van de bewakers afranselde. Die bewaker heeft toen geprobeerd zijn eigen wapen te grijpen. Maar de gangster, lang zwart haar en brede snor, was hem te vlug af. De overvaller, die niet eens gemaskerd was, heeft dan zelf gevuurd. De kogel trof echter een vijfjarig jongetje dat op de arm zat van zijn werkloze grootvader die bij de uitbetalingstafel stond. Toen is er paniek onder werklozen geweest”, aldus deze getuige. “Ik heb nog gezien dat het jongetje hevig bloedde. Ik heb de grootvader nog horen roepen: “Ambulance, ambulance”, maar ikzelf ben ijlings weggevlucht. Ik dacht dat er nog zou worden geschoten.”

Op het Rouppeplein spraken we ook met een werkloze, die door een babbeltje met een bewaker niet in het ABVV-gebouw zelf was toen de schietpartij losbrak. “Het is misschien mijn geluk geweest”, verklaarde hij, “anders had ik misschien ook een kogel in het lijf. Ik heb de bewaker met wie ik had gesproken, nog zien wegdragen naar de ziekenauto.”

“Maar waar blijven de rijkswachters”, vroeg deze werkloze die woensdag ook geen cent dopgeld kreeg, zich toornig af. “Naar Schaarbeek sturen ze een ganse compagnie. Dat men eens een twintigtal gewapende rijkswachters aan de ingang laat postvatten met nog enkele in het gebouw zelf, als het betaaldag is. De gangsters zullen wel afgeschrikt worden.”

Het was woensdag de laatste keer dat men in het ABVV-kantoor werklozensteun rechtstreeks aan de belanghebbenden zou uitbetalen. Vanaf januari zal dat gebeuren via de post. Daarvan waren de gangsters ook op de hoogte.

Maar het is niet moeilijk om te weten wanneer het stempelkantoor uitbetaalt. Dat is bij de ingang duidelijk aangeplakt. De stempelaar verklaarde ook dat vroeger alle veertien dagen een werkloosheidsvergoeding werd uitgekeerd, maar na de overval van enkele maanden geleden werd dit systeem op eenmaal per maand teruggebracht.

“Ik vind het echter schandalig dat de bandieten op een onschuldig kind hebben geschoten. Men is hier veel te braaf met die kerels. In Frankrijk zijn zware straffen voor dergelijke misdaden voorzien. Bij ons komt men enkele jaartjes weer vrij …”

De wapendeskundige, een man uit Geraardsbergen, zocht ondertussen ijverig voort naar hulzen. Hij had er al verscheidene gevonden, zelfs op zekere afstand verspreid. Uit die hulzen kon worden afgeleid dat de brutale overvallers ten minste drie verschillende wapens gebruikten. Er zouden in totaal een twintigtal kogels zijn afgevuurd. Dit keer hebben de bandieten dus werkelijk onmeedogend toegeslagen. Dat geweld heeft woensdag op het Rouppeplein een diepe afschuw gewekt. Ook het feit dat dergelijke zware jongens eens te meer zijn kunnen ontkomen, verontrust in toenemende mate de man van de straat die zich niet meer beschermd voelt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 December 1976

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube